Gå til innhold

pappan permisjon og jeg ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferie likestilt med at "mor går ut i arbeid" ?

Jeg ønsker at pappan skal ta litt av våre FELLES UKER (altså IKKE fedrekvote i denne sammenhengen), og jeg vil da ta ferie de ukene han skal ha permisjon.

Men er dette lov? Eller er det kun ved fedrekvoten at det er OK at jeg har ferie samtidig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er lov. Jeg gjore det i begge permisjonene

Skrevet

Hvem av dere som har permisjon er det dere som bestemmer, så lenge dere ikke begge får permisjonspenger samtidig. Du kan helt fint ha ferie i den perioden hvor han har pappaperm, selv om det ikke er i de ukene han MÅ ha.

Så fint at han får ha lengre permisjon enn sine tilmålte 6 uker,d et har både han, barnet og du godt av!

Skrevet

Men - jeg fant dette på NAV sine sider.

§ 14-13 Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

"Ferie/avspassering

Ferie (også ut over lovbestemt ferie) likestilles ikke med å gjenoppta arbeidet.

Har moren imidlertid gjenopptatt arbeidet, men deretter tar ferie, anses faren for å beholde omsorgen for barnet og retten til foreldrepenger. Det samme gjelder dersom moren tar ut opptjent avspassering. "

Og det står referert under denne siden:

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

Blir ikke klok på NAV altså - så mange unntak og regler og hvis og om og når og men.....

Skrevet

Så lenge han mottar permisjonspenger og du ikke, så kan du ta ferie, det er jeg 99,99% sikker på altså.

Mange jeg kjenner som har hatt et overlapp på permisjonen, hvor mor har hatt perm først, og så tatt ferie i 4 uker mens pappaen begynner på permisjonen sin, og mor fortsetter på jobb etter endt ferie og pappaen fortsetter permisjonen.

Skrevet

Men det er ulike regler for om faren skal ta ut foreldrepenger eller fedrekvote (6 lovbestemte uker) ser det ut som....

Skrevet

Det var i hvert fall ikke lov for mor å ha ferie under fars permisjon (bortsett fra under fedrekvoten) for 2 år siden. Vi ble nemlig nektet å gjøre det sånn. Likestilling, jadda...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...