Gå til innhold

Noen som vet?? Ang Ferie ved sykemelding??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg her...

Jeg begynte i ny jobb uka før jeg ble sykemeldt.. (Kjempe kjedelig!!!!) Jeg har vært 100% sykemeldt hele svangerskapet... Hvordan blir det da for meg med tanke på:

1. Feriepenger til sommeren?? Får jeg feriepenger??

2. Vikariatet mitt går ut i Mai 08 (Fra mai 07). Jeg skal føde i januar 08. Har jeg i det hele tatt krav på/tjent opp noe ferie? Og kan jeg evt da ta ut ferien før mai 08, og la pappan være hjemme de ukene?? For ellers får jeg jo ikke brukt ferien min???

Litt rotete forklart, men håper noen skjønner hva jeg mener, og at noen vet????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Feriepenger er noe som du opparbeider deg av inntekt, men du får ikke nødvendigvis like mange penger som du ellers ville fått. Dette kommer anpå hvem som betaler ut sykepengene dine. Er det NAV eller arbeidsgiver? Er det NAV får du feriepenger av den første 15 ukene eller noe. Er det arbeidsgiver får du fra arbeidsgiver for alt sammen. Fikk du utbetalt feriepenger fra din forrige arbeidsgiver da du slutta? Hvis ikke får du dem neste år.

2.Dette med ferien tror jeg at jeg ville snakka med NAV om, eller sendt dem en mail...Med jeg tror da alle som har vært i jobb har rett på ferie - men ikke nødvendigvis med lønn vhis du forstår?

Skrevet

Ang ferie.

Alle har krav på 4 eller 5 uker ferie (er vel litt forskjellig fra sted til sted)

Men som hun over sier blir ikke alt med lønn da. Grovt sett opparbeider man seg 2 dager ferie med lønn pr. mnd man jobber. Dette gjelder jo neste års ferie. Det betyr at når du har jobbet til mai, har du opparbeidet 10 dager ferie med lønn.

Skrevet

Beklager, så ikke helt hva du hadde spurt om. De ti dagene blir jo året etter. Forstår det slik at du har vært ansatt hele 2007. Såvidt jeg skjønner har du da krav på full ferie med lønn. Vet det er likt ulikt med opptjening av feriepenger når man har vært sykemeldt. PÅ min arbeidsplass reduseres disse når man har vært sykemeldt mer enn 3 mnd. Så lurt å sjekke konkret. Dette med ferie og feriepenger er ganske komplisert

Skrevet

Jeg begynte i et års vikariat mai 07, og ble dessverre sykemeldt uka etter ;o( Har vært sykemeldt siden... Har man samme rettigheter på ferie og sånn når man har vært sykemeldt?? For hvis jeg har opptjent noe ferie, så burde jeg jo ta ut den samtidig som pappan har permisjon før vikariatet mitt går ut i mai 08... Hvis du skjønner hva jeg mener?? Litt rotete forklart igjen.. hehe... Men jeg vil liksom ikke brenne inne med evt opptjent ferie.. Da vil jeg heller ta ut denne samtidig som pappan har permisjon.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...