Lillegullet130707 Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Dattera mi gulper ENORMT mye... Har hørt at noen barn gjør det, men er det vanlig da at de ikke legger på seg...? Dattera mi har gått opp 55 g på 14 dager - var og veide henne i dag og ble veldig lei meg for at hun hadde gått opp så lite... :-(
Leandermamma Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Hei på deg! Leander er ingen gulper, men ville bare si til deg at han hadde også en periode han bare la på seg 55g på 14 dager. Fikk høre på HS at vekten svinger, og at det var ingen grunn til bekymring....., men bekymret som jeg var, begynte jeg med grøt. Dette var når han var 4,5 mnd. Kanskje hun bare har en rolig vekst periode. Klem
Hilsen Aud Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 min gulper mye, men legger foreløpig på seg "minstrekravet". kan være reflux, så du bør ta det opp på HS.
Leandermamma Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Vet du at gulping gjerne er en del av symptomene til Kiss barn? Er gulpingen blitt verre etter at du var til manuellterapeuten?
Minisnellas mamma Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Hei du!! Minisnella her, hun har gulpet helt ENORME mengder. Og da maner jeg virkelig masse, altså. Det begynte da hun var ca 1 mnd, men har begynt å gi seg nå (hun er 6,5 mnd). Så nå har hun sånne kjmpegulper bare en sjelden gang. Til min store overraskelse så la hun på seg som bare det, og er lang og fin. Men til tross for dette, så var jeg jo så klart bekymret, for det kom jo så mye opp. Snakket med både lege og helsesøster om dette, og de mente at hun rett og slett var litt glupsk, samt at jeg har meget sterk utdrivningsrefleks, så det kom veldig mye melk veldig kjapt. Og at det var grunnen til gulpingen, kombinert med en kanskje litt umoden/slapp lukkemuskel. Men som sagt, lillemor her la jo på seg masse, så da bekymret de seg ikke. Når det er sagt, så er det jo ikke alle barn som legger på seg like mye hele tiden, så det jevner seg helt sikkert ut over langen. Plutselig skvetter hun opp 250 gr:)
Lillegullet130707 Skrevet 13. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. november 2007 Leandermamma! Ja, jeg har hørt at det er et symptom, hun gulpet ikke de første dagene etter manuellterapien (men etter noen dager da hun ble HELT krakilsk begynte gulpingen igjen), så det kan jo være pga KISSen... Kan de få sjekket dette tro...? Håper det gir seg snart!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #7 Skrevet 13. november 2007 Barn som IKKE legger på seg og gulper masse bør absolutt undersøkes nærmere. Og da førs og fremst ikke for KISS/KIDD! Manglende vektoppgang og mye gulping kan skyldes umoden lukkemuskel mellom spiserør og magesekk og kan gi såkalt reflux i spiserør. Til alle som har gulpebarn og er bekymret, så er regelen at så lenge de går opp i vekt er det "greit"(finnes seff unntak her også). Alle må vuderes individuelt! Men når engang datteren din ikke legger på seg ønskelig, ville jeg fått henne undersøkt for reflux(i alle fall vurdert av lege). Man gjør 24 timer pH måling i spiserøret på sykehuset (innleggelse vanligvis ikke nødvendig). Dette gir evnt diagnosen. Barna merker det ikke når sonden er nede.
Gjest Ut på tur Skrevet 13. november 2007 #8 Skrevet 13. november 2007 Vi har gulpebarn. Hun la ikke på seg en periode og helsestasjonen følger henne derfor litt ekstra på vekten. En periode måtte vi veie en gang i uken og vi hadde strengt spise regime. Vi som er her inne kan ikke stille noen diagnose. Vi kan si en masse om hva som har skjedd oss, hva vi synes og hva vi tror... men kontakt HS om du er bare litt usikker på om det er riktig
hegelina Skrevet 13. november 2007 #9 Skrevet 13. november 2007 Heia!! Du skrev ikke noe om hva du gir... Jeg ga tulla mme med malt i, hun spydde skikkelig mye og la nesten ikke på seg noen ting... Sluttet med malt og hun spydde nesten ingenting.... Tulla slet med magen 1 uke etter, prøver med malt og hun spyr igjen... Tydeligvis reagerte hun på malten...
Lillegullet130707 Skrevet 13. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 13. november 2007 Hei alle sammen og takk for svar! Jeg fullammer. Vi skal på sykehuset (får innkalling snart håper jeg) for utredning av om det er noe annet enn KISS. Jeg vet utmerket godt hva refluks er!!! Fordi om hun gulper mye, så tror jeg ikke det er det hun har, refluks fører ofte til smerter pga at magesyren etser på spiserøret. Hun er bare blid og kvikk, virker ikke som hun har ubehag. Det kan godt være en følge av KISSen, eller så er det noe jeg spiser som hun ikke tåler. Jeg bare lurte på om andre gulpebarn gikk lite opp i vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå