Gjest Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Hei (også lagt ut på skravle) Vi skal kjøpe ny to nye bilstoler. Ett til minsten på 6mnd og ett til eldstemann på 3år pga kollisjon. Minsten veide 9kg ved 5mnd kontrollen så vi trenger ikke ett sete fra 0kg, men det må være bakovervendt. Hvilke stoler finnes? Jeg vet om: Acta graco duologic som jeg synes ser bra ut - men er dyrt - noen erfaringer? HTS izi kombi - men dette er veldig rett i ryggen og kan vel ikke være så bra for en på 6mnd. Noen flere? Eldstemann vil jeg også ha bakovervendt. Han veier rundt nesten 18kg og vi har før brukt HTS sitt sete som går opp til 18kg. Antar vi trenger ett som er 9/15-25kg. Hva finnes der og har dere noen anbefalinger. Jeg vet selv om Britax Rømer 2-way elite - erfaringer med dette? Brio Zento - kommer dårlig ut på forbrukerportalen sin test sikkerhetsmessig. Flere?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Du kan jo vippe ryggen på Hts sitt da... vi har dette, og er KJEMPE fornøyde! Hvorfor kjøpe bakovervendt til eldstemann når han er så stor? Om du kjøper izi kombi kan du sette det i begge retninger...
mamma til c og d Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Er i akkurat samme situasjon etter en kollisjon. Jenten min er 7 mnd og har og sett litt på doulogic, men jeg hadde acta cosmic og irriterte meg enormt over selene som smurret seg hele tiden og da ble det vanskelig å få stramt nok når man setter de fast. Hadde nettopp satt minsten i dette( hun har pute så kommer ikke nede baby stolene) Hadde da kjøpt britax stolpute til gutten på snart 3. Ville og helst ha han mot kjøreretning men han er 19kg og da finnes det ingen stoler man kan bruke, hvis man ikke kobler ut airbag og setter stolen foran. Selene på stolen er ikkr bra nok når man er over 18 kg.(ringte til og med produsent for å sekke) for ville heller ikke snu han, men måtte det da. Han satt på putestolen i kollisjonen, og jeg synes han (eller tror ) han ble slengt litt da han fikk merke etter dvd spilleren som henger på nakkestøtten foran og vi hadde kke mer enn ca 45 -50 i fart når taxien kjørte rett inn i oss) Så vet ikke helt hva jeg skal kjøpe til han. Alle merker sier når de er over 18 kg skal man kun bruke bilen seler så da er det jo ikke så mye valg. Men håper forsikringen snart får fingen ut for nå er vi uten bil og stoler. Lykke til;)
Gjest Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Nå har vi vært innom to babybutikker og sett. Jeg tror vi ender på duologic for minstemann. I bilen vår blir HTS setet for bratt (blir sikkert flatere og muligens bedre i andre biler iogmed at dette kommer an på hellingen på setet og plassen frem til forsetet). Til den eldste blir det britax two way elite som står igjen som det eneste alternativet av de vi så på. Dette kan være bakovervent til 25kg. Men "mamma til c og d" mener du at dette ikke kan stå i baksetet etter 18kg? Jeg fikk beskjed om at det var tilfellet for Acta graco Cosmic comfort etter 18kg, men de sa ingenting om dette i butikken på two-way eliten. Vi prøved også Brio Zento i butikken, men han er for bredskuldret for dette setet og fikk nesten ikke plass. Ser på britax sine nettsider at de også har ett sete som heter secura - det fikk vi vel ikke sett tror jeg - så fix-way men det krever isofix som vi ikke har. hm.
Gjest Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Vi har HTS sitt, men hvordan hellingen blir er avhengig av bilen og hellingen på setene og plassen forover. For oss blir det veldig bratt. Det er sikrest å ha barna bakovervendt. Så lenge han ikke klager og har plass så ønsker vi å ha ham den veien. Izi kombi er ikke aktuell for eldstemann i og med at det går opp til 18kg, vi trenger ett som går til 25.
mamma til c og d Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 Søkte på det sete og sånn som jeg ser det kan du bruke dette til 25 kg som du sier så det er jo kejmepeflott. Jeg søkte opp leitet og leset masse bruksanvinsninger og ringte til en produsent og alle sa 18 kg hvis jeg ikke satt stolen i forsete i sommer når jeg kjøpte ny. Da hadde jeg og helt klart gått for det. Irriterer meg at de i butikkene som solgte meg en putestol da for blir sikkert litt protester hvis jeg går og kjøper nytt nå etter krasjen og snur han tilbake. Men hvor lang er gutten din, vet at det ikke gjør noe, men min eldste satt veldig skvist på slutten er vel ca 98-99cm og 19 kg
Gjest Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 Takk for svar. Vi prøvde Britax Two-way elite i butikken og han fikk god plass i den, og det tar nok litt tid før han vokser utav den også selv om han er på størrelse med din tenker jeg. Så da blir det til at vi går for denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå