Gå til innhold

Til alle med hyperemesis

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mitt forrige svangerskap hadde jeg hyperemesis i 9 lange mnd...

Jeg føler virkelig med dere som har det. Jeg tenkte jeg kunne svare dere på ting å tang dere lurte på om kvalmen(hva som hjalp meg å motiverte meg å slik). Jeg savnet noen å prate med når jeg var gravid.

Bare spør :) Skal prøve å svare så godt jeg kan :)

Stå på jenter :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk til deg som starter en slik tråd :o) Jeg kastet inn håndkleet igår og sykemeldte meg fullt. Konstant kvalm, uansett om jeg spiser eller ikke. Kaster ikke opp men kvalmen er der hele tiden... Våkner opp om natten og er kvalm...

Tips og råd mottas med takk. Prøvde du kvalmestillende? Jeg har fått resept og skal hente imorra. Håper jeg da klarer å mestre noe. Sønnen min på 4 skjønner det er noe med mamma. Spør ikke om jeg vil leike med han, bare maser på sin far. Huff.... Får ikke gjort så mye hjemme heller, ligger for det meste... Fikk beskjed av legen å opp og gå og gjøre litt hverdagssysler. Men lettere sagt enn gjort. Merker at kvalmen gjør meg nedbrutt og litt deppa. Hvordan taklet du 9 måneder? Man må jo bare... Og resultatet er jo helt fantastisk. Vet om mange som ville hatt denne kvalmen så jeg skal vell egentlig ikke klage. Men føler virkelig at jeg takler dette dårlig nå..

Skrevet

Hei... har du prøvd zink? Det hjalp meg litt, er fortsatt kvalm. Uke 20, men heldigvis litt bedre. men det var ikke noe særlig når det stod på som verst. jeg jobbet for fullt for det. Ble bare verre av å gå hjemme. Måtte ha noe å gjøre, men spiste et eller annet hele tida...

Lykke til. Håper du slipper 9 mnd...

Skrevet

Hei :)

jeg prøvde Nozinan å Afipan sammen, va søvnig på begynnelsen, men d var godt å få sove å ikke spy hvert kvarter. Men når du har gått på tablettene en stund så blir du ikke så søvnig. Du må sluute med de i uke 29. Så prøvde jeg en annen type (kommer ikke på navnet), men de funka ikke, fikk rastløse ben av de å kvalmen var akkurat likens.

Jeg blandet meg saft å lagde isbiter av det, de sugde jeg på, det levde jeg på i mange uker.

håper du har noen som støtter deg igjennom det, det er tøft.

Jeg har en super mann som stilte opp massevis :)

Lykke til videre :) Å bare spør mer :)

Skrevet

HEI!

Å være kvalm hele tiden...noe av det verste jeg vet! Holder meg en tur til Danmark i storm altså... kommer dama med lakris ...så ser jeg frokosten igjen altså! Kan levende forestille meg åssen dere har det!

Men har dere prøvdt akupressurbandet? Finnes på vitus apothek tror jeg for rundt 150 ,- kr. og hva med å prøve ingefær?? Det finnes vel på helsekost? Camomille te eller Peppermynte te ?

Skrevet

Mange anbefaler Postafen! :)

Reseptfritt på apotek! :)

Skrevet

Postafen fungerer bra for en del, men for noen har det ingen virkning. Jeg har opplevd begge deler. De første "kvalme" ukene var det postafen som hjalp meg. Så gav kvalmen seg litt, og jeg sluttet med det. Da kvalmen kom tilbake, fungerte det ikke i det hele tatt. I stedet gjorde det at all spyttproduksjonen forsvant, og jeg ble tørr som en ørken i munnen og nedover halsen. Sykehuslegen sa at postafen kan ha god virkning før en blir dehydrert, men dersom en er dehydrert kan det gjøre vondt værre.

Skrevet

Kjempefint at du ønsker å hjelpe oss. Dessverre er det slik at de færreste råd hjelper for de som har hyperemesis. Jeg tror de fleste av oss har prøvd både akupressurband, ingefær og alle andre råd du kan finne mot kvalme. For meg hjalp bare medisiner og akupuntur. For noen fungerer ikke det heller.

Skrevet

Hei.

Jeg har kasta opp hele dagen. Fikk apifran(?) virka ikke, bare sov av de og kasta opp. Men nå har jeg fått noe som heter Zofran -smeltetabletter med jordbærsmak, svindyre....550-600kr for en pakke med 10 tabletter- De virker på meg. Tar en når jeg står opp spiser og drikker litt og slapper av. Ikke noe særlig kvalme og ingen oppkast. Tar jeg de ikke kaster jeg opp igjen. Får igjen noe av det fra trygdekontoret...

Skrevet

Til en av dere lenger oppe: Ja faktisk er det av og til ingenting hjelper.. Og når jeg ser at folk skriver at de jobbe fullt likevel, så blir jeg litt "irritert", fordi da har de ikke hyperemesis.,. Jeg får en slik lammende kvalme om jeg kan forklare det slik, klarer nesten ikke gå på do en gang. Full jobb er helt uaktuellt. Ble fullt sykemeldt i 2 uker idag, for å komme til hektene igjen, så får jeg prøve meg i 50 % etter det. I mitt første svangerskap var jeg fullt sykemeldt nesten hele tida, og håper jeg slipper det denne gangen.

Skrevet

Jeg og ble fullt sykemeldt i to uker i dag (er 8+2). Men jeg har ikke hypermesis. Klarer å holde på det meste av maten, men kan da ikke jobbe eller gjøre noe fysisk. Har sånn akkupunktur armbåd på meg fra jeg våkner av kvalmen - til jeg legger meg... Hjalp i starten, men tørr ikke la være bruke dem heller...

Prøvde Ingefærte i dag, som endte med spytur på toalettet.... Det smakte rett og slett jævli.... Akk....

Men jeg føler med dere som ikke klarer å holde på noe!!

Og den konstante kvalmen er slitsom selv om man ikke spyr hele tiden.... Så er veldig glad jeg ikke har hypermesis....

Godt å komme fra 1. tri og se denne tråden.....

Lykke til alle!! Og jeg krysser alle lemmer for at det ikke skal vare så alt for lenge.....

Skrevet

Har hatt diagnosen hyperemesis siden uke 6 av graviditeten. Er nå i uke 23+5 og sliter ennå. Ingen medisiner hjalp meg, ingen hvile og ingen mirakelkur.. Jeg må nesten bare leve med det, men er hvertfall ute fra sykehuset nå! :-)

Men nå har jeg fått beskjed om at jeg har vært et av de verste tilfellene legen har sett noen gang..men vil nok ha det i de 3 mnd som er igjen også..

Desverre..

Men det er verdt det!!!

Skrevet

Huff da... Høres jammen ille ut. Skjønner at jeg ikke skal klage så mye nei....

Noen som vet symptomer på uttørring? Tror jeg får i meg for lite væske...

Endelig fått tabletter. Dormet i 3 timer etterpå og føler emg faktisk i bedre form enn på lenge. En utrolig deilig følelse. Håper virkelig at dette kan gjøre hverdagen enklere... Fullt sykemeldt denne uka og neste. Tar tid å komme seg opp igjen. Tåler ikke så mye. Var i byen og hentet resept og tabletter. Svimlet på apoteket... Så det er lite man orker ja. Godt å være hjemme og ta ting i sitt eget tempo og spise hva man vil når man vil. Glad for alt jeg får ned....

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om alle symptomer på uttørring, men jeg kan jo fortelle hvilke symptomer jeg fikk. Det startet med at jeg fikk vondt i hodet og at huden i ansiktet var tørrere enn normalt. Leppene mine ble tørre, og kvalmen ble sterkere og sterkere dess mer uttørret jeg ble. Den var like intens selv rett etter at jeg kastet opp. Så ble resten av huden min tørr, og jeg fikk utslett på knær og albuer. Etter hvert ble jeg tørr nedover halsen, spyttproduksjonen forsvant, hjertet slo fortere enn normalt og urinprøven min hadde samme farge som en tomat. På det tidspunktet tisset jeg to ganger i døgnet, og sjelden vannlating er også et tegn på uttørring. Det var på det tidspunktet fastlegen valgte å legge meg inn på sykehuset.

Dersom du er usikker på om du er uttørret, kan det være lurt å sjekke urinen. Jeg har tisset på et urinprøveglass. Er fargen nesten gjennomsiktig eller lysgul, er det liten sjanse for at en er uttørret. Ellers har jeg også levert inn urinprøve på legekontoret, men det var mest fordi de syntes det var en god ide siden jeg hadde vært innlagt pga uttørring.

Skrevet

Takker for svar :o)

Idag våknet jeg opp uten noen spes kvalme. Tablettene har jammen funka. Lettere til sinns og føler jeg har fått tilbake meg selv. Det syntes gubben også ;o)

Kommer nok til å bruke tablettene sammenhengende en stund for så prøve å kutte ut. Det beste er jo å klare seg uten men ikke for en hver pris....

Skrevet

Tror heller ikke det er mulig å ha denne diagnosen og faktisk makte å gå på jobb.. har vært totalt utmattet, og ikke klart å stå på bena uten at det har svimlet for meg. Har vært en utfordring bare å komme seg til legen,... da blir det litt rart å høre om folk med diagnosen som faktisk kommer seg på jobb, da har du nok ikke diagnosen..

Skrevet

enig med caramell, man har ikke hyperemesis og går på jobb, man har rett og slett ikke allmenntilstanden til å gjøre slikt. det er et pes å ligge i ro til og med, man blir utslitt av å puste av og til føles det som......jeg har noen gode dager nå, der jeg ikke spyr hvis jeg er helt i ro, men prøver jeg meg på å gå på jobb eller matbutikken eller noe så ender det med voldsomt oppkast og total utmattelse......har tuta mange tårer på mine 8 uker sykemelding ja.......

Skrevet

Tips mot kvalmen er soneterapi hvor behandleren renser lever og milt. Jeg har vært kvalm siden første dag, og etter tre behandlinger med soneterapi og noen akupunkturnåler sluttet jeg både å kaste opp samt at kvalmen gradvis ble borte. Behandleren sa at noen ganger blir graviditeten som en forgiftning i kroppen, derfor renset hun lever og milt. Etter å ha gått kvalm hele forrige svangerskap er det bare helt fantastisk å slippe å være uggen en gang:-) Vært kvalmefri fra uke 20 ca, er nå straks i uke 28:-)

Men forskjellige behandlere bruker forskjellige akupunkturpunkter, så det er jo ikke alltid det funker... Forrige gang hadde jeg ikke effekt av akupunktur, men har prøvd en annen behandler i dette svangerskapet. Mot oppkasten brukte denne behandleren to stikk under tunga (ikke så deilig,men fort overstått) som hadde en helt vanvittig rask effekt! Kasta opp som en gal hele kvelden, men gjorde det ikke etter det:-) Føler med alle dere som ikke blir kvitt kvalmen, det er jo bare så utrolig slitsomt å være syk hele tiden!!! Lykke til:-)

Skrevet

Jeg brukte afipran i hele 2.trimester...de virket litt, spydde kanskje litt mindre enn før, men var fortsatt kvalm!Helt forferdelig å ha det sånn..det beste var å få intravenøst på sykehuset, følte at jeg fikk litt mer "krefter" igjen! Så jeg føler virkelig med alle andre som også har det slik! Gleder meg til babyen kommer :)

Skrevet

Tablettene har ikke så god effekt etter to dager. Et lite slag i trynet ja.... Kanskje jeg skulle prøvd akupunktur. Prøvde det sist men da funket det ikke.... Får se... Koster jo endel men det er verdt det for å få kontroll over livet mitt igjen. Går så i vranglås av denne kvalmen asså....

Skrevet

Et godt tips jeg fikk var å kjøpe floradix m/jern på helsekosten....har ikke fått kjøpt d selv ennå...men er på vei:=)Noen andre som har prøvd d???

Skrevet

Tar det for jernmangelanemi, men forstår ikke helt at det skal hjelpe på hyperemesis? Har ikke hatt effekt her hvertfall..

Skrevet

Fikk beskjed av legen om å ikke ta jern. Lageret er ganske OK, i tillegg til at tilførsel av jern kan føre til magetrøbbel. Trenger lissom ikke mere nå.... Jeg er kun i 1. tri. Det er viktigere med jern i 2. tri fortalte legen.... Men at det hjelper mot kvalme, ja det tviler jeg på. Og Floradix smaker jo bare helt pyton... Da blir man i alle fall kvalm :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...