LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Var hos JM i dag, viste vekten var litt mye, men har også gnske lavt blodtrykk. Så har fått totalforbud for sukker, og skal holde meg til lett meieriprodukter. Fikk også beskjed om å spisefettfattig (gjerne slankende) mat, uten at hun spesifiserte noe mer. Her i huset går det en del i hamburgere etc, så jeg trenger litt hjelp til å sette opp en meny etc. Noen som kan hjelpe?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Nå er jo ikke jeg noen ekspert på området, men er ganske opptatt av kosthold. Litt vanskelig å sette opp en meny, men har noen forslag til hva du kan spise. Ikke så veldig kreativt, men det går an å variere dette i det uendelige, samt finner du kombinasjoner og oppskrifter du liker selv etter hvert. Kyllingfilet eller annet lyst kjøtt med grønnsaker og brun ris eller potet. Velg en saus eller dressing til, f eks tikka masala. Men ikke ta så mye saus. Laksefilet med potet, grønnsaker. Laks har flere kalorier enn hvitt kjøtt, men det er sunt fett og har nyttige næringsstoffer. Velg en saus eller dressing, men ikke ta så mye. Fiskepudding og fiskekaker er magert. Vegetarlasagne med fulkornsplater. Det finnes mange gode oppskrifter på nettet. Ta deg en håndfull nøtter i stedet for godteri. Det er sunt fett i nøtter, men ikke spis ubegrenset av det. Spis grovbrød. Fyll alltid tallerkenen med minst 1/3 grønnsaker og begynn med grønnsakene. Ha grønnsaker til hver eneste middag. Prøv å ikke spise ting som pølser og kjøttdeig flere ganger i uka. Rent kjøtt er sunnest. Ellers er det mange oppskrifter på matprat.no på mager mat og tror greteroede.no har en del.
sydilla Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 Følg rådene til hun andre og kjøp kokeboka 365 middager på 30 min :-) Lykke til!
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Mitt råd er: 1. Følg rådene til hun over. 2. Ta vekk kjøtt/familiedeig fra handlelisten og kjøp karbonade eller kyllingkjøttdeig. Tenk rent kjøtt på brødskiva.(ikke servelat, falukorv osv) Liker du makrell i tomat? 3. Kjøp brød hos bakeren. Helst grovt spelt. (Baker Hansen har et supergodt et) Jeg kjøper fem av gangen og fryser dem ned. 4.Liker du cherrytomater? Kjøp de som har kvisten på. Smaker vidundelig. Fin snacks! 5. Drikk meieriets appelsinjuce som ikke er fra konsentrat, skummet melk og vann. Og spis masse grønne epler og babygulrøtter hvis du liker det;) Drikk gjerne litt te på kvelden. Masse som er godt uten sukker. Spis alltid frokost! Til frokost moser jeg en halv banan og blander det med Bjørns havregrøt (den blå pakken med kruskakli) NAMNAM:) Dette er mye enklere enn du tror og du får det fint til! Lykke til!
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Èn ting til søta! Her er oppskrift på sunn hamburger. Kjøp som sagt kyllingburger. Hvis du ikke er helt konfertabel med å blande inn krydder selv, kjøper du en krydderpose som heter beefteki fra santa maria. (blå liten pose) Den er god.Så steker du burgerne dine i olje. (rapsolje er fint) Må du ha ost kan du kjøpe mosarella å legge på. Dette finnes i tynne ferdige oppskåret skiver. Også bruker du enten grovt brød som hamburgerbrød eller baker grove selv. Ikke kjøp vanlig hamburgerbrød. Legg på tømat, salat,agurk, løk...det du måtte like. Dressing: Hva med pesto? Eller bare smøre litt rømmekolle på innsiden av brødene? Du kan evn piffe opp rømmekolle m litt sitron, pepper og litt urter hvis du har. Brus: Liker du eplemost? Unn deg en god en!
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 Kyllingkjøttdeig, mener jeg.
LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. november 2007 1-skal prøve 2-sambo nekter å spise kyllingkjøtdeig, er selv ikke glad i makrell i tomat 3-skal prøve.dyrt? 4-gnafser gullerøtter støtt og stadig (gjerne med dippen til tor greek tingen 5-juice ok,melk er fy fy (delvis melkeallergiker)
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 Ok. Ja, brødet koster vel rundt 30,. Men det holder seg lenge. Kan være en idè å dele dem i 2 halve og fryse ned. Vi kaster aldri brød når vi kjøper disse. Butikkbrødene kaster vi mye av hvis vi kjøper det.. Holder seg bare en dag eller to synes jeg..
LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. november 2007 har de baker hanen i bergen??
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 13. november 2007 #12 Skrevet 13. november 2007 Hmm..det serut som de kun er lokalisert i oslo og omegn. Trodde det var stor kjede som holdt til over hele landet jeg.. Nei, men dere har jo "godt brød" hos dere. Men litt usikker på om de leverer spelt hver dag. Det kan du jo sjekke. Litt farlig å gå inn der, for det lukter så himla godt der inne:)
LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 Forfatter #13 Skrevet 13. november 2007 tror solbrød har speelt brød hver dag (næreste baker) og så har vi jo hjelles da
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 13. november 2007 #14 Skrevet 13. november 2007 Så bra! Da er det bare å bytte til spelt:) Magen min har blitt mye bedre etter det. Og jeg gikk selv ned noen kilo etter at jeg byttet over. Håper jm din ikke trykket deg helt ned, men heller motiverte deg til å fokusrere på sundt kosthold. Som du selv sier, virker det ikke som du spiser sååå dårlig akkurat. Og blir man opphengt i at man skal slanke seg går det aldri.. Viktigste nå er jo at du får et fint svangerskap hvor du kan nyte dagene så mye som mulig. Selv nyter jeg dem best ved et sunt og variert kosthold og verre er det jo egentlig ikke:) Lykke til'a!
Nancy Drew Skrevet 13. november 2007 #15 Skrevet 13. november 2007 prøv kjøttdeig av svin da... om han ikke liker kyllingkjøttdeig... jeg merker nessten igjen forskjell på vanlig å den med litt krydder til. Eller steik en kyllingfilet og ha den i hamburgeren.... deilig (men litt luksus) Synes også at samboeren din må hjelpe deg med dette og at dette betyr at han må være villig til å ofre noe og prøve litt nye ting... snakk med han... min hadde fått ultumatum: det er dette som er til middag.... liker du det ikke lag din egen:) men så er jeg jo litt streng da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå