LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Var hos JM i dag, viste vekten var litt mye, men har også gnske lavt blodtrykk. Så har fått totalforbud for sukker, og skal holde meg til lett meieriprodukter. Fikk også beskjed om å spisefettfattig (gjerne slankende) mat, uten at hun spesifiserte noe mer. Her i huset går det en del i hamburgere etc, så jeg trenger litt hjelp til å sette opp en meny etc. Noen som kan hjelpe?
Sivalur Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Dette fikser du!! Gå til www.vektklubben.no og registrer deg som medlem (det er gratis). På venstre side finner du meny med oppskrifter for både frokost, lunsj, middag, dessert og kaker. Her er det mange gode og kalorifattige middagsretter!!
LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2007 håper jeg fikser det ja, både for meg selv og babyen. Men litt skuffa at hun ikke ville gi mer tips/råd, siden det var hun som sa at jeg må "stillesette" eller minske vekta. =(
Stolt mamma Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Hei! Prøv deg på lavkarbo-kost - da raser vekten ned og man føler seg bedre i hele kroppen. Du kan lese om dette på www.ketolyse.no og på www.lavkarbo.no Er du gravid ettersom du var hos jm? Bør jo ikke slanke seg da mener jeg.. men en endring i type mat går jo bra... Anbefaler ihvertfall lavkarbo. Vet at det er endel som bruker det selv om de er gravide.
LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. november 2007 som Jordmora sa, "du skal ikke slanke deg, bare stillsitte vekten eller evt gå ned noen kilo" Mener dette er slanking jeg da. Funker dette lavkarbo greiene? (aldri trengt å gå ned i vekt, så heeelt blank på dette)
Sivalur Skrevet 13. november 2007 #8 Skrevet 13. november 2007 Hvis du har vært hos jordmor så er du vel gravid? Enten du er gravid eller ei - jeg vil IKKE anbefale lavkarbo!! Kroppen TRENGER karbohydrater. Særlig fosteret. Hjernens viktigste drivstoff er karbohydrater. Men selvsagt skal det være en balanse i det, du skal ikke spise bare karbohydrater. En tredjedel karbohydrater, en tredjedel protein og en tredjedel grønnsaker er tommelfingerregelen. Hvis du bare skal holde vekten og ikke gå ned så er mye gjort med å kutte ut snop og brus og spise ofte og lite. Fem måltider om dagen, frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Drikk masse vann, 2-3 liter dagen. Ellers kan du jo også gå på kurs hos Grete Roede og lære om kosthold. De har et eget kurs som er for gravide/ammende. Ikke kjør igang med noen lavkarbo eller annen type diett du har lest om et sted - du bærer tross alt noe dyrebart i magen. Hold deg til de offentlige retningslinjene. (mener jeg da.. ) Igjen, middagsrettene på vektklubben er enkle og gode.
LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. november 2007 er \gravid ja. Syns det er litt ekstremt å bgynne på grete roede etc, men må jo ned noen kilo =(
Sivalur Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 Ingenting ekstremt med Grete Roede, der handler det om å lære seg sunne kostvaner for resten av livet.... og skal man ned i vekt er det snakk om 0,5-1 kilo i uken, max. En lavkarbodiett over to uker derimot... spise masse kjøtt i en måned for å endre forbrenningen din - _det_ synes jeg er ekstremt! Forøvrig, hvis du ikke skal ned noen kilo men holde deg der du er, så trenger du ikke gå på kurs. Skriv inn her ca hva du spiser i løpet av en dag, så kan jeg gi deg noen tips om hva du bør kutte ut og hva du evt kan legge til.
LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. november 2007 før jeg fikk denne beskjeden var el en valig dag ca slik: Forkost-(om jeg spiser dette) et grovt rundstykke med ost,juice eller saft (melkeallergiker) Lunch- (ofte hoppet over) 2 skiver, evt pita med salat middag- glad i burgere, fiskegrategn, mye kjøttdeig og pølser. Lite poteter, meye alvfabrikat og ris/makaroni Kvelds- rester fra middagen, evt pytt i panne,pomfritt etc
LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 13. november 2007 er da også kjempeglad i cola, og sjokoladekjeks etc.
Sivalur Skrevet 13. november 2007 #13 Skrevet 13. november 2007 Frokost ser bra ut men kanskje ikke saft...? Lunsjen må du ikke hoppe over!! ser også bra ut. For begge deler gjelder det å kutte ut smør, velg magert pålegg som f.eks. kokt skinke. Ikke spis ost til både frokost og lunsj, mye kalorier i det. Mager leverpostei, kyllingpostei, kalkunpålegg, makrell i tomat er sunne alternativer. Pynt skivene med agurk/paprika/tomat/salat. Pita brød er greit en gang i blant men grovbrød eller grove knekkebrød er best. Middag - det er antagelig her du må gjøre hovedendringen. Kjøttdeig og pølser er ok en gang iblant men ikke flere ganger i uken. Bruk karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Lag mer mat fra bunnen av. Ris og makaroni er ok, men det er mengdene det handler om, at du ikke spiser for mye av det (eller for lite). Kan bare nok en gang oppfordre deg til å ta en titt på vektklubben og middagsforslagene der. Kvelds - uffda... den ser ikke bra ut! Prøv heller med skive eller knekkebrød, uten smør, med sunt pålegg. Hvis det går lang tid fra lunsj til middag (f.eks. lunsj 11.30 og middag 17?) så bør du spise et lite mellommåltid mellom der. F.eks en skive med kokt skinke, eller et par knekkebrød. Når du har melkeallergi så kan du kanskje ikke spise yoghurt heller? Vet ikke helt om du får nok kalsium i kosten din. Og så må du begynne å spise frukt, og masse grønnsaker/salat til middag og lunsj. Og nå kommer det viktigste av alt: kutt ned på cola og kjeks!! Kjeks er fulle av transfett og er rene giften!! Og dette går rett inn til babyen din i magen!! Cola er også gift men jeg er avhengig selv, vet hvor håpløst vanskelig det er å kutte ut... prøv hvertfall om du klarer å kutte ned, max et glass om dagen eller det aller beste om du kan begrense til et par glass på lørdagen. Ville sagt bytt over til light brus men i og med at du er gravid så synes jeg det tross alt er bedre å drikke vanlig brus da hvis du må ha. Men prøv å ta et glass vann hver gang du får lyst på cola, ofte er det jo at man bare er tørst. Det handler nok mest om å ta seg selv i nakken, og selvfølgelig å vite hva som er sunt og ikke. Usunne matvarer du spiser: burgere/kjøttdeig/pølser (ok i små mengder) pomfritt (fulle av transfett - det farlige fettet!) kjeks (fulle av transfett) cola - it's poison... Bytt ut disse med: kylling/kalkun/fisk vanlige poteter grovt brød grove knekkebrød/fiberbrød frukt grønnsaker VANN Grønnsaker kan du spise så mye du vil av, frukt bør begrenses til 3 om dagen (et glass juice = en frukt). Lykke til!
LadyLuck & Skrevet 13. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 13. november 2007 genialt. TUSEN TAKK. Nå gjelder det vel egentlig bare å gjennomføre. (i dag blir det utvannen lipton iste uten sukker,konserv,og kunsig farge fremfor cola) middag: fiskepudding,poteter og masse raspet gullerot (men litt smør for ikke å bli for tørt) Kan spise yogurt o.l, men kun i små mengderav gangen,kan f.eks ikke drikke melk, men tåler litt melk i maten
Sivalur Skrevet 13. november 2007 #15 Skrevet 13. november 2007 Høres ut som en bra start! Stå på! Tenk på at alt du putter i din munn gir du rett videre til barnet - og du vil vel gi det en sunn start på livet? Vel den colaen er noe dritt. Er avhengig selv som sagt men har klart å kutte ned mye. Men nå drikker jeg cola zero da. Tenker på å få en liten til snart, da skal jeg ikke drikke zero hvertfall og prøve å unngå den vanlige også. Det er jo bare en vanesak (men så er det jo bare så godt - sukk...) For noen år siden var jeg helt avhengig, kuttet da ut totalt (cold turkey som det heter...) Fylte huset med juice og saft og te for å ha noe annet å drikke, og satt hjemme i sofaen og skalv i to dager! Sier noe om hvor avhengighetsdannende det egentlig er... nå er det ikke så ille, kan gå en dag uten cola uten å få vondt i hodet, så nå sitter vel avhengigheten mest i psyken er jeg redd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå