Gå til innhold

Noen som har tips til meg ang. muntlig eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha eksamen i dag klokka 17. Gruer meg noe helt sinnsykt.

Trenger gode råd om hvordan jeg burde gå fram. Er ikke så flink til å ordlegge meg når jeg er nervøs.

Muntlig eksamen blir så mye mer høytidelig enn skriftlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen???

Bare si hvasomhelst. Jeg grueeeeer meg!

Skrevet

Hadde eksamen sist veke. Eksaminator og sensor hjelper deg med hint når du står fast og er vel som oftest ganske greie. Kva skal du ha eksamen i då?

Skrevet

Først og fremst: alle sensorer vet at alle kandidater er nervøse. Jeg har hatt kandidater som har fullstendig sammenbrudd inne på muntligeksamen som likevel har klart å få A, om det er noen trøst - da får de bare tid til å hente seg inn igjen, og så tar vi det derfra. Så ikke vær nervøs for å være nervøs ;) ! Blir det veldig ille så be om et halvt minutt til å puste rolig, lukke øynene og samle deg.

Mitt råd til deg er at du innstiller deg på å være villig til å prate. Det er ingenting verre enn kandidater som ikke sier noe eller bare svarer med enstavelsesord, som man må trekke info ut av omtrent som når man trekker visdomstenner - ta ballen som kastes til deg og løp avsted med den - snakk i vei i en eller annen retning utfra det du blir spurt om, du blir hanka inn om du går for langt utenfor. Og har du noe du er helt blank eller får jernteppe på, så er ikke alt tapt av den grunn - en god sensor får deg på glid om du noensinne har husket noe om emnet!

Muntlig er ikke høytidelig, og det er fort overstått - du har forberedt deg, dette klarer du. Og med god eksaminator/sensor får du fortløpende feedback på om du er på rett spor, evt får du oppfølgingsspørsmål.

Lykke til!

Skrevet

SMIL!

Vær blid og rolig, det smitter over på de andre som er der og atmosfæren blir hyggelig og ikke så spent.

Pust, og ta deg tid. Du trenger ikke snakke i ett! Det er lov å tenke seg om. Bruk den tiden du får til å notere. Ikke stress deg opp.

Sensor og eksaminator ønsker at du skal få fram alt du kan, de leter etter det du kan, ikke det du ikke kan.

Lykke til

Skrevet

Så det trekker ikke ned at man er nervøs??!

Trodde man virket usikker, når man får litt stamming og jernteppe

Skrevet

Vis litt entusiasme over emnet du eksamineres i. Si at dette er morsomt, spennende osv, - fordi..... Gjorde det på muntlig på historie (universitetet), kunne ikke egentlig så mye, men de forbedret karakteren min med ett poeng mer enn normalt (!!) pga entusiasmen min. De sa det selv, etterpå!

Skrevet

Neida, de mest nervøse kan gjøre det like bra som de mest kjølige - eller bedre. Det som er viktig er at ikke sensor og eksaminator etterpå ser på hverandre og sier "Hva skal vi gjøre med dette, da? Hun kunne det muligens, hun begynte jo å si litt - men hun sa aldri mer uansett hvor mye oppfølgingsspørsmål hun fikk - kanskje det var der men vi er jo ikke synske". Det trekker hverken opp eller ned å være nervøs.

Skrevet

Tusen takk for gode ord og tips!!!

Føler meg faktisk litt bedre nå.

4 timer igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...