Gå til innhold

Babyen med på 6-ukers kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar dere babyen med når dere selv skal på 6-ukers kontroll etter fødselen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk time hos legen som passet med soverutinene hans slik

at jeg bare tok med vognen som han sov i med inn

Skrevet

Tar gjerne med meg babyen til legen, men ikke 6 ukers kontrollen. Det største poenget med den kontrollen er gu og celleprøve (uansett om det er vanlig eller ks) og da syns jeg det er litt ekkelt å ha en unge i en vogn som kanskje begynner å skrike. Selv om det er over på 2 min.

Det er jo selvfølgelig frivillig å ta gu, men ifølge legen min er dette den viktigste undersøkelsen vi kvinner kan ta.

Skrevet

jeg hadde han med. men han sov i bilstolen sin på legerommet. gu-rommet er vegg i vegg,så han var ikke i det rommet.

hadde han med når jeg satte inn spiral også...

Skrevet

Det er ikke nødvendig med GU om du ikke har problemer eller det uansett er på tide å ta celleprøve (skal tas hvert tredje år). Hadde en litt forsinket seksukerskontroll i går (etter ks), og siden det ikke var noe spes og jeg tok celleprøve i fjor var det ikke nødvendig med GU. Vi bare pratet litt og så skrev han ut resept på prevensjon.

Det er ikke noe poeng å ta GU bare for å ta det, hva er vitsen med det?

Skrevet

husk at det er økt risiko for celleforandringer i forbindelse med svangerskap. Derfor anbefales det å ta dette på 6 ukers kontrollen og ellers hvert 3 år.

Men selvfølgelig ingen tvang.. men det er jo litt kjedelig hvis det er noe galt der nede og det ikke blir oppdaget tidlig..

jeg hadde celleforandringer etter min første og jeg hadde tatt dette 10 mnd tidligere også da jeg akuratt var blitt gravid...

Skrevet

Hvor har du hørt at det er økt risiko for celleforandringer etter graviditet? Min lege er en meget oppdatert fagperson som bl.a. underviser på medisinerstudiet på universitetet, han ville vel nevnt om det hadde vært tilfelle?

Skrevet

Både fra jordmor og lege har sagt til meg at dette med gu var veldig viktig, også når man tok keisersnitt.

Det var nok også pga svangerskapet jeg hadde celleforandringer etter mitt første barn. Heldigvis var det ikke noe alvorlig grad, men hadde det vært noe hadde det jo vært kjedelig å ikke oppdaget det..

Så selv om jeg syns å ta gu er helt grusomt så gjør jeg dette..

Men mange leger er slurvete å unngår å informere om dette. Vet ikke om det er fordi de ikke liker det eller har dårlig tid å vil ha unna mest mulig pasienter på kortest mulig tid...

Men en ting er ihvertfall sikkert. De aller fleste av oss stoler alt for mye på legene..

og det er vel egentlig bedre med en gu for mye enn en for lite?

Skrevet

Om man har en forhistorie med celleforandringer, så skjønner jeg at du blir anbefalt ekstra kontroll. Ellers er det ikke nødvendig.

Skrevet

nei hadde ingen forhistorie med celleforandringer før jeg fikk mitt første barn, og da var det også ks.

Men fikk beskjed ved utskriving på sykehuset at dette var svært viktig.

Har også fått samme informasjon etter at jeg fikk mitt andre barn.

Legen sa at det ikke var viktig med gu for å sjekke stingene, for det merket man om noe var galt, men det var viktig i forbindelse med å følge med evt. celleforandringer.

Dette var noe han mente at vi kvinner var alt for slurvete med å følge opp og at dette var noe av den viktigste kontrollene vi kunne ha.

Men at det var helt opp til oss og ingen tvang.

Skrevet

Da har kanskje din lege egne meninger/rutiner. Har sjekket litt opp omkring sammenheng mellom celleforandringer og graviditet, men finner ingenting. Kanskje de har noen lokale erfaringer hos dere, som ikke nødvendigvis bygges opp av forskning? Spiller ingen rolle, så lenge du synes du trenger det. Jeg for min del er fornøyd med å gå hvert tredje år dersom det ikke er noe ekstra. Kunne alltids ha gått til legen årlig og sjekket alt mulig, men tror det bare er med på å sykeliggjøre oss mer enn nødvendig.

(Med forhistorie mente jeg selvsagt siden du har hatt celleforandringer).

Skrevet

Denne tråden ble jo på en måte kuppet av noen som ønsket å diskutere GU etter svangerskap.

Jeg hadde med lillegutt på 6-ukers kontroll. Jeg tok med vognbagen inn, han våknet etter 5 min, så jeg ammet han mens jeg og legen snakket om fødselen og tiden etter. Så lå han på magen min mens legen undersøkte stingene mine og tok gu.

Legen min sa at de fleste hadde med seg babyen på 6-ukerskontrollen, og han var veldig vant til at de skrek og ble ikke stresset av den grunn.

Jeg har hatt med babyen min til legen i ettertid også. Den ene gangen sov han hele tiden, den andre gangen tok legesekretæren seg av han mens jeg fjernet føflekker.

Skrevet

Beklager kuppet, men må svare "mamma til to flotte gutter"

Tviler sterkt på at dette er lokale meninger.. Siden jeg har født i en by langt fra her jeg bor.

Og jeg forstod at du mente forhistore med celleforandringene, men det var på 6 ukers de ble oppdaget så hadde jeg ikke tatt gu den dagen hadde det ikke blitt oppdaget...

men som jeg har skrevet tidligere. Det er jo aldri tvang å ta gu. Dette handler jo kun om egen sikkerhet og ikke sykliggjørig.

Skrevet

GU er en frivillig sak som man bør ta med visse mellomrom. Mange kvinner og leger synes seksukerskontroll er en passende anledning.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta henne med :-) Vidunderet skulle de bare se!! Det var jo koslig, da får vi heller dytte inn smokken om hun våkner midt i GU....

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...