Mage Mi Sa Jo Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Spør her for å være anonym. Vold i hjemmet og fordeling av omsorg. NYTT 09:23 13.11.2007 Dette gjelder ikke meg, men ei nær venninne av meg. Ved å legge ut dette å fortelle i korte trekk hva det dreier seg om, håper jeg at jeg får noen nyttige innspill på hva man som kan gjøres i en omsorgstvist. Det har seg sånn at min venninne lever i et forhold (eller hun er nå på vei ut av forholdet) hvor mannen er manipulerende og voldelig. Om han ikke er psykopat, så har han mange psykopatiske trekk. Min venninne ønsker full omsorgsrett for barnet sitt pga dette, mens mannen nekter å gå med på annet enn delt omsorg. Mannen har ikke vært voldelig mot barnet, kun mot henne. Hvordan gå frem i en omsorgsfordelingssak? Hvordan bevise at han er voldelig og manipulerende? Blir det kun ord mot ord? Hvilke rettigheter har hun? Anonym [svar på dette innlegget] Sv: Spør her for å være anonym. Vold i hjemmet og fordeling av omsorg. NYTT 10:49 13.11.2007 Kanskje noen kan være snill å flytte innlegget over til skravlesiden? Tusen takk! :-) Anonym
LisaColli Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 hun bør kanskje ha noen bevis, vitner eller noen som kan støtte opp hennes påstand. hvis han er psykopat skal jeg love deg at han finner på mye dritt om henne for å få omsorgen, og det kan bli ord mot ord.. skjønner jo forsåvidt at han vil ha delt omsorg også.. kanskje han har noen eksdamer som kan vitne? det er jo ikke sikkert at han kommer til å gjøre barnet noe, men jeg skjønner at hun ikke vil ta sjansen på det.. stakkar venninna di som har fått barn med en psykopat, det er visst ikke bare bare med de..... lykke til!!!
* 5 om dagen * Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 først så må hun få seg en god advokat, og etter det så går mye av seg selv. er nok lurt å ta kontakt med nav,trygd også.... er nok mye som hun må igjenom, og kan bli tungt for henne mange ganger, og igjenoppleve episoder... men først altså advokat.... *lykke til*
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 - skriv dagbok over alle episodene han har vært voldelig - skriv opp hvordan han er manipulerende - dra til lege med blåmerker og andre sår/skader etter volden - dersom mulig, ta bilder av skadet interiør - La barnet motta hjelp dersom dette tilbys, mye kan "bevises" gjennom barns fortellinger og tegninger, også dersom den voksne tror barnet ikke har sett/hørt noe..... uansett er dette god terapi for barnet. (evnt. ta kontakt med barneverntjenesten for et tilbud) Du som venninne må også føre dagbok over gangene hun f.eks uteblir fra avtaler, har dårlige unnskyldinger osv osv.... dra til nærmeste krisesenter, de hjelper venninnen din med alt det praktiske, i tillegg til at de beskytter henne mot mannen som sikkert vil prøve å få henne tilbake ved hjelp av blomster, ringe, være snill, møte opp på døra osv. De vil backe henne opp psykisk til å klare dette samt ta vare på barnet oppi det hele.... Dersom han ikke har vært voldelig mot barnet, og ikke helt ekstremt voldelig mot mor vil han nok faktisk få samvær med barnet - det lureste (snakk med advokat) er kanskje å gå for samvær med tilsyn..... LYKKE TIL !!!
Gudrun, Jason & Lillebror Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Jeg også tror at man kommer lengre med en advokat, og en advokat vet sikkert mye om den prosessen man må igjennom i en omsorgssak. Og for å bli trodd på i en eventuell rettssak, vil jeg tro at man må "dokumentere" at man har blitt utsatt for vold. Dvs at hun bør dra til lege, ta bilder og anmelde voldsbruk etter hver episode. Uff, det høres så trasig ut :-(...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå