Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Når er det tidligeste et embryo/foster kan bli påvirket av det moren får i seg av medikament eller alkohol? dersom moren tar noe når hun er 4uker på vei(da er embryoet 2uker gammelt) vil det skade embryoet mye?
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Jeg er ingen lege, men så vidt jeg vet tar det ca 5 dager før det befruktede egget fester seg i livmorslimhinnen. Så utvikles det videre og det er etter denne tiden at mor og foster "henger sammen" for å si det på den måten. Det er mange som ikke vet at de er gravide når de tar seg et glass vin, men jeg synes nå at man kan være avholdene når man forsøker å bli gravid.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 Graviditeten kom brått på. Men er kun snakk om små doser, selv om det ikke er ufarlig. To paracet på 1gram og en munnfull med hvitvin..(kastet resten av glasset jeg fikk servert for fikk en rar følelse av at jeg var gravid) Ellers flyttet vi inn i ny leil.het og her var det malingslukt. Har luftet godt da. Håper ikke den lille har tatt skade av det. Jeg ønsket å ikke ta noe somhelst i dette sv.skapet, men gjort er gjort.. Skal ikke ta noe resten av sv.skapet og håper alt går bra.. tar folat og omega 3.
@nemone Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Paracet er ikke farlig så lenge du følger foreskrevet dose, og litt hvitvin gjør da ingenting. Og uansett, du får ikke gjort noe med det nå, så slapp av. Hvis det kan være noen trøst så fikk min 2 mndr gamle baby være med på julefeiringa i fjor (hun var overhodet ikke planlagt for å si det sånn...), jeg både spiste rakfisk, drakk vin, champagne, akevitt og alt som hører jula til. Var ikke full på noen måte, men allikevel. Ble litt bekymret med en gang, men tenkte som så at jeg får ikke gjort noe med det, så da får det bare være sånn. Så får jeg heller passe på fra dagen jeg fant ut om graviditeten, så har jeg gjort mitt beste. Lykke til med graviditeten og slapp av! Det er så små mengder allikevel, en munnfull vin gir særdeles liten promille uansett.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Det Lillemalin skriver er feil. Den første tiden etter at fosteret har festet seg i livmoren utvikler embryoet seg videre og får næring igjennom plommesekken. Denne dannes av det befruktede egget, og gir næring de første 5+6 ukene av graviditeten frem til morkaken er dannet. Så du trenger ikke å bekymre deg for hva du fikk i deg da du var 4 uker på vei, da embryet ikke var koblet til deg på denne tiden. Paracet er uansett ikke farlig for et foster. Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 Tusen takk for svarene, det hjalp mye:) er du siste anonym lege og vet dette med sikkerhet? folk sier så mye forskjellig, men det du sa om plommesekken hørtes kjent ut:) så det hjalp myyye å høre!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Du trenger IKKE bekymre deg! Det stemmer det som siste anonym skriver. Men om det skulle være på et senere tidspunkt er dette så små mengder at du ikke trenger å tenke på skadevirkningene. Jeg er sykepleier og kjenner meg litt igjen i deg. Du virker noe i overkant bekymret og engstelig for at noe skal gå galt. Slik var nemlig jeg også, tenkte gjennom den minste ting og ble engstelig om jeg følte at jeg hadde utsatt babyen i magen for noe som ikke var bra. Gratulerer med babyen i magen og lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Takk for det! huff ja jeg engster meg til tider alt for mye, og tror vel det meste er farlig for babyen.. er ikke bra å stresse heller, det kan vel skade det også.. dersom det skulle vise seg at babyen hadde fosterskade kan du være sikker på at jeg ikke hadde klart å leve med meg selv pga dette jeg tok..ja om ikke det ble bevist at skadene ikke stammet fra det da. Men tror det finnes verre ting enn to paracet og en prøvesmak av hvitvin.. uansett skal det vel mye til.. men må innrømme at jeg ser frem til å komme meg på ultralyd og sjekke at alt er som det skal;) og kanskje få en sjekk på meg også i samme sleng, hehe! takk for beroligenes svar dere. Det viktigste er vel at jeg ikke tar verken alkohol eller medikament i resten av svangerskapet.
moder3 Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 Hei! Jeg ble SKIKKELIG dårlig av å drikke, begynte å spy og hele pakka bare etter noen få glass (noe jeg vanligvis ikke gjør..).. Det var slik jeg fant ut at jeg var gravid begge gangene, da ingen av barna var planlagt og kom mot all formodning.. men så glad for å ha dem! Og ingen tok skade av det..men jeg ville selvfølgelig ikke tatt festen dersom jeg visste eller hadde hatt mistanke om graviditet! Har forresten hørt at det som gjøres helt tidlig i svangerskapet ikke har skadet barnet sålenge man ikke spontanaborterer, men etter fosteret er større (3mnd +) er det større sjangse for at barnet blir skadet enn at det aborterer dersom en gjør slike feil..
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 Ok,godt å høre da.. men en ting lurer jeg på, kan forsåvidt høre med lege.. ca 1time etter jeg tok tabelettene fikk jeg veldig nedpress i underlivet og måtte komme meg på do.. litt EKLE detaljer, men jeg så at kjønnsleppene var helt seperate da og føltes som om noe skulle ramle ut av meg.... hva var dette da?? tror egentlig ikke det hadde noe med tabelettene å gjøre men ble usikker..var livredd for spontanabort.. kan det skyldes andre ting, evt hva? har ikke hatt det i ettertid, ikke blødd eller noe. Så satser jo på at alt er OK. Når kan man foressten få første time hos lege? vet det er vel vanlig fra 7-8uker men jeg er bare 6uker på vei.. kan jeg få en time alikevel, uten å bli sendt hjem igjen? lyst å ta en prat, og evt blodprøve for å sjekke vitaminlager o.l. Vil jo at babyen skal få den beste starten. Har tatt tabelettene som heter "gravid" en stund, som er multivitaminer og folat.. har ikke fått godkjennelse av lege ang det, burde jeg det? vil jo ikke ta for mye heller.
mamma og my Skrevet 14. november 2007 #11 Skrevet 14. november 2007 Egentlig trenger du ikke å gå til lege før 12-13 uker, men det kan jo bli lenge å vente, særlig dersom du lurer på mange ting. Du kan jo bare ringe og bestille en time. Forklar at du lurer på om du har lave jernlagre osv.
moder3 Skrevet 14. november 2007 #12 Skrevet 14. november 2007 kan sikkert bare ta en legetime om du forklarer bekymringen ja.. kjekt å få svar fra eksperter på området, føler seg liksom mer sikker da enn hva vi synsere sier her på forumet=)
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 Ok, ringer og får en time.. greit å sjekke at jernlageret + andre ting er i orden! takk for gode svar, må si dere er dyktige til å være synsere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå