nenja Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Skal feire jul meg gjester hjemme for første gang i år. Skal begynne så skape vår egen tradisjon med barna og jul hjemme. Både jeg og min mann er oppvokst med ribbe til julemiddag, men ingen av oss er så glad i det. Hva finnes det av norske mattradisjoner som vi kan velge mellom. Vurderer sterkt pinnekjøtt, men vil gjerne ha noen innspill! På forhånd tusen takk jenter!
Gjest Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 vi har ribbe og skinkestek. medisterkaker og julepølser....
___ Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 Vi spiser hare. Det er faktisk en gammel trdisjon her, men den er ganske sjelden.
nenja Skrevet 13. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2007 Hva har man som tilbehør da? Og hvor får man tak i hare? Er det veldig dyrt? Tenker på at det blir sikkert mange gjester...
Sjokoladefrik Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Må jo ha ribbe vel?!! Her er oppskrifta fra min farmor, verdens beste! Den blir kjempemør og god, ikke som de helstekte seige bleike ribbene noen lager. Skjønner godt de strever for å få til svoren, er jo eneste som er godt når man steker ribba hel. Men når du lager ribba slik er det ingen som savner svor, så da slipper du å streve med det. Kjøp frossen tynnribbe på tilbud nå, like god som dyr fersk ribbe. Jeg steker bitene god tid i forveien, og fryser de ned, så er det bare å varme i langpanna sammen med medisterkaker, sosisser og julepølse. God saus laget av orntli bruning og Maggi Klar Kjøttsuppe- buljongterninger hører til. Og poteter, rødkål, rosenkål, svisker og stekte eplebåter. Hadde juleselskap hjemme hos oss for første gang i fjor, 6 gjester (svigers) + oss. Grudde meg i forveien, men gikk så bra. Og det var forresten beste ribba de hadde smakt noen gang! :-)) Juleribbe! Ribba deles opp i biter, prøv å få med bein i hver bit. Gni godt inn med salt og passe med pepper. (Heller for mye enn for lite...) La det stå i kjøleskapet til neste dag. Legges i langpanne med tett alufolie over, stekes i 2 timer på 175 grader. Ta av folien og sett på grillen, fres opp ribba noen minutter til pen farge og sprøtt og godt kjøtt. Nam!!
bever Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 Vi har også alltid hatt ribbe, og ikke minst medisterkaker. Usj! Heldigvis har min mann dansk mor, og derfra har vi fullstendig adoptert det å ha and til middag. Stekes som ender skal, og vi har vanlig juletilbehør til (brun saus, rødkål, svisker. Og lefser, levning fra min morfar som var fra Hamar). I tillegg lager svigermor glaserte (brune) poteter til. Fantastisk godt! Så er det plenty plenty riskrem til dessert, med varm kirsebærsaus. Ikke så søt som jordbærsaus. Sterk god kaffe til.
Mom2Two Skrevet 13. november 2007 #7 Skrevet 13. november 2007 Æsj, ribbe er jo bare ekkelt, fett svinekjøtt.... Pinnekjøtt er godt:-) Kunne jeg valgt selv hva jeg skulle hatt på julaften, ville det kanskje blitt enten helstekt and eller hummer/annen sjømat. yum.
mamma-til-4 Skrevet 13. november 2007 #9 Skrevet 13. november 2007 Her er det ribbe,men pinnekjøtt,stek av noe slag og kalkun er det også en del som spiser vet jeg...:)Lykke til med valget:) Her er det ribbe julaften,kodtbord på 1. dag hos svigers,pinnekjøtt i romjula og kalkun på nyttårsaften hehe....GOOOOOD JUUUL!!
¤ my precious ¤ Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 Jeg hadde definitivt valgt pinnekjøtt, uten tvil! :-))
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 13. november 2007 #11 Skrevet 13. november 2007 BINGO3: SÅnn lager pappa ribba også, og det blir sinnsykt godt. Men han saltrer og peprer 3-4 dager i forveien, og da blir det mye smak. Viktig at den stekes godt og lenge, slik at den blir brun og fin, og mye av fettet smelter bort. MMMM....gleder meg til jul!
sveis Skrevet 13. november 2007 #12 Skrevet 13. november 2007 Lutefisk så klart! Med potetstappe og lefse til!
sveis Skrevet 13. november 2007 #13 Skrevet 13. november 2007 Evt. blomkålsuppe... HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
## lille blomst ## Skrevet 13. november 2007 #14 Skrevet 13. november 2007 Vi har både min familie og mannen mins familie hjemme hos oss på julaften. Vi har skapt en tradisjon med kalkun med hjemmelaget kalkunsaus, poteter, brokkoli, ananas, svisker og rødkål. Og multekrem til dessert. Vi blanda tradisjonene fra våre familier og laga vår egen tradisjon. Dette blir tredje jula vi har det hjemme hos oss.
___ Skrevet 14. november 2007 #17 Skrevet 14. november 2007 Vi jakter selv så jeg vet ikke prisen, men jeg vet at man kan bestille på Meny. Tilbehør: poteter, rosenkål, stekt sopp (helst med en del kantareller), + en god viltsaus. Vi pleier å steke haren i biter først og så koke den i sausen etterpå mmm. Desuten har vi bestandig potetgull og salat til. Kan ikke akkurat si det passer med salat, men det har blitt sån forde søsteren min ikke vil ha kokte grønsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå