*snartklar* Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Jeg og sambo skal bygge hus, og blir jo selvsagt ikke enige om hvordan vi skal ha det. Det er jo veldig "in" med allrom for tiden, og heller en litt mindre stue. Men er dette praktisk? Blir allrommet brukt som en stue, eller blir det likevel til at vi oppholder oss i stua og har et unødvendig stort kjøkken som kun brukes samlet til middagsmåltidet? Og hvordan er det med hus med halvannen etasje? Synes "sørlandshus" er helt nydelige, men lurer på om soverommene blir for "trange" og innestengte med skråvegger...burde heller kanskje satse på et hus med to hele etasjer? Og så ønsker vi vaskerom med egen inngang...er det mest praktisk å ha den på samme siden som hovedinngangen, eller å ha den på husets ene kortside? det er så mye vi lurer på....vil jo gjerne unngå å angre på hvorfor vi gjorde "ditt og datt" når vi er ferdige....
Tredje bolla i magen :) Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Vi bygde hus for to år siden og disse valgene tok vi og er fornøyde med: - Vi hadde ikke lov til å bygge hus med loft på den tomta vi kjøpte, så vi valgte heller full uinnredd kjeller. Rimelig ekstraareal. Der har vi i år laget utleieleilighet. Etter hvert når vi får råd og ungene blir størr og trenger mer plass blir det flere soverom, bad o.l. nede. Er veldig glad for at vi har alt vi har bruk for på et plan (tre soverom, bad, vaskerom, stue, kjøkken og bod) Godt å slippe å gå i trapper. Og slippe å tenke på at ungene ramler i trappa. - Stort kjøkken med plass til ganske stort spisebord. Liker å ha de daglige måltidene på kjøkkenet. Med skyvedør inn til stua sånn at vi slipper matlukt og bråk fra kjøkkenmaskiner o.l. i stua - Middels stor stue, med plass til både sofagruppe og spisebord. Selskapsmiddager o.l. spises i stua. Da er det bare å lukke døra inn til kjøkkenet så slipper vi å se oppvasken o.l. - Vaskerom med dør inn ved siden av ytterdøra. Veldig praktisk. Hånddusj ved vasken og sluk i golvet gjør det enkelt å spyle av ungene når de kommer inn. Og do på vaskerommet, så kan ungene gå rett inn der når de må på do. Skulle gjerne hatt enda større vaskerom, slik at jeg kunne hengt opp mer klær inne. - Bad som er stort nok til både badekar og dusjhjørne. Ungene bader og vi dusjer :-)
Tredje bolla i magen :) Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 Forresten så synes jeg det er viktig å tenke på både form på huset og plassering på tomta i forhold til naboer, lys, veier o.l. Mange som ikke tenker på det før det er for sent. Vi brukte mye tid før vi fant et hus som passet til tomta vår. Er en del vind der så vi prioriterte et vinkelhus slik at vi får en lun krok på solsida... :-) Soverom bort fra vei osv...
Synnøve_Solbakken Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Syns det virker kos med allrom, men har det ikke selv. Vi har en stue som vi bruker hele tiden, kjøkkenet er ikke så veldig lite, men oppholder oss ikke der. Vi har loft-og kjellerstue som skal innredes, så har vi de rommene til ekstrastuer, veldig praktisk når barna har med venner hjem. I vårt hus er soverommene ganske små, med skråtak. Har vaskerom med egen inngang like ved hovedinngangen, anbefales. Vaskerommet vårt er lite, skulle gjerne hatt et større med plass til å tørke klær.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Jeg vet hvertfall hvordan jeg ville gjort det. - Ville hatt separat kjøkken, ikke i åpen løsning - Eget vaskerom med varmekabler for tørking av klær. Hvis mulig med egen inngang for skitne barn. Gjerne inngangen like ved annen inngang. - Garasje med elektrisk port. - Minst mulig skråtak, og ikke åpent fra rom til rom. - Hele etasjer Hvis det hadde vært meg som skulle bygge hadde det ikke vært vanskelig i det hele tatt. Dette var hvertfall det jeg kom på nå....
Liaes Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 Vi har valgt og bygge ett hus fra boligpartner: http://www.boligpartner.no/husserier/Herskapelig/Klostergaard/ Med dette får vi stor stue og alrom, romslig kjøkken og bad, 3,evt 4 soverom på loft, og vaskerom med egen ingang!
Mamsen&2Gull Skrevet 13. november 2007 #7 Skrevet 13. november 2007 Åååååå, det huset der er bare sååååå nydelig. Skal vi bygge oss hus en gang, så blir det dette. Har sett på det lenge nå, og det sa bare pang da jeg fikk se det! Så du er heldig som for et så fint hus;)
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 13. november 2007 #8 Skrevet 13. november 2007 Jeg har en klar formening om hvordan mitt hus skal se ut...hehe...har forsøkt å finne dette et halvt år, men har ikke lykkes så nå har vi kjøpt noe som ikke er helt perfekt, men blir bra nok Jeg vil ha toalett, garderobeskap, stue med peis og stort kjøkken på det planet der inngangen er. Utgang til solrik hage skal også på det planet. En etasje opp vil jeg ha soverommene, vaskerom, bad og walk in closet for hele familien. Soverommene skal være passe store og jeg vil ha en luftebalkong utfra foreldresoverommet. Jeg vil også ha loftstue og soverom og bad på loftet slik at gutten min kan "bo" der da han blir liiiiiitt større. vi har endt opp med et hus som har alt dette bortsett fra at de to hovedetasjene er byttet om. Man kommer inn i den etasjen der soverommene er liksom. Ikke ideelt, men sånn er det nå der.
Gjest Skrevet 13. november 2007 #9 Skrevet 13. november 2007 Vi skal bygge nå & det vi så etter var: eget inngang til vaskerom utenfra (døren til den blir ved siden av inngangsdøren til gangen) - skyvedør til kjøkkenet fra vaskerom store gode soverom stort kjøkken & stue Vi har valgt hus som er halvannen etg ... men vi velger å løfte det ene taket litt så vi får et ekstra rom ....
sydilla Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 dette vil jeg ha i mitt perfekte hus: Stort kjøkken med stor skyvedør inn til ei stue med plass til både salong og spisebord (da har mann på en måte allrom, men samtidig muligheten til å stenge inne rotet...) Stue, kjøkken ol. i 2 etasje (og et lite gjestebad + evnt andre rom), det er varmeøkomisk. Bad med badekar og dusj kabinett, ( ikke dusj rett på flisene - stoler ikke på membraner lengre :-( ) Eget vaskerom med god tørkeplass i samme etasje som soverommene og egen inngang. Et lite kott med plass til sengetøy ol. samt en "kjellerstue/hall" med soverom, bad og vaskerom "rundt". I kjelleren - ingen problemer med varme soverom om sommeren :-)
*snartklar* Skrevet 15. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 15. november 2007 Tusen takk alle sammen for gode tips:) Hånddusj på vaskerommet ver genialt; det må jeg jammen meg ha:) heller Bruker hveert eneste sekund av fritiden min til å lese huskataoger og interiørblader, og det er så utrolig mye fint. men vi kan likom ikke bestemme så mye før vi har fått tomten...men håper det går greit å bygge et hus med to hele etasjer...tror det er det vi ønsker;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå