Gå til innhold

Begynne med bleie igjen? Hjælp !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste datter på 3 1/2 har vært tørr siden januar i år, men nå har hun begynt å både tisse og bæsje i buksa i barnehagen.

Hun begynte i barnehage i august, har vært hos dagmamma tidligere, og hun har vel ikke helt funnet seg til rette der, enda. HUn krangler ikke på å dra dit og virker egentlig glad og fornøyd, men så har hun altså begynt å tisse og bæsje i buksa, spesilet når hun er ute å leker. Og hun bryr seg ikke noe om det selv, og sier ikke ifra til de voksne. Det har vel vært sånn i 3-4 uker nå.

Nå begynner det å bli minusgrader ute og jeg er redd for at hun skal gå våt og bli syk - så vi vurderer sterkt å begynne med bleie igjen i ute tia. Hun selv har ingenting i mot å bruke bleie, hun er storesøster og vil gjerne være baby innimellom.

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Føler at det er et skritt i gal retning å ta på bleien igjen, samtidig som jeg er redd for at hun skal bli kald og syk osv.

Vi har selvsagt tatt det opp med barnehagen, og de gjør så godt de kan med å følge henne opp - men de greier ikke passe på henne hele tiden...

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok begynt med bleie igjen, som du sier er det jo ikke noe særlig at hun går våt på denne kalde årstiden. Men jeg ville samtidig innført belønningssystem.

Dette har fungert til oss: Kjøp ett fint kort med ett favoritt motiv, kjøp også noen fine klistermerker. Forklar henne at for hver dag hun er tørr så får hun ett klister merke.

Dette har vært en stor motivasjons faktor hos oss. Vi har brukt klistermerker både med bleieavvenning og når medisiner skal tas..

Skrevet

Takk for svar. Jeg har lurt på det med belønning, men har trodd hun er for lita til det enda. Men kanskje vi må prøve det. Hvor gammel var din når dere begynte med det ?

Skrevet

første gangen vi brukte denne formen for belønning var når hun var litt over 2 år. Da var det for å få henne til å ta medisin.

Brukte denne måten når hun skulle slutte med bleie på dagtid i vår og nå i høst når hun skulle bli tørr på natta.

hun blir 4 år i 13.mars.

Skrevet

Glemte å si at når hun nå i høst skulle bli tørr om natta brukte vi ikke belønningsystemet. Det gikk kjempe bra i 2 mnd helt til jeg fikk lungebetennelse og ble innlagt på sykehus i ei uke. Da ble hun utrygg og begynte å tisse i sengen hver natt. Pappan tok i bruk bleien igjen.

Når jeg ble frisk begynte vi med belønningssystemet det var nok å bare si at hun skulle få klistre merke, hun har ikke tissa i senga siden da.. :)

(4 uker nå.).

Skrevet

Hvis du mener at det er best at hun går med bleier igjen en periode så setter du på henne bleie igjen. Det vil uansett bare være for en kortere periode til ting har roet seg ned og hun selv finner ut av dette, noe hun garantert kommer til å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...