Anonym bruker Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Forrige gang fødte jeg kun med lystgass som smertelindring. Hadde en helt normal fødsel, alt gikk greit, men det var jo vondt... Denne gangen har jeg tenkt å be om smertestillende og lurer på hva dere har best erfaring med. Det som jeg husker som værst med fødselen var at jeg kjente at jeg revnet framme da jeg skulle presse ham ut. Tenker at kanskje det holder med lokalbedøvelse. Har ikke satt meg helt inn i dette...
"gullet" Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Jeg fikk epidural m nr 1., god erfaring m det.... fikk slappet litt mer av, de skrudde ned mengden når det nærmet seg slutten sånn at jeg fikk presset skikkelig... du får ikke til og stå på føttene m det første etter fødselen da.. Jeg ønsket også dette m nr 2 men rakk ikke.. prøvde en sup lystgass og kastet opp.. nå vet jeg ikke hvordan det er i forhold t lystgass, for nr 2 kom som sagt uten noen form for smertelindring, men tommelen opp for epidural.. selv om du får epidural så vil du kjenne litt smerter, men d går jo så fort over :-) selv om d føles som en evighet når man er midt oppi d skal denne gangen ha KS og vil da få epidural
Gjest Skrevet 12. november 2007 #3 Skrevet 12. november 2007 Jeg fikk epidural. Det gikk kjempefint! Selve utdrivelsen var ikke noe problem da, synes jeg. Men jeg sleit såpass i forkant at jeg måtte bare ha den... Det var JM som tok den avgjørelsen.
Gjest Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 Jeg fikk epidural da jeg skulle ha datteren min og jeg synes ikke noe om den. Den ga veldig bra smertelindring som den skal gjøre, men jeg klarte ikke å kjenne pressrier eller noe. Hadde heller ikke følelse i beina og jeg måtte bli katerisert og blodtrykket mitt var kjempe høyt. Jeg skal ikke ha epidural denne gangen. Vil heller prøve lystgass.
Gunni_2 Skrevet 12. november 2007 #5 Skrevet 12. november 2007 Jeg fikk epidural og den funket fint for meg. De skrudde den ned når det nærmet seg utdrivningsfasen, og jeg kjente pressriene godt. Brukte bare 10 min på pressriene, så det gikk fort.
Gjest Skrevet 12. november 2007 #6 Skrevet 12. november 2007 Hvis du bare vil ha bedøvelse i underlivet under utpressingen, så er det ikke noe poeng med epidural synes jeg. De har jo noe som heter pudentalblokkade som bedøver underlivet, så hvis det er det du er ute etter ville jeg heller valgt den :-)
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 jeg fikk epidural det var ikke vondt å sette den men den funket desverre ikke på meg.. men jeg prøver igjen ved neste fødsel:)
Rebekka og tre vidundere Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Jeg har fått epidural tidligere. Måtte ha smertelindring og trodde det skulle være topp. Jo, det tok alle smertene. Jeg synes den tok for mye. Kjente jo ingen ting mer, hverken vanlige rier eller pressrier. Jordmor måtte si når jeg hadde en ri. Følte at jeg ble litt snytt for en fødsel, jeg.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2007 #10 Skrevet 12. november 2007 Har alle fått kateter etter fødselen når man har fått epidural?? Har sånn angst for alt jeg... Hvor lang tid tar det før man kan stå og gå igjen etter fødselen?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #11 Skrevet 13. november 2007 Nope, ikke noe kateter etter fødselen. Hadde spinalbedøvelse og var vel oppe å gikk igjen 30 min etter at snuppa var ute, ble sendt ut i dusjen (som låg langt nedi gangen) og det gikk helt fint. Hadde også full førlighet og bevegelighet i beina osv både under åpningsrier og pressrier, men slapp smertene
Gunni_2 Skrevet 13. november 2007 #12 Skrevet 13. november 2007 De skrur ned dosen, de regulerer den gjennom hele fødselen. Noen får så høy dose at de ikke kjenner noe, mens andre kjenner riene, men de har ikke smertene. Kan være greit å si ifra hvis en synes at en får for mye eller for lite, så prøver de å regulere det.
Gunni_2 Skrevet 13. november 2007 #13 Skrevet 13. november 2007 Jeg gikk selv på toalettet en stund etter fødselen, hadde med meg en som jeg kunne støtte meg til, for jeg var ikke helt stø på egen hånd, men det gikk helt fint.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #14 Skrevet 13. november 2007 Tusen takk for mange svar! Nå har jeg fått litt å tenke på. Er vel snart tid å diskutere dette på kontroll m jordmor også. Jeg tenker mest på å få bedøvelse av underlivet, for det om riene er et helvete... Tror jeg har glemt hvor vondt det var.... Husker jeg tenkte etterpå at alle jeg kjenner med mer enn et barn er heltinner, som har klart å gå gjennom det en gang til.... Men nå, fire år etter, så husker jeg ikke hvor vondt det var.... Men det er nok like greit. Jeg har iallefall bestemt meg for å ha noe smertestillende denne gang, så sant det lar seg gjøre, for det øyeblikket der barnet kommer ut skal jeg huske som en fin ting. Sist var akkurat det fælt. Da han kom ut var jo alt bra selvfølgelig. Uansett er det viktigste at alt går bra, og at barna våre er friske. Beste ønsker til dere alle.... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå