Gå til innhold

Alkohol i prøveperioden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder alle seg unna alkohol fra dag èn i 1pp? Jeg kjente at samvittigheten min sa munkholm uansett selv om det var før beregnet EL. Men hva er normalen for de mer rutinerte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei:)

min innstilling til det er at man ikke kan leve på vent fordi man prøver å bli gravid! i allefall ikke hvs det brått tar en god stund. så jeg er for å leve så normalt som mulig.

men nå er ikke jeg av den typen som drikker så innmari ofte, så har egentlig ikke sånn kjempe mye å si for min del.

så jeg drikker hvis jeg blir bedt bort og blir totalt avholdts den dagen jeg står med en positiv test i hånda:)

lykke til med prøvinga:)

Skrevet

Jeg drikker ikke fra EL til mens. For jeg har ikke samvittighet til å utsette et evt barn for alkoholskade. Så viktig er det ikke å få tatt noen øl eller glass vin! Og slik kommer jeg til å gjøre det uansett hvor mange pper det blir! :)

Tror du kan drikke alkohol med god samvittighet før EL, men veldig fint at du tar ansvar og holder deg unna, mange her inne som vet at de kan være gravid og velgere å drikke like vel. Fint å høre at det er jenter her som er stikk motsatt også! :)

Skrevet

Det er akkurat slike besøks-situasjoner jeg sliter med, folk er vant til at jeg blir lykkelig for et glass vin eller en øl når vi er i besøk-og jeg sliter virkelig med å finne gode unnskyldninger..... Har ikke lyst å utbasunere for alle og enhver at vi prøver å få små...

Skrevet

Ja tente det kunne være en god trøst å unne seg et glass vin når mensen kom, men så kommer folk og sier enn om det bare var en feste blødning? oops?? :-)

Skrevet

Jeg er ogsaa saa noenlunde her som Ann-Chi er, og er naa nygravid = alkohol er avlyst. I forrige svangerskap var jeg strengt maateholden, altsaa et veldig sjeldent halvt glass da mine leger ikke var helt totaltavholdsraadgivende paa det. Naa er jeg fire aar eldre og har mistet noen tidlige. Jeg tror ikke det har noe som helst i hele verden aa gjoere med vin i proevetiden, men jeg har bare blitt mer prektig paa det meste, og har denne gangen landet paa null alkohol overhodet etter at jeg fikk pos test. I proevetiden drakk jeg nok et glass i ny og ne ja, det faar vaere grenser tenker jeg - som tok ut spiralen for 12 mnd siden.

Lykke til, handler jo mye om hva man er komfortabel med, denne skrekkelige skremmekampanjen som naa ruller paa internet i Norge, blir jeg lettere aggresiv av, kanskje man snart maa isolere norske gravide, bare for aa vaere heeeeeeeeeelt sikre? Bor i Asia, og her flyter jo bakteriene mye mer, men det blir friske fine barn for det...... Argh.....hehe, ikke la seg skremme men nei til alkohol (evt meget strengt maatehold) i svangerskapet. Avhold for meg etter pos test, men doemmer ikke andre som velger en litt mer moderat linje. Naa vil kanskje noen si at barnet jeg allerede har sikkert blir et ukonserntrert barn paa skolen, men da tenker jeg at det hadde hun - dersom hun blir det - det kanskje i seg uansett? Saa langt snakker hun tre spraak og teller til 20 paa tre spraak og synger rent av etter aa ha hoert en sang en gang, saa noe er i hvert fall i orden.

Nygravid og hissig klem fra meg ;o)) Ikke hissig til deg, men teite kampanjer - som jo selvsagt er ment for jenter som drikker 2-3 enheter hver dag eller saa. Ikke de som bekymrer seg om de drakk et glass vin i 1 pp.

Skrevet

Hei Femina. Der fikk jeg forklaring på aa ene dine, bor i asia altså :-) Ja jeg måtte bare spørre, for det står så mye rart over alt- og det er jo kampanjer nå for å få gravide og de som prøver til å unngå alkohol. Som fersking p pp siden vil man jo helst gjøre alt rett- tenker du kanskje husker hvordan det var:-D

Skrevet

Jeg er helt enig med Elisabeth'77, 12pp. Holder meg unna alkohol fra EL! Har gjennom studiet mitt og kurs på jobben fått grundig innføring i hvordan alkohol kan skade fosteret. I og med at det fortsatt er lite forskning på dette, skjønner jeg ikke at noen velger å faktisk drikke når de kan være gravid. Den forskningen som allerede foreligger viser at alkohol kan skade fosteret under hele svangeskapet uavhengig av mengde og hvor i svangerskapet du er. Dessuten er det påvist at alkohol ikke bare kan føre til FAS, som er et alvorlig syndrom, men også til lettere og alvorligere atferdsproblemer hos barnet. Atferdsproblemene trenger ikke å bli oppdaget før barnet er noen år. Derfor = jeg holder meg unna! ;)

Skrevet

For meg koster deg ikke noen verdens ting aa kutte alkohol naar jeg har et embryo, et foster eller en baby i magen, ogsaa de siste to ukene etter EL foer man vet man er gravid. Det er viktig med sunne holdninger til dette, og det er langt fra oss oss kutter naar vi vet, til de som lager kampanjer for aa skremme noen som kanskje proever i 2-3 aar. Si man skal ha 3 barn da (bare for aa sette dette ordentlig paa spissen), og saa tar det 3 aar aa faa til hvert barn. Ja da blir det ikke mange deilige glass vin fra 30-40.... Jeg synes bare det faar vaere litt grenser, derfor jeg setter det paa spissen. Blir bare lei meg naar noen blir liiiivredde etter aa ha funnet ut at de er gravide etter at de var paa fest helgen foer. Det er det jo ENDA flere som blir naar man kjoere skremselpropaganda... Denne angsten er ikke bra for de smaa spirene, det er helt sikkert.

Skrevet

Huff ja, jeg er typen til å få dårlig samvittighet uansett, så derfor prøver jeg å finne ut hva som er vanlig.

Skrevet

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal holde meg helt unna mellom el og tanta, men at jeg kunne ta meg en fest om jeg har lyst når tanta kommer. Men så begynte jeg å lese om festeblødninger osv. Tenk om det bare er det da og ikke tanta som er kommet. Så nå er jeg plutselig kjempeusikker igjen :S Har jo ikke tenkt å rope det ut til verden at vi prøver heller da, så da blir det jo litt problematisk å aldri kunne ta en fest...

Evt blir det mye alkoholfri vin som helles over på vanlige vinflasker med skrukork de neste månedene ;)

Skrevet

Festeblødninger ja, der har du det :-) Tenker på samme måte vi, sikkert pga vår status som 1pp :-)

Skrevet

Skjønner hva du mener. :) Men en av grunnene til at de kjører så mye "skremselspropaganda" for tiden er jo pga at nylige spørreundersøkelser viser at det er lite kunskap om akkurat dette blant vordende mødre. Samt at mange gravide sier at de får villedende info fra fastlege ang. alkohol. Da skjønner jeg litt poenget med kampanjen. =)

Skrevet

Jeg forstaar godt argumentene om aa vaere ekstra fornuftig, og har respekt for det - er jo veldig forsiktig selv. Og dersom det er kampanje grunnet lite kunnskap saa er jo det veldig bra.

Jeg blir bare saa lei meg dersom alle i fertil alder skal vaere livredde for alt som kan gaa galt, det er mitt poeng...

Det er ogsaa noe med antall pp, det er klart. Litt som de tankene man har om hvordan det skal vaere i et forhold, de tankene man har de foerste ukene - og saa sjekker man opp det etter 5 aar og ser jo at man ofte har revurdert baade det ene og det andre, uten at det gaar galt eller er daarlig kvalitet paa forholdet.

Jeg vil ikke starte en greie her paa at folk skal drikke, for det mener jeg ikke. Men saa er det kanskje ikke oss som skjoenner dette som er maalgruppen heller.... Tier jeg naa da. =o)

Skrevet

Femina: jeg forstår poenget ditt. :) Og jeg er helt enig med deg i at det er nok ikke vi som har innsikt i hva dette innebærer som er målgruppen. Men samtidig klarer de jo å skape debatt blandt oss, og det fører jo til at folk får et bevisst forhold til det! -og da har vel kampanjen oppnådd noe! ;)

Skrevet

Det er et godt poeng, ikke saa galt at det ikke er godt for noe, som man pessimistisk sier paa soerlandet, hehe...

Skrevet

Jeg drikker mindre enn før nå som vi prøver. Det er fordi alkohold KAN redusere fruktbarheten (gjelder for sambisen også). Jeg vet at mange nok vil si at jeg er hysterisk, men jeg er ikke så glad i alkohol at jeg føler jeg ofrer noe. Og så drikker jeg bare MINDRE, jeg er ikke avholds. I sammenhenger der det føles naturlig tar jeg meg fremdeles en øl eller glass vin, så lenge det er mellom TR og EL. Jeg er avholds mellom EL og TR- sånn i tilfelle.

Jeg har lest av noen av de innleggene her at mange kritiserer det de kaller skremselspropaganda. Jeg syns det er bra at kampanjen skaper diskusjoner og bevissthet rundt dette, selv om det er fordi mange er negative og kritiske. All PR er god PR, og jeg tror det fremmer saken. For, jeg har tro på saken . Jeg mener det er viktig å kjøre slike kampanjer. Altfor mange tar ikke dette med alkohol i svangerskapet på alvor, men de færreste av dem chatter på BIM vil jeg tro. Jeg syns det virker som BIMere generelt har fornuftige holdninger.

Jeg tror at få av de som drikker under svangerskapet påfører barnet sitt skader, men hvorfor ta sjansen? Det er bevist at relativt små mengder alkohol tidlig i svangerskapet kan skade utviklingen hos fosteret- og det var vel utfra ny forskning på dette at den nye kampanjen som har blitt kjørt i media kom. Hvordan vet du at ikke ditt foster er et av de få som faktisk tar skade? Og hvor mye koster det deg å la være?

Skrevet

Jeg tar det rolig, to små barn innbyr ikke til utagerende festing - vil heller sove... Men jeg tar meg et glass når jeg føler for det mellom TR og el, deretter stopper jeg, for vet jo ikke om jeg er gravid.

Skrevet

I starten av prøvingen var jeg veldig påpasselig med alkohol. Men nå, etter å ha prøvd i 7 måneder har jeg funnet ut at jeg ikke kan sette livet mitt på hold..... Drikker og koser meg med alkohol når jeg føler for det. Men skjer uansett ikke så ofte da.

Men passer uansett på å ikke ta den verste fyllefesten i perioden mellom EL og IKT.... :-)

Skrevet

Jeg levde veldig strengt en stund mellom el og ikm...men etter 31pp så orker jeg ikke å sette livet på vent, jeg lever helt som normalt! Når jeg får positiv test er jeg fullstendig avholds :-)

Skrevet

Har og gått å lurt ein del på dette...Syns d e så vanskelig..Og e så glad i vin. Men mellom el og tr kommer jeg også til å bruke alk.fri vin på skrukork flasker:) Ikke utsette evt. spire for noe:)

Men orker ikke være helt panisk på det heller.

Festeblødninger er jo kjempeforvirrendes men får ta d når d kommer:)

Skrevet

Hvis du spoer meg direkte (?) saa drikker jo ikke jeg personlig under svangerskapet som er helt nytt. Det kan godt hende dette er nyttig i Norge naa, at de som er - si - 10 aar yngre enn meg ( jeg er 35 ) har helt andre drikkevaner i utgangspunktet og har helt andre meninger om drikking generelt, saa det kan hende kampanjer som skremmer er noedvendige. Det skal ikke jeg si noe om, mulig jeg er litt for naiv og tenker at dette med alkohol og svangerskap er saa logisk at jeg ikke forstaar hvorfor man skal gjoere alle redde...

Det er jo IKKE skremselspropaganda aa si at man ikke boer drikke under svangerskapet, men (og det kan faktisk hende vi to henviser til forskjellige annonser, jeg har bare tilgang til nett) men det er kanskje litt skremselspropaganda aa si at "han har vaert full 4 ganger allerede", naar noen evt har laget barn og delt en flaske vin mens de gjorde det....

Det er jo angsten som skapes rundt dette med aa bli redd fordi man evt. kan ha drukket et glass vin 2 dager etter EL eller saa som blir helt unoedvendig. Det finnes godt med vitenskapsmennesker som synes dette litt nye ekstremavholdet - altsaa at man som proever skal vaere helt avholds i flere aar - er helt irrelevant. Det synes faktisk jeg ogsaa.

Men alle maa heldigvis gjoere som de vil og selv velger jeg jo avhold, jeg vil bare ikke psyke ut de som starter avholdet i evt. uke 5, naar de faktisk vet de er gravide. Jeg vil heller ikke psyke ut de som starter avholdet andre ganger rundt uke 4-6. Hva de som drikker litt hele svangerskapet tenker, ja, det har jeg jo heller ikke noe med. Man har jo til syvende og sist bare ansvar for seg selv.

Jeg tenker litt paa hvor mye sukker norske damer spiser - kakeelskerne, hvor mye gjaerbakst som spises hver eneste dag, hvor mye mel, melk, meieriprodukter man synes det er normalt aa spise i Norge, hvor mye koffein man faar i seg og hvor mye man bekymrer seg for smaating. Ingenting av dette er saerlig bra for smaa spirer heller, og for aa ikke aa snakke om stress! Norske damer kaver jo rundt og skal vaere superdamer, hehe.....eller hur?

Hva med aa snu det helt paa hodet? Et litt harmonisk liv, hvor man ikke fyller timeplanen med alt mulig, hvor man spiser balansert og langsom mat basert paa groent, fisk og kylling, hvor man drikker mest vann og urtete, men samtidig tar seg et glass vin - kanskje fram til uke 5 - kanskje lenger i svangerskapet - hva med det livet? Er vi norske som "vet alt" saa sikre paa at vi har beste loesninger? Vet norske kvinner at man ikke overhodet skal ha i seg krom som gravid? Hva med alle norske kvinner som jo tenker vekt og helse som spiser krom og bratt faar vite at man er gravid, eller som har spist en sushibit som ikke har vaert dypfrosset? Nei, jeg synes det blir litt skremselspropaganda og litt hysterisk - ja, det synes jeg faktisk.

Jeg setter det ordentlig paa spissen (men det synes jeg er greit i denne diskusjonen, fordi jeg synes den er saa ensporet)

Vel, jeg kan jo bare sitter her paa andre siden av jordkloden aa kjefte, hehe.....ikke saann ment. Og saa er jeg nok litt spent paa om spiren setter seg fast og blir denne gangen, og er nok litt i overkant hissig av den grunn....... =o) Saa ta meg med en klype salt, jeg er nok litt anspent denne uken.....

Klem og lykke til alle, og ja til mest mulig kjaerlighet til spiren din, samme hvor du bor i verden.

Skrevet

Holder meg totalt avholds mellom EL og tr. Går greit, selv om jeg er ikke er kjent for å spytte i glasset...Vekta merker det også..hoho...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...