Gå til innhold

Mye kynnere - trenger jeg være bekymret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er i min 28. uke. Har kjent kynnere en god stund nå, men bare når jeg har vært i aktivitet. De siste 2 ukene har kynnerne blitt tydeligere. Siden i går kveld føler jeg at jeg har hatt veldig mye kynnere. Synes magen er litt stram hele tiden, og med jevne mellomrom kjenner jeg det strammer seg enda mer.

Ingen ting gjør vondt, og jeg tror heller ikke de er regelmessige. Synes det virker som om det varer lenge noen ganger. Og jeg får de nå også når jeg ligger og slapper av.

Noen andre som har det sånn? Jeg trenger vel ikke bekymre meg før de evt. skulle bli regelmessige, og det gjør vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde 2-3 kynnere i timen i uke 26-27 og dro til legen som sykemeldte meg i en uke først for å få meg til å slappe av og stresse ned. Legen var redd det skulle fremskynde fødsel.

Etterpå er jeg blitt sykemeldt 40%(jobber annenhver dag) for å holde dette ved like. Livet har blitt mye bedre:-)

Kynnerene har roet seg ned og nå har jeg som vanlig er kynnere 4-6 ganger om dagen.

Kynnere er jo bare bra i moderate doser(så tidlig i svangerskapet...). Livmoren som forbreder seg. De sier at de som har mye kynnere får en lettere fødsel...ikke vet jeg:-)

Skrevet

Jeg har hatt mye kynnere i alle mine svangerskap, og har hatt to veldig lette fødsler. Om det er en sammenheng, vet jeg ikke.

Også denne gange har jeg til tider mye kynnere. Han en skikkelig vond en her om dagen, men det ga seg. Det jeg har fått opplyst er at kynnere skal gi seg dersom man endrer/slutter med den aktiviteten man holdt på med da kynnerne startet. Eller om man endrer stilling på kroppen. Kynnere skal heller ikke værer regelmessige og veldig smertefulle over lang tid. Da bør man kontakte lege/jordmor.

Jeg er 21 uker på vei og tar det foreløpig med stor ro. Da jeg var førstegangs hadde jeg sterke kynnere i de to siste mnd av svangerskapet, men da visste jeg ikke at det kunne være farlig. men det gikk bra og jeg nedkom et par dager over termin :-)

Skrevet

Kynnere er ikke farlig. Jeg har hatt masse kynnere under begge svangerskapene og nå i 3. har det akkuratt begynt - uke 18. Det du må være obs på er dersom du synes de gjør litt vondt eller føles sterke - det er vanskelig å forklare og helt sikkert individuelt - da kan de nemlig gå over i ekte riker og sette fødselen i gang. Jeg har begge de forrige gangene blitt sykemeldt for å ta det med ro. Første gang satte de(kynnerne) fødselen i gang i uke 32( 3 cm åpning), den ble stoppet med medisiner. Andre gangen ble de så steke at at jeg fikk ett par cm åpning i uke 34, men da gikk de over av seg selv og jenta ble født 5 dager over termin. Da tok jeg det veldig med ro på slutten, alikevel hadde jeg masse kynnere og 4 cm åpning før fødselen egentlig startet.

Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men det er greit å vite hva som kan skje slik at ting kan stoppes og du kan ta det mer med ro.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...