Gjest Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Jeg har fått et års ekstra permisjon uten lønn da vi ikke fikk barnehageplass. Hva om jeg ikke får barnehageplass til neste høst heller? Kan jobben gi meg sparken?
Enliiitentil? Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Nei! Da kan du søke om 1 år til! Tror du har krav på 2 elelr 3 år ulønnet etter det første året hjemme!
LadyLuck & Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 hva med dagmamma da? er jo evt et alternativ noen dager, om jobben sitter seg på akbeina, ryker jo ikke ut av bhg køen.
Gjest -<<- Skrevet 12. november 2007 #5 Skrevet 12. november 2007 Du har ikke krav på mer enn ett års ekstra permisjon. Det du har krav på videre er tilrettelagte arbeidstider, ikkeno' mer. Med mindre du er aleneforsørger - da kan du ta to år ulønnet perm. etter fødselspermisjonen; men om dere er to foreldre må faren ta det eventuelle neste året.
___ Skrevet 12. november 2007 #6 Skrevet 12. november 2007 Du har "bare" krav på 1 år med fødselspenger + 1 år uten lønn, men far har også muligheten til å ta et fri. Hvis dere ikke får barnepass til neste å må dermed far ta fri i steden for mor. Arbeidsgiver kan selvfølgelig velge å gi et år ekstra permisjon, men man har ikke krav på det. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/NOUer/1995/NOU-1995-27/9.html?id=115900
Gjest Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 Det vil altså si at de kan gi meg sparken om jeg ikke får plass til neste høst. Mannen min tjener mer enn meg, så det beste hadde jo vært å ha hans inntekt istedet for min... Håper vi får plass. Jeg vil jo tilbake i jobb så fort som mulig og jenta mi trenger noen å leke med. Mamma er jo litt kjedelig i forhold til en haug med barn..
Gjest -<<- Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 De kan ikke gi deg sparken "for ikke å ha barnehageplass", men de kan gi deg sparken for ikke å møte på jobb dersom du ikke får innvilget ekstra permisjon (som det er helt opp til dem om de vil gi deg), ja. Du har rett på redusert arbeidstid med mindre dette medfører "vesentlig ulempe" for bedriften, så et alternativ kan jo være f.eks at din mann går ned i 80% stilling, du går ned i 60% stilling og dere forsøker å få noen til å være dagmamma de to resterende dagene e.l - eller dagmamma på fulltid, selvsagt.
Gjest Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Ja, det hadde jo vært en løsning. Takk for råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå