Gå til innhold

Hva er poenget med navnfest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er litt i tvil her, dåp eller ikke?

Vi tenker på å følge tradisjonene med dåp, men er ikke veldig kristne (feirer jul og alt det der, men vi kommer vel ikke akurat til å be så mye). Men samtidig er det en fin, tradisjonell sermoni og vi føler navnfest bare blir helt dust. I dåpen har men ihvertfall en mening, navnfest virker mer som om "hei, vi vil ha en fest og masse gaver, men ingen mening bak det"-opplegg.

Kan dere som har hatt nanvfest forklare hvorfor? Er jeg helt på jordet? Hva er poenget med navnfest?

Jeg mener ikke å være frekk, vil bare vite litt mer.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved alle livsriter har det vært sermonier i tusenvis av år uansett hvilken religion eller kultur man ser på , så har man feiret fødsel, overgang fra barn til voksen, bryllup og død.

Det er ikke bare kristendommen som har denne sermonien (dåp) som man har når det kommer et nytt barn til verden.

Buddhistene, hinduene, indianerne, osv

Navnfest er et norsk alternativ til en religiøs feiring. For å feire det nye barnet som har kommet til verden og at det har fått et navn- en ny personlighet er født.

Skrevet

Du kan lese om det på human.no Vi hadde navnefest i helga og det var en fin og stemningsfull seremoni. Der var det sanger med mening (som "da lykkeliten kom til verden") ... (og ikke salmer som man ikke forstår) og det var solister på piano, fiolin og sang. Det ble holdt en fin tale for barna og til slutt fikk alle barna m/foreldre komme fram og mottok en rose og et besvis på at de hadde deltatt på navnefesten. De blir ikke automatisk medlem i human-etisk forb, noe man gjør om man velger statskirken.

Skrevet

Nå skjønner jeg helt fint meningen i de salmene man velger ved dåp, og de har nok en større åndelig mening enn lykkeliten. Men navnefest er en fin seremoni og et greit alternativ for dem som ikke tror:)

Skrevet

"Din Tanke er fri" er også en sang som går igjen på navnfester og Humanisriske konfirmasjoner har jeg sett. Den lyder som følger:

Din tanke er fri,

hvem tror du den finner.

Den flykter forbi,

slik skygger forsvinner.

Den kan ikke brennes,

av fiender kjennes.

:/: Og slik vil det alltid bli:

Din tanke er fri! :/:

Jeg tenker hva jeg vil,

mitt ønske bestemmer.

I stillhet blir det til,

i ukjente drømmer.

Min tanke og lengsel

vil bryte hvert stengsel.

Og slik vil det alltid bli:

Min tanke er fri!

Og tvinges vi inn

bak jernslåtte dører,

da flykter den vind

som tankene fører.

Fordi våre tanker

kan rive ned skranker.

Og slik vil det alltid bli:

Vår tanke er fri!

Skrevet

Kjære HI, jeg kan jo snu spørsmålet litt...

Hva er poenget med dåp hvis man ikke er kristen.

En dåp handler om å gjøre barnet til guds barn. Love at det skal oppdraes til å bli kristen.

Man får ikke navnet sitt i kirka. Det får barnet idet man signerer papirene fra folkeregisteret og faddere trenger man jo egentlig ikke. De skal kun være med på å gi barnet en kristen oppdragelse..

Så for de som tror på gud i en eller annen form så kan jeg forstå at de ønsker dette, men for de som ikke tror.. Nei jeg klarer ikke i min villeste fantasi og forstå hvorfor dette er så viktig.

Hvorfor er det så koselig å opprettholde en tradisjon som baserer seg på å starte barnets liv med å lyve? For det er jo det man gjør om man ikke står for det man lover i kirka.

Vi hadde navnefest fordi vi syns det å samle familien fra begge sider og feire og ønske et nytt barn velkommen i familien er en viktig tradisjon. Vi hadde egentlig ikke så mye valg. Vi er ikke kristne og da er ikke dåp et valg i mine øyne.

Dåpen er kun for de som er kristne slik jeg ser det.

Vi kunne selvfølgelig valgt å ikke bruke HEF og lage noe selv noe som også kunne ha vært koselig, men jeg syns sermonien til HEF er flott og et fint utgangspunkt for et slik fest.

Og gaver.. Det er noe folk gir hvis de ønsker å gi barnet en oppmerksomhet. Noe som er veldig hyggelig. En gave skal aldri være en plikt. Uansett hvilken anledning det dreier seg om.

Skrevet

Jeg er ikke kristen, men troende. Verken jeg eller samboer står i statskirka. Jeg tror på mange ting - blandt annet så tror jeg at hvis kirka kunne ta med ALLE evangeliene i bibelen som judas evangelium, Maria Magdalenas evangelium (kirka har gjort henne til hore.... Der brøt de ett bud, "du skal ikke lyve") osv. Etter alt vi vet i dag, om hva som egentlig skjedde rundt den tiden, så synes jeg at kirka burde be om syndenes forlatelse til verdens befolkning for tvang, kjønnsdiskriminering av kvinner, maktmisbruk, ekskludering, løgn og mord i Guds navn. Når de oppdaterer seg og slutter å undervurdere det moderne mennesket så skal jeg tenke på om jeg gidder å høre på pisspreiket til prestene.

Poengent med å ha navnefest er for oss er at det ikke er noe religiøst over det. Det er viktig! Men vi synes at alle barn fortjener å bli feiret og dermed få en fest! Det er en fin anledning til å samle familie og venner som vi sjelden ser, og at de får en anledning til å treffe den lille. Det er en gave i seg selv at de setter pris på invitasjonen og at de kommer.

Skrevet

I alle religioner og livssyn over hele verden feirer man de 4 livsovergangene. Fødsel, å gå fra barn til å bli voksen, bryllup og død. Dåp er den kristne sin feiring av fødselen, så om man da ikke er kristen eller vil oppdra sitt barn i den kristne tro hvorfor velge dåp? Da burde man vel heller velge en feiring som passer sin tro.

Hentet fra www.human.no:

Humanistisk navnefest arrangeres av Human-Etisk Forbund og er en vakker og glad seremoni på et humanistisk og ikke-religiøst grunnlag. Seremonien er en feiring av barnet. Foreldrene tar barnet med for at alle som er til stede, "samfunnet", skal få hilse barnet velkommen og barnets navn skal bli "offentlig" kjent. I tillegg til en hovedtale og overrekkelse av en navnetavle inneholder seremonien ulike kulturinnslag. Musikere spiller stemningsfulle toner på piano, fiolin eller et annet instrument og det kan være diktlesing og sang av solist eller kor.

Så dåp og navnefest er jo d samme, fering av barnets fødsel og navn. Bare innenfor forskjellig livssyn.

Jeg velger navnefest til lillegutt da jeg ikke er kristen. Men jul ferier jeg, men ikke på grunn av kristendommen. Vi feiret jul lenge før kristendommen kom, det er en solfest. Vi ferier at sola snur og det går mot lysere tider igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...