Gå til innhold

Stor for alderen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninnen min har en baby på 6 mnd som er født 1,5 mnd for tidlig. Jenta var liten og spinkel først, men så begynte hun å vokse så fort. Nå er hun 6 mnd og veier over 13 kg! Hun er så tykk at hun ligner en Michelinfigur og kan nesten ikke bøye kroppen. Bruker klær i str over 1 år allerede. Jeg synes nesten det er skremmende hvor diger hun blir....Man kan jo ikke akkurat slanke en baby, men er ikke det mye for en så liten unge å veie 13 kg, særlig med tanke på at hun er prematurfødt også? Risikerer hun å bli overvektig senere når hun er så rund nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes hun er veldig stor for alderen. Jeg har en gutt som er født 6 uker før tiden, og han veide 8 kg. da han var et år.

 

Skrevet

Ang overvekt senere er det ingen korrelasjon mellom "runde" barn som bare har fått mm og senere overvekt. Det er det derimot mellom barn som har fått mme og samtidig er litt store. Så det kommer jo litt an på hva jenta får. Er det bare mm, så har jo mammaen fet melk:) Er det derimot mme, er det kanskje litt mer tankevekkende..... Er jo veeeeldig stort når man ser på skjemaet for vekst....

Skrevet

Kan ikke svare på om hun blir overvektig senere men 13 kg når du er 6 mnd høres mye ut. Har hun selv sagt noe og hvorfor barnet veier så mye nå? Det kan jo også hende det stabliserer seg etterhvert og at hun nå begynner å bruke av lageret hun allerede har. Ikke veit jeg.

Skrevet

Hun får mme, har fått det hele tiden. Moren har ikke sagt så mye om størrelsen før, men i det siste har hun begynt å nevne det litt og jeg tror hun bekymrer seg litt for det selvom hun ikke sier det direkte. Har fått noen kommentarer om at ungen er for stor og da går hun lett i forsvarsposisjon, så jeg har ikke turt å nevne det, men jeg begynner å bli litt bekymret for om jenta er frisk. Tenker på om det kan være noen sykdommer som ligger bak den voldsomme veksten?

Skrevet

Sykdom som årsak til overvekt er sjelden(både for barn og voksne), og jeg regner med at hun følges opp på sykehuset siden hun er 1,5mnd prematur. Da kan jo mammaen spørre en barnelege der. Det er jo som oftest kosten som er årsak. Skjønner at du bekymrer deg, særlig når størrelsen også hemmer henne i utfoldelse... Siden du har merket at mammaen også kanskje bekymrer seg litt, kan du jo forsøke å ta det opp... Men vi mammaer går jo lett i forsvarsposisjon.. Om ikke annet, så burde vel hs nevne noe....?

Skrevet

Noen oppfølging fra sykehuset har det ikke vært, ble utskrevet 1,5 uke etter fødsel og har vært frisk og rask hele tiden.Bare vanlig kontroller på helsestasjonen. Får vel håpe at de er obs der og snakker med mammaen om det...

Skrevet

Har også en stor baby, 10 kg og fire mnd, kun mm-foring. Også interessert i om det kan være noe man må passe på eller om det bare er å ta med ro. Ingen som vet?

Skrevet

Jenta mi er 9 kilo og snart 5 mnd. Jeg har bare fått skryt!

 

Men nå er hun ikke prematur akkurat... hun ble født 13 dager over termin.

Det sies jo at man ikke skal bry seg om dette så lenge de får bare mm

Skrevet

Jenta mi var 9.7 når hun var 6.5 mnd. Men hun var 5.4 da hun ble født da, så blir jo stikk motsatt.Aldri hørt noe fra verken barnelege eller hs, annet enn at hun følger sin kurve, men ligger høyt. (pga høy fødselsvekt) også er hun ganske lang. Hun følger vel ikke helt sin egen kurve når hun har en slik vektutvikling, men dette må jo hs ta tak i, hvis hun er oppegående!?

 

Hvis ikke hun sier noe på det, så man man jo regne med at ting er ok'? Ikke vet jeg, vet ikke hvor lang jenta er heller, det har jo også noe å si. Men er enig at det virker mye!

Skrevet

Dattern min er 7,5 mnd nå, men født 2,5 mnd for tidlig, så korrigert er hun 5 mnd nå, hun veier 5,6 kg, akkurat passe stor. Jeg synes hun er liten og spørr alle barneleger og helsesøstre jeg er borti, men de er svært fornøyd med kurven. men til HI, vil tro de følger godt med på henne og som nevnt tidligere over, så gjør det ikke noe så lenge hun bare får mm.

 

Er det ikke rart hvordan vi henger oss opp i vekten og sammenlikner med alle andre sine babyer, det viktigste er at babyen strekker seg fikk jeg beskjed om av en barnelege, de er ikke så opptatt av hvor tykke de er.....

Skrevet

Tja, alt avhenger jo av hva hun spiser og hvor lang hun er. Skal man kun se på vekten så er det jo ganske så stort, 2,5 kg mer enn min på 20 måneder og 87 cm ;-) Men så er min en flis også så det blir jo galt og sammenligne det og.. Og det er jo ingen sammenheng mellom overvekt i voksen alder og høy "barnevekt" dersom hun får mm :-)

Skrevet

Jeg tror snarere det er deg selv og din baby du snakker om.

Skrevet

var det der nødvendig?

 

og spiller det noen rolle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...