Oledoledoffen Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Hmmm, vi har ikke så mange tradisjoner, men jeg kunne godt tenke meg å ha noen. Ønsker litt inspirasjon om hva andre får desember måned til å gå med - Vi har juletre utenfor med lys fra starten av desember. - Julekalender til mini, og til oss voksne hvis vi får tatt oss sammen (har da hver annen dag, så det er 12 gaver vi skal finne til hverandre) ...og det er visst det. Har liksom ingen fast dag for å pynte eller slikt, det kommer når det er tid. Julegaver prøver vi å kjøpe på én dag, hvor jeg og mannen er ute med ønskelister, og svigers passer mini. Hvordan gjør dere andre?
Gjest Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Pynter til jul 1 desember Juleklander til både store og små :-) Bake julekaker, nå som de to største er begynte å bli store (5 og 3 år) skal jeg bake med dem, spesielt pepperkaker Pynte juletreet inne to dager før julaften, vi pynter på kvelden med lys, glitter og øverst på treet, og ungene kommer ned til juletre med lys og får pynte nederest på treet når de står opp lillejulaften. I år tenkte jeg å invitere bort noen venninner med barn og ha juleverksted hvor vi kan lage nisser og julehjerter ol, det blir ny tradisjon i så fall :-)
Sjokoladefrik Skrevet 12. november 2007 #3 Skrevet 12. november 2007 -kakebakedag med venninnegjengen, lager alle 7 sortene i en fei og deler likt. Kjempehyggelig med grøt og gløgg og julemusikk! -adventsstjerne i stue- og kjøkkenvindu henges opp 1. søndag i advent, og adventstake med 4 lilla lys. -kjøper noen gaver nå og da og pakker inn alle selv en dag. Lager pakkelapper av svart eller rød kartong og klistremerker med nisser og engler og glitterlim. -julekort med bilde av mini til slekt og venner. Prioriterer ikke å skrive så mye på hvert kort, bestiller ferdig med bilde og tekst. Men veldig hyggelig tradisjon synes jeg selv om det er litt pes. -hjemme pyntet mamma og pappa treet lillejulaften etter at vi hadde lagt oss, og det var stort å stå opp på julaften morgen og endelig få se treet. Men jeg er så glad i juletreet, så jeg pynter det 4. søndag i advent selv slik at jeg får ha glede av det litt lenger. Nå er jo det lillejulaften i år, så kommer nok til å pynte det noen dager før. Dessuten er det gjerne nok å gjøre lillejulaften, vil ha det rolig og bare kose meg med småpusling da. -pynter med juleduker og nisser og svibler og julestjerner også samtidig med treet. Pynter gjerne spisebordet med hvit duk, røde lys, nisser og stjerner da også, så står det og lager stemning noen dager før julaften. -julebord med jentegjengen -etterhvert kommer jeg til å ha pepperkakebakedag og litt juleverksted sammen med junior, men er nok begrenset hvor mye det blir foreløpig. Hva kan man finne på sammen med en på 1,5 år på juleverksted tro? -julemusikken ruller og går i hele desember -skal prøve å få med meg julemarked i byen. -hjemme på bygda pleide jeg å gå på julemesse som skolekorpset arrangerte, kjempehyggelig! Åh nå kom jeg litt i stemning her gitt! Har sikret meg Dahls julebrus, spørs om jeg klarer å la de ligge til desember kommer.... Prøver å ikke spise julemarsipan og drikke julebrus før desember, spare på det så det blir noe spesielt hvert år. Må ha noe å se fram til! Prøver å ta vare på tradisjoner hjemmefra og føre de videre til neste generasjon. Men gidder ikke å stresse like mye med rundvask og strev som det mamma gjorde... God jul folkens! (snart...)
nickoline og supermann Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 egentlig ikke noen tradisjoner..... men i år skal vi kjøre tertitten.............. det vil jeg gjøre til en tradisjon.
Gjest Skrevet 12. november 2007 #5 Skrevet 12. november 2007 1. Ferdig med julegaver til 1 desember. Da kan vi nyte adventstida uten mas. 2. Adventsstake på bordet og juletjerne i vinduet. 3. Hvite små lys på et tre utenfor 4. Krans på døra og litt julepyntet inngangsparti. 5. Adventskalender til smurf. Flax kalender til oss voksne. 6. Skrive og sende julekort. Med lakk forsegling og det hele. 7. Pakke inn gaver og koooose oss. 8. Full julepynting siste helgen før jul + juletre lillejulaften.
Reflexia Skrevet 12. november 2007 #6 Skrevet 12. november 2007 vi pynter, baker kaker og julegodt, lager juleøl,og noen julegaver.. kjøper julegaver, hører på julesanger, henger opp fuglenek og passer på at de har mat hele vinteren er i skauen,brenner bål og hogger juletre pakker inn alle gaver selv(hører med til jula for oss,mer kos å gjøre det selv enn i butikken) har venner på besøk(rekker ikke alle i løpet av juleuka) åpner kalender vasker og rydder overalt henger opp julegardiner 1.desember julelys ute og julekrans på døra prøver å få til en kanefart går i nissetog prøver å få vært på ett juleshow..
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 vi tyvstarter desember i år den 29 november da vi skal se peter pan på teater. så henger vi opp julestjerne og finner frem adventsstaken, 1 desember eller første søndag i advent. alt etter som hva som kommer først. pynter litt nå og da med engler og nisser frem mot julaften. må ha blomsten julesterne og svibler så det lukter godt. baker pepperkaker og sugar-cakes med lille og hjelper mamma med vanlig kakebakst fremover. handler julegaver. mulig noen synes det er mas, men jeg synes det er kos å handle de i desember jeg. vasker til jul på bittelille julaften og pynter også treet da, siden lille pleier å være hos pappa'n sin fra lille til julaften klokken 15. finner frem resten av nissepynten da også. ja, også må vi se skomakgergata på dvd hver dag frem til den 24, og vanlig julekalender på nrk også. så har vi seff pakkekalender og sjokkiskalender.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå