Gå til innhold

Uffa meg... Jeg har ringt barnevernet i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får helt vondt av naboungene... Jeg måtte bare ringe barnevernet for å høre om det var grunn til bekymring, og det mente dem at det var...

Ungene på 7, 10,12 år er alene hjemme hele tida. Forrige helg kom gutten på 10 år hit for å låne telefon kl 23 på kvelden. Han gråt og hadde fått et kutt i leggen fordi søstera hans hadde dytta han ned trappa fra 2. etg... Han prøvde å ringe foreldrene sine, men ingen av dem tok tlf. Jeg spurte om han visste hvor de var. De hadde dratt på fest for så å dra på konsert...

Ungene kommer stadig hit for å låne telefon for å ringe til foreldrene sine og høre hvor dem er. De klatrer i takrenna for å komme seg opp på tilbygget for så å lirke opp barnesikringen på vinduet som står på gløtt for å komme seg inn. For om ungene er ute og leker med andre barn kan foreldrene finne på å bare dra bort og låse døra sånn at ungene ikke kommer seg inn... Står med hjertet i halsen og ser at ungene henger oppunder taket og dingler for å komme seg inn... Har sagt at det ligger en felles stige i garasjen som de kan bruke (tross alt bedre det enn at de driver og klatrer i takrenna)...

Jeg hører at ungene sloss, skriker og hyler gjennom veggen. Hører høye smell og dunk og unger som skriker etterpå...

Men nå sitter jeg her med en vond følelse i magen... Var det riktig av meg å ringe...? Føler jeg har blandet meg inn i noe som jeg ikke har noe med, føler også at det ikke kommer til å endre seg da foreldrene er totalt likeglade...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempebra gjort av deg!!!! Bedre med en bekymring for mye enn en for lite!!! Barnas beste er tross alt det som er viktigst.

Skrevet

veldig bra! så godt å høre at det er folk som bryr seg rundt omkring.

Skrevet

jeg mener ja! det var riktig. Det der som de driver med kan jo ikke være lov! foreldrene har bare godt av å få et lite besøk av barnevernet. Det skal utrolig mye til før barna blitt tatt fra foreldrene, MEN de har godt av å få litt kjeft av barnevernet.

syns det var bra at du ringte,,

Skrevet

bra synes jeg.. man skal ikke slutte å bry seg.. altfor mange som bare lukker øya å tenker at det ikk er min sak. men dere er jo på en måte innvolvert uansett siden de stadig er innom for å låne tlf og sånne ting.. hvordan virker foreldrene ellers da?? jeg hadde også ringt.skjer mye mer rundt omkring enn det vet.bra gjort:) og stakkart unger.

Skrevet

Godt at det finnes mennesker som deg, SOM BRYR SEG OM!!! Forskjell på å bry seg om og bry seg med vet du =)

Ikke ha dårlig samvittighet. Du kan ha bidratt til en bedre hverdag for barna, håper bare barneverntjenesten følger opp nå da.

Hilsen ei som er barnevernpedagog

Skrevet

Jeg synes det var bra det du gjorde! Da får ihvertfall BV sjekka hva som skjer i familien og det er jo det de er der for, for barnas skyld og det er jo derfor du ringte også!

Skrevet

Kjempeflott at du ringte. Vi har alle et ansvar for å si i fra om barn ikke har det bra. Det er desverre så altfor få som gjør det, som beskytter seg selv i stedet, for å unngå ubehageligheter. Feige voksne finnes det nok av, flott at du ikke er en av dem :-)

Skrevet

Foreldrene er utrolig hyggelige sånn når du bare prater med dem i gata (kjenner dem ikke bedre enn det). Faren har en tendens til å være skrytete. Han sier masse han skal gjøre med huset sitt og sånn og at de har så mye penger, men hvorfor kommer da statens vegvesen og klipper skiltene på begge bilene deres da...? Da er de enten likeglade og driter i regninger eller så har dem ikke så mye penger som dem skal ha det til! Han har det i kjeften han der, ikke så mye handling...

Ungene er ofte sultne og jeg har av og til slengt i dem en brødskive. Treffer dem ofte når jeg skal ut og trille og da kan dem sitte molefunkne på trappa og bare stirre ut i lufta. Jeg spør dem hva som er galt og da sier dem at dem er sultne og at det ikke er mer brød igjen inne hos dem. Da stikker jeg inn til meg selv og smører brødskiver til dem og da blir dem SÅ glade da. Ikke noe fancy brødskive altså, bare med hvitost/brunost/skinke/leverpostei på, og når barn blir superglade for det og SLUKER brødskiven nesten hel - ja, da er dem sultne!

Mora deres var her dagen etter at sønnen var her kl 23 med kutt i leggen og unnskyldte og sa at sønnen bare overdrev for å få oppmerksomhet og at jeg ikke skulle høre på han eller låne bort telefonen til han. Men han overdrev ikke, jeg så selv kuttet i leggen og dem var alene hjemme uten foreldrene kl 23 på kvelden.

Jeg føler likevel at det å ringe barnevernet er en alvorlig greie. Føler meg som en inntrenger i andres privatliv. Føler også at det er bra at jeg har ringt, så jeg har en sånn blanda følelse liksom...

Skrevet

Du har absolutt gjort det rette da!!!!! Stakkars unger.. Kjempeflott at du ringte!!! Skulle vært flere som deg!

Skrevet

Jeg synes det er bra at du tør!

Kanskje en bekymringsmelding er det som skal til for at disse foreldrene skjerper seg? Kanskje andre instanser blir koblet inn.

Jeg synes absolutt som om det virker som om disse foreldrene trenger en tankevekker og eventuelt hjelp. Slik skal ikke barn ha det! Vi må ikke tåle at barn har det kjipt fordi vi er redd for å involvere oss.

Skrevet

helt klart har du gjort det rette, men skjønner tankegangen din... de barna har det helt klart ikk esånn de burde ha det..

Skrevet

det var absolutt riktig av deg å ringe....fy fader,noen mennesker er så forbanna idioter,håper de blir fratatt alle ungene ..

STAKKARS barn...

Skrevet

Det var helt riktig gjort av deg. Tydeligvis noe som ikke er helt ok der, og da er det kanskje en samtale med BV som skal til for at foreldrene skjerper seg. Får helt vondt i magen når jeg hører sånt - hvorfor får folk unger a?!

Skrevet

Dette var veldig rett av deg å gjøre, du har jo observert familien over en lang periode så dette er jo ikke noe som har skjedd bare en gang. Veldig godt at noen bryr seg, både med at du gir dem mat og låner tlf osv. Og du må nesten bare tenke at det aller viktigste er hvordan barna har det og barn har det ikke godt når de er alene kl 23 om kvelden og ikke får jevnlig mat.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Har ikke lest alle svarene du har fått, så kan hende jeg skriver samme som alle de andre :)

Jeg synes det er supert du ringer. Unger skal ikke ha det sånn. Og barnevernet er ikke en gjeng med troll som vil det verste for barnet. Tvert i mot så vil de alltid det beste for barna, og de vet at dersom de kan være sammen med foreldrene er det best. Mange voksne som sier "hadde bare naboen ringt barnevernet...de så jo hva som skjedde hos oss"

Kanskje det er et stille rop om hjelp når de kommer til deg for å låne telefonen ?

Håper det ordner seg

Skrevet

Så bra at du sier fra!!! Du hadde aldri tilgitt deg selv dersom du ikke hadde sagt fra, og noe alvorlig hadde skjedd.... Dessuten høres det ut som om barna ikke har det bra! Herfra får du all støtte!

Skrevet

Kjære deg!

Dette var utrolig bra gjort! FOLK MÅ ALDRI LSUTT EÅ BRY SEG! Du skal ikke ta ansvar for foreldrene, men barna!!! Og det har du gjort:-)

Gratulerer til deg anonym som vet å bry deg... enda flere folk hadde vært som deg!!!

*KLEM til deg og alle ungene* (Hvorfor ikke be de inn på middag???)

Skrevet

Så utrolig bra! Endelig noen som gjør noe med problemet i stedet for å bruke dette som en arena for drittslenging, som om det gjør saken bedre:) Det heter ikke å "blande seg" når du hjelper noen som har det vondt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...