Gå til innhold

Dere som feirer jul hjemme:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tradisjoner har dere? Skal feire hjemme for første gang og vil gjerne høre om når dere gjør hva, hva dere gjør for barna etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi pynter treet lille julaften...

selve julaften har vi en rolig rolig morgen...spiser nydelig god frokost ganske seint.... barna får små "ventepakker"..det kan være ett puslespill, en film, en bok eller annet som de kan leke med...

på ettermiddagen er vi gjerne på graven en tur...tenner lys osv...

så begynner julegjestene å komme....og da blir det jo "fres i heimen"...

vi har god frukt og gjerne litt snop stående fremme.....

så bytter vi på oss finklær rett før kl 17..og spiser julemiddagen....

så er det gaveopp-pakking etter middag...og så lager vi "stående buffett" med dessert og kaker...dvs...ungene har "fri" fra bordet og vi voksne går litt til og fra.... slik at barna kan få leke med lekene sine og se på alt de har fått...

ungene får være oppe så lenge de klarer..men i 8tiden er det stort sett stopp...da er de utslitt av å ha masse folk rundt seg og masse gaver og god mat...

Skrevet

Jul hjemme er bare herlig!!

Lillejulaften: jeg vasker hus hele dagen (ja det er en mani, men jeg MÅ bare gjøre det). Lager gjerne litt julepynt om ettermiddagen, Pappa setter opp juletreet, så pynter vi det alle sammen sånn i 19-tiden med julemusikk i bakgrunnen, julekaker på bordet og julelukt i huset:-) Når mini har lagt seg legger vi gavene under treet, og så er det selvfølgelig HOVMESTEREN! Ingen jul uten:-) Lillejulaften er helt salig for min del, synes det er den beste kvelden i året...

Julaften: Julestømpene er fylt opp (med en gave som kan aktivisere litt i løpet av dagen), og ungene får siste kalendergaven og julestrømpen og ser på tv hele formiddagen. 3 nøtter til Askepott osv... Har noen ganger gått ut og lekt hvis de har vært utålmodige. Ca kl 12 er det julegrøt med mandel i, og det rare er at det alltid er unger som får mandelen og pakken, hehe:-) Så er det tid for å pynte seg, og jeg tar alltid med meg ungene og går i kirka. Liker den tradisjonen, og synes det er godt å få en luftetur på julaften. Mannen begynner på julemiddagen, og er gjerne en tur innom svigers. Kommer hjem fra kirka og det lukter pinnekjøtt i hele huset... Sølvguttene står på kl 17 (til pest og plage for enkelte, men jeg MÅÅ bare ha det også), så spiser vi ca kl 18. Drøyer litt med julegavene, vasker opp og setter julekaker og godter på bordet. Storebror på 12 vil nok dele ut gavene i år også tenker jeg. Julegaveutpakking er som regel ferdig i ni-tiden. Så er alle stappmette og vasser rundt i papir og gaver, og det er et år til neste gang:-)

Julen og tradisjonene er kjempeviktige for meg, så jeg er glad for at det jeg ønsket å gjøre matchet mannens ønsker...

Skrevet

når barna er lagt lille julaften pynter meg og mannen min treet, så tror ungene at nissen har vært innom om natten og pyntet det :)

på morningen spiser vi en deilig julefrokost . .

går gjerne en tur etterpå visst været tillater det . .

i fjor hadde vi 2 nisser på besøk i halv to tiden på dagen, veldig greit med ett avbrekk sånn, da kom søskenbarna innom og, så fikk alle hver sin gave , . ..

så blir det rundt til familien med julegaver og ønsker god jul :)

så er vi hjemme, barna ser tegnefilm mens vi lager til julemiddag osv . .

klokken 5 ringes julen inn og vi setter oss til bords , spiser lenge og koser oss med maten . . . .

dessert . .

litt pause, så er det i gang med gaveåpningen etter det :)

ahhhhh, gleder meg til jul :)

Skrevet

Oi, glemte nissen, vi har ikke hatt det de siste årene (fra storebror var 9-11), men nå er mini blitt så stor at det må vi ordne:-) Nissen pleier å komme rett etter middag..

Skrevet

Vi skal feire jul hjemme hos oss selv for første gang i år og har begynt å tenke på hvordan vi skal ha det..

Lille julaften får vi besøk av søsteren min og samboeren hennes for å bytte gaver. Det er første gang jeg ikke feirer sammen med søsteren min, så det blir veldig rart!! Da skal vi også spise grøt eller en god kveldsmat sammen.............. Pynter også treet denne kvelden.

Julemorgen får hvertfall eldstemann julestrømpe og en liten gave....

Så har vi bestemt at endel av julegavene skal åpnes på dagen før gjestene kommer. Vi blir 6 voksne og 4 unger og hvis alle skal ha med alle gavene på kvelden blir det mer kaos enn kos. Derfor har vi bestemt at på kvelden skal vi kun åpne gaver som er fra og til de som er i huset : ) Skjønner??

Dagen på julaften tar vi det helt med ro. Ser tegnefilm. Går en lang tur. Leser bøker.....

Så tenker jeg mine foreldre kommer ganske tidlig så mamma kan hjelpe meg med maten.......... Skal spise ribbe...

Julekvelden er vel ganske standard med ribbe, medisterkaker og pølser, poteter, surkål osv osv............... Riskrem til dessert............ Nissen kommer og så kaffe og kaker!!

2 . juledag drar vi til Gran Canari så det blir litt utradisjonelt for oss da : ))

Skrevet

skal feire jul hjemme i år.........

blir dansk julebord på oss, siden sambo er dansk og gjerne vil lage maten.

vet ikke om vi skal ha nisse enda, men vi skal danse rundt juletreet........det gjør de i DK. Det er så morsomt.

ellers går vi i kirken. Det er koselig på julaften.........

Skrevet

Tusen takk for mange gode tradisjontips:-)

Skrevet

hihi..jeg ferirer jul hjemme.. hjemme hos mamma og pappa. hehe. så jeg svarer jeg, for jeg har jo tradisjoner alikevel.

på bitte lille juleaften vasker jeg, setter frem den siste julepynten og på kvelden kommer mamma og pappa. de koser seg med kaffe og kaker etter at pappa har satt treet i foten, også pynter jeg det. regner med at lille skal hjelpe til, men det blir ikke med papirkurver og hjemmelaget julepynt altså. *grøss* jeg måå ha julemusikk i bakgrunnen når treet pyntes. såååå koselig.

på julaften så reiser jeg bort til mamma og pappa, ser tegnefilm og leser julehefter med lille om det er min jul til å ha henne. Om hun er hos pappa'n sin så gjør jeg fortsatt det samme, og venter på at hun skal komme hjem til klokken 15. I år skal vi på julekonsert med koret hun synger i klokken 15 så det blir koselig. Så pynter vi oss litt, går dit, kommer hjem igjen, ser sølvguttene synge julen i, også er det middag. mmmm... da lukter det juleribbe i hele huset og mora mi styrer med sprø svor. *ler* Storebror og svigerinnen min er der og vi koser oss alle sammen med middag og litt godt i glasset. julebrus for lille og juleøl for oss voksne. Så rydder vi opp og så kommer nissen. Lille åpner så mange av sine gaver som hun orker også tar vi voksne noen, men tar resten etter hun har lagt seg. Er ikke så mye man orker når man er 3 år på en så stor dag. Så vasser vi rundt i gavepapir og sløyfebånd og ler av gavehysteriet, og vet det er et helt år til neste gang. Jula er så kos.

1.dag pakker lille opp resten av gavene som hun ikke orket (om det er noen igjen i år da..) også koser vi oss sammen alle sammen. Til middag er det pinnekjøtt og jeg synes kanskje at 1.dag er nesten endaa mer kos en julaften. Da er alt så rolig også får jeg pinnekjøtt da. Nam nam

Gleder meg så til desember.

Skrevet

Lillejuleaften: Vasker skikkelig godt så d dufter grønnsåpe i alle kroker! Finner fram julepynt og pynter juletreet. Spiser god mat på kvelden.Ser Hovmestern og grevinnen,viktig..hehe

Juleaften: Julenissen har lagt gave til barna under treet:-) Julelunch hos mine foreldre,er en tur hos svigers,drar hjem og begynner med ribba,ellers leser julehefter,og bare koser oss med barna.foreldrene,broren og morfaren min kommer julekvelden.Da er det julemiddag,nisse,pakker og det som hører med.Barna er opp så lenge de vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...