ZamZam Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 HJELP!!!!! Lille mann har blitt et reelt monster, han trasser for ALT! Han skal bestemme alt, skal alltid se på tv, skal alltid spise fem min etter at middagen er ferdig, skal aldri legge seg, skal ikke ha på seg klær, skal ikke ha på sko, skal ikke i barnehagen, skal ikke hjem fra barnehagen, skal ikke holde i hånden så han løper bort til veien osvosvosvosv. Det jeg vil ha av han mest er at han surver seg gjennom alle måltider, nekter å spise, men fem min etterpå skal han ha mat. Dette gjelder ALLE måltider. Han spiser kunn hvis det er noe han liker ( kan ikke leve på pølse og hamburgere i en evighet eller) Han spørr om å få småspise (yougurt, banan, tomat,råe poteter) hele dagen lang, blir nektet så å si alt konstant. Nå er jeg lei, jeg er så lei at jeg nesten ikke har lyst til å snakke med han.. Jeg vet han har hatt en periode der han ikke har fått nok oppmerksomhet, men nå skal han eie oss hele tiden. Snakker vi skal han ha oppmerksomhet, skriker og hyler helt til det blir hans tur. Da har jo han selvf vunnet og fortsetter neste gang.. Hva er dine råd til oss? Hva har hjulpet dere gjennom deres trassperioder? Hva gjør dere når dere er borte? Vi setter av litt tid til å leker aktivt med han hver dag, reiser å gjør ting han vil ( badet, se på dyr, være med venner osv), straffen hans for ikke godkjent oppførsel er tre min på rommet. Vi reiser hjem hvis det blir for ille når vi er ute, men det er liksom ikke noen løsning det heller... Hvor er feilen vår? Tror ikke han er syk, så jeg tror ikke det er grunnleggende her..
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Min sønn var veldig trass. skulle ikke noe av det du sier. Vi gjorde en enkel regel at når det er mat så er det mat. blir ikke noe 5 min etterpå. Da må han vente til kveldsmat.... dvs var middagen kl 5 og han ikke spiste så fikk han ikke mat før halv 7 når det var tid for kvelds mat. Vi har også vært veldig bestemt på at når vi prater så måte han vente på tur, hvis han hylte og skrekk da, så satte jeg han i en stol hvor han måte være til han sluttet. ikke lov å gå fra stolen, kun på do så klart, flytte på den eller leke der. Lag litt moro av det å ta på skoene og prøv dem på deg selv, tull litt med det og si at nå skal mamma ut, og så finner du fram skoene hans setter deg ned og skal til å ta de på deg, bare la han se. Barn er veldig eiesyke og dems ting skal ingen andre ha.... Man må prøve og se hva som funker... Nå er min sønn 4 år og han har også vært trass på det å legge seg og jeg gir han to valg.. valg 1; mamma pusser tenna, vi tar fluor tablett, medisiner og så kler vi av han og mamma synger sang og sier natte. litt kos.. valg 2; legger han sann han er.... Han går alltid for valg 1. Nå vet jeg ikke hvor gammmel ditt barn er. Men man må bare bestemme, og holde seg der, gir man seg etter at man har sagt en ting så har man tabt
MikroMidas Skrevet 12. november 2007 #3 Skrevet 12. november 2007 Hm...først og fremst ville jeg brukt et kjedelig sted som trappa e.l. for time-out - ikke rommet. På rommet er jo alle lekene hans! Ikke noe straff å være der. For det andre, forklar nøye hvorfor han må sitte i trappa (eller hva det nå er) og si at dere ikke aksepterer slik oppførsel. Vær konsekvente. De skjønner det aller meste, men de tøyer grenser. Vi brukte time-out en del for ca. 1 år siden (vår er 3 år nå) og det hjalp utrolig mye da. Han har hatt et fint år når det kommer til trass egentlig, og vi har ikke brukt trappa på leeeeeeenge. Nå er han plutselig blitt veldig stor gutt, har begynt i ny barnehage med mange flere barn på egen alder og vi merker godt det (: Det er nok litt kamp om oppmerksomhet i den nye bhg og han er blitt mer høyrøstet og sutrete når han ikke får viljen sin. Men som sagt, hjemme har vi god erfaringer med "å sitte og tenke litt i trappen" som vi valgte å kalle det (:
ZamZam Skrevet 12. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2007 Glemte å si at han er tre år og åtte måneder og at han rommet som han deler med broren sin er et rent soverom. Lekene er på lekerommet. Han kan egentlig å kle på seg selv, men det er noe han nekter nå. " det er tungt" eller så har han " vondt i magen"... ( alt han ikke vil blir forklart til de to unnskyldnignene der... ) Kanskje vi ikke forklarer bra nok, eller ikke er konsekvente nok.. Jeg klarer ikke å se det selv, jeg står midt i det og vet bare at jeg gjør feil en eller annen plass...
Synnøve_Solbakken Skrevet 12. november 2007 #5 Skrevet 12. november 2007 Vår er også over gjennomsnittlig trassig. Men det går litt i bølger. Vi bruker også trappa, barnets rom skal aldri brukes til straff (ikke bare pga at lekene er der) men fordi det ikke skal være et negativt sted. For oss er det viktig at vi holder oss til det vi har sagt, vi rikker oss aldri. Dette gjelder også kostholdet. Vil han ikke ha middag, så får han være en del av fellesskapet selv om han ikke spiser (vil alltid ha etterhvert), men hvis han er helt "gal" får han ikke være der med oss. Hender vi bruker trappa i tilfeller der han må roe seg ned. Vår gutt blir mer trassig når han er mye i bhg og er sliten. Merker at når han er trassig så trenger han ofte kos. Vi sliter ofte med bleieskift og tannpuss, og påkledning når vi skal ut. Sitat fra det nye mammabladet: "Som forelder i denne trassalderen, er det viktig at vi husker på at det ikke handler om trass for trassens skyld. Det handler i stor grad om at han føler seg frustrert og kanskje også redd, i en verden han trodde han kjente." Anbefaler deg å finne noen gode bøker om temaet. Kankje Jesper Juul har gode tips, han skriver ganske konkret. Stein Erik Ulvund er også dyktig. Lykke til!
Synnøve_Solbakken Skrevet 12. november 2007 #6 Skrevet 12. november 2007 Vår er ca tre år forresten, han bruker også uttrykket "vondt i magen" endel, uten at det virker sant.
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 Jeg bruker ikke rommet til å la han sitte i. han sitter i en stol i gangen. og der må han sitte å tenke. og når han har sittet der litt så spør jeg om han har tenkt litt og kommet fram til noe... Sier han nei så lar jeg han sitte lengere. han han et svar så sier han at han ikke vil gjøre sann mer og så sier han unnskyld og gir en klem og sier at han er glad i meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå