Gå til innhold

Barn hindrer kvinners karriere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer jo det. men det er nå en gang halve moroa det, da, når du får barn: det å faktisk bruke tid sammen med dem, og ikke bare ta dem frem i helga for at det da passer best.

Skrevet

Men det kommer jo litt an på hvilket yrke man har, hvor mye mannen stiller opp osv. også. På jobben hps meg (jobber i akademia) blir man jo nesten oppfordret til å få barn når man har tilnærmet fast jobb over noen år, da får man jo permisjonsrettigheter - du blir jo nesten sett rart på om du IKKE benytter sjansen...

Skrevet

Hei, blir litt provosert av slikt jeg, skulle tro norske kvinner ikke bruker hodet og tar bevisste valg i det hele tatt..

Jeg vil påstå at de fleste norske kvinner (selfølgelig ikke alle) er sterke innteligente damer som har alle muligheter til i stor grad velge disse tingene selv, vi har masse muligheter i forhold til økonomi, og selfølgelig besteforeldre. Detter gjelder fremdeles ikke alle, men majoriteten.

Her i norge har vi fri abort til en viss grad, det er ingen som blir tvunget til og få barn.

Og de kvinner som velger og få barn vet jo utmerket godt at det krever fravær fra yrkeslivet, og jeg vil være så frekk og påstå at de fleste ønsker akkuratt det.

Ikke nødvendigvis og ikke kunne gå i arbeid, men og få tilbringe et år hjemme med sitt nyfødte barn.. ja takk!!

Jeg ville i alle fall ALDRIG byttet ut permisjonstiden mot barnepass,slik at jeg kan gå på jobb og gjøre karriere.

Jeg synes det er viktigere ting i livet enn og gjøre karriære, og de som ikke synes det, og som ikke er villig til og prioritere barn og familie,men mener at jobben kommer først. De kan la være og få barn.

Det er som sagt et valg man tar, og uansett situasjon i livet er det svært sjelden man får "både i pose og sekk".

Jeg er selv godt uttdannet og har startet min karriere, men nå er jeg gravid og tenker at tiden løper slett ikke fra meg.

Jeg gleder meg masse til og treffe mitt barn og få være sammen med h*n et helt år. Og prioritere og gi mitt barn en trygg og kjærlig oppvekst hvor mor og far er til stede mest mulig. Ikke alltid bare barnevakten som er der fordi foreldre er på jobb.

Det har jeg nemlig fått prøve selv og vet at det ikke er spesielt artig.

Skrevet

Stusser noe på innlegget over her...så du må ha barn fordi du har permisjonsrettigheter?? Viss man er opptatt av karriere og den er viktigst... hvorfor få barn da?Føler noen at de forventes at de skal ha barn fordi de kan det?? Jeg får barn for jeg elsker barn og syns det er det mest givende som finnes kunne gått hjemme i mangen år men er nødt til å ut i jobb pga samfunnet er lagt opp til 2 inntekter og vi overlever ikke bare på samboeren sin som er vanlig arbeider. Syns man åsså skulle ha tatt hensyn og økonomisk støtte til de mødrene som faktisk ønsker å være hjemme med barna sine åsså!!!!

Skrevet

Det er jo på en måte riktig at det påvirker kvinners karriere, men jeg vil ikke si at det hindrer karrieren. Det er jo et valg man tar når man får barn, at jobb og karriere settes på sidelinjen noen år. For min egen del så er det klart at hadde jeg ikke fått barn så hadde jeg i hvertfall tatt lederutdanning nå. Men det er ikke noe jeg tenker på for nå er det barna som betyr noe og å gi dem en trygg og god barndom. Så tar jeg videreutdanning når tiden er inne for det.

Skrevet

Mange flotte svar synes jeg:)

Og helt enig med andre her, hvis man har satt et barn til verden, må man også ta seg av det. Det er en grunn til at det finnes svangerskapsperm i Norge.

Jeg ville aldri forlatt barnet mitt fordi jeg brydde meg mer om karrieren akkurat da. Det blir helt feil, men må ta ansvar å passe på barnet sitt selv, å tenk på hvor mye man går glipp av dersom man ikke der der den første tiden.

Skrevet

Jeg burde kanskje presisert litt - det gjelder ikke meg. Men jeg vet om andre som på medarbeidersamtaler har fått spørsmål om de ikke har tenkt å får barn etter hvert... På den ene siden er det ganske sykt, på den annen side viser det jo at ulike yrker og arbeidsplasser har veldig forskjellige holdninger til dette med karriere og barn.

Enig med deg Adriansmor HØUYGRAVID - jeg får også barn fordi jeg elsker barn og storgleder meg tl å bli mamma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...