*Rutletutt* Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Anbefaler dere det eller ikke? Bivirkninger? Vi vil jo i utgangspunktet ikke ha flere barn, så da er vel spiral en grei ting...samboer nekter å klippe strengen *pyse*... P-piller vil jeg ikke gå på, og jeg er jo 30, så da er det vel ikke anbefalt heller. Er det ikke mindre hormoner i spiralen enn i piller? Sliter med voldsomme el-og mensesmerter, så vanlig kobberspiral er utelukket. Håper bare ikke jeg legger så masse på meg av spiralen *forfengeligheten lenge leve*;o)
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Jeg har! Har ikke hatt noen bivirkninger bortsett fra ett par kg opp i vekt.. Det er mye mindre hormoner i den enn det er i piller ja!
*Rutletutt* Skrevet 12. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2007 Ja, jeg må vel belage meg på litt vektoppgang...((( Hater hormoner! Men vil ikke bli gravid igjen...og jeg må nesten ha noen hormoner pga plagene jeg har med el og mens.
Sivalur Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 I utgangspunktet ville jeg sagt at hvis dere helt sikkert ikke skal ha flere barn, så fikk mannen din bare værsågod klippe strengen. Hvorfor skal du utsette kroppen din for hormoner når han kan gjøre noe så enkelt? Hvis ikke får han bruke kondom da.. Men ok. Siden du også sliter med menssmerter så kanskje hormonspiral kan være bra for deg. Jeg bruker det selv nå og har ikke mensen nå, heller ikke menssmerter (som alltid har vært et h***). Har tidligere hatt blodpropp i leggen og kan derfor ikke bruke vanlige p-piller (takk og lov egentlig, hadde jeg visst dengang det jeg vet nå skulle jeg aldri brukt p-piller i utgangspunktet!!) Har spurt flere leger og gynekologer om hormonspiral er trygt for meg (pga blodproppen) og det skal det være, siden den kun inneholder gestagen og ikke østrogen, og siden det er veldig små doser som kun virker lokalt i livmoren. Vet ikke om jeg har lagt på meg, fikk satt den inn 10 uker etter fødsel og veide på det tidspunktet 10 kg mer enn da jeg ble gravid. Gikk opp et par kilo etter det men om det skyldtes spiralen eller ammingen (spiste nok litt mye sjokolade på den tiden, uffameg så teit...) er jo ikke godt å si. Har hvertfall nå klart å gå ned 6 kilo vha Grete Roede kurs og har bare ca 6 kilo igjen til der jeg var før jeg ble gravid. Så vekten tror jeg du klarer å holde hvis du vil.
*Rutletutt* Skrevet 12. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. november 2007 I utgangspunktet vil vi ikke ha flere barn...men er ikke 100% sikker...men har en pyse av en mann her som aldri noensinne kommer til å kutte strengen:o( Jeg har jo brukt babycomp som prevensjon tidligere og var veldig fornøyd med den pga ingen hormoner...men legen mente jeg burde vurdere hormonspiral pga el-og mensesmertene jeg er plaget med (det er skikkelig ILLE)...men har så lite lyst å legge på meg...huff...det burde jo ikke være det viktigste akkurat;o/
Sivalur Skrevet 12. november 2007 #6 Skrevet 12. november 2007 Tror ikke du legger på deg så mye av hormonspiral faktisk. Stod vel i avisen idag om hvilke medisiner man legger på seg av, og selv om mange mener at man legger på seg av p-piller så var det en av de medisinene som man visstnok ikke skulle legge på seg så mye av (ja ikke vet jeg, gikk på diane i 1,5 år og la vel på meg en del da uten at jeg egentlig la merke til det - men hadde super hud på den tiden da ) Uansett så er det mye mindre hormoner i hormonspiralen og som sagt ikke østrogen. Tror jeg ville prioritert mindre menssmerter over et par kilo (de kiloene stagger du lett hvis du bare tenker gjennom kostholdet ditt og spiser riktig). Lykke til. PS: Babycomp er vel ikke så fryktelig sikkert, er det det?
Mille** Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 Jeg har hatt det og kan egentlig anbefale det. Jeg gikk ikke opp i vekt og fikk mindre menssmerter. Vet om flere som ikke får mensen i det hele tatt nesten, og når de en og annen gang har det så er det så lite at de bruker bare et truseinnlegg. Jeg blødde sammenhengende i 3 mnd etter innsetting, etter det hadde jeg normal syklus. Ellers merket jeg ingen bivirkninger. Måtte klippe trådene en gang fordi gubben kjente de ved samleie, etter det gikk det greit. Men jeg følte meg aldri helt trygg når jeg hadde spiral, var ofte redd for å bli gravid. Så jeg fjernet den og gubben klippet strengen. Men det anbefaler jeg jo seff ikke til folk som ikke er 100 % sikker på at de ikke skal ha flere barn. Dessuten vil jo ikke det hjelpe mot menssmertene dine. ;o)
*Rutletutt* Skrevet 12. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. november 2007 Babycomp skal være 99,et-eller-annet% sikkert...og jeg brukte det som prevensjon i ca ett år før vi begynte å prøve på nr to - så jeg stoler på den som prevensjon, ja. Meeeen, som du sier...sikkert lurt å prioritere mindre mensesmerter over et par kg ekstra;o)
*Rutletutt* Skrevet 12. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. november 2007 Skal ikke hormonspral være veldig sikkert da...?
Mamma Mirabell Skrevet 12. november 2007 #10 Skrevet 12. november 2007 jeg går på hormonspiral.. hatt litt små blødninger nå i to mnd men ser ut til at det har roet seg nå. ingen bivirkninger.. og ingne kilo opp i vekt her.. har ikke hørt om at man går opp i vekt heller jeg..
Sivalur Skrevet 12. november 2007 #11 Skrevet 12. november 2007 Tror hormonspiral regnes som sikrere enn babycomp ja. Nesten like sikkert som p-piller. 100% blir det jo aldri (annet enn avholdenhet!!). Men det finnes jo den ene av hundre som faktisk blir gravid med hormonspiral. Kan ikke tenke på det, finnes jo de som blir gravide med kondom også..
Pixie Power Skrevet 12. november 2007 #12 Skrevet 12. november 2007 Er veldig ofte andre ting som spiller inn når det gjelder vektøkbning, da. Hspiralen er vel den som færrest opplever bivirkninger med(?), mener å ha lest det. Det er mindre hormoner og det er konsentret om virkeområde. ALtså ikke masse hormoner rundt i hele kroppen. Jeg gikk ned de siste kg etter at jeg satte den inn, altså ikke påvirket vekten i noen retning. Har generelt ingen bivirkninger, og har mistet mensen (det hender det er en liten antydning). Så alt i alt er jeg veldig fornøyd.
Mille** Skrevet 12. november 2007 #13 Skrevet 12. november 2007 Jo, den skal være veldig sikker, vet ikke hvorfor jeg følte meg utrygg. Var redd den plutselig skulle ligge feil der inne. Blir så lett gravid at ingenting føltes helt trygt, bortsett fra kapping av streng da. ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå