Gå til innhold

PEILING PÅ HUNDEVALPER??? trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

1.Hvor gamle er de når de begynner å forstå at de ikke skal gjøre fra seg inne på gulvet?

2.Hvordan venne dem av med dette,å når?

3,Hvor tidlig kan man bli sint på dem,å dytte snuten ned i tisset og avføringen når de gjør i fra seg på gulvet.

4.valpen vi fikk i går er 1 mnd gammel,å den er glad i å leke bite,men jeg kjenner jo selv at det kan faktisk bli litt vondt når den biter,å vil ikke at gutten min på 2 skal få vondt i hånden/foten sin.

så hvor tidlig kan jeg begynne å ta hunden på det at den ikke får leke-bite i barnet?

Når jeg spør hvor tidlig,mener jeg selfølgelig at den må være stor nåkk til å forstå :)

men de vokser jo så fort,og er jo ikke så dumme,men har aldri hatt en hund,så håper noen med peiling kan hjelpe meg litt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. du må begynne å trene den til å bli husren nå. Det er ikke noe den plutselig forstår av seg selv.

2. Ta valpen ut hver gang den har sovet, hver gang den har spist, og hver gang den har lekt. Dvs med engang den våkner, ikke 5 min seinere..

3. Man skal aldri bli sint for at de gjør fra seg inne på gulvet. Den gjør det fordi DU ikke har lært den noe annet. Blir du sinna kan den tro at du blir sint fordi den har tissa, og så ikke tørre å gjøre det ute heller. Dette resulterer i at den holder seg så lenge at den til slutt ikke klarer å holde seg mer, og så tisser den der den er akkurat da (og det er gjerne inne)

4. Valper biter! Det klør i tenna deres. Gi den leker, og ikke la ungen leke med valpen før både ungen og valpen skjønner at biting ikke er lov. Dersom valpen biter, sier man nei, og tar vekk hunden fra situasjonen.

Og husk at valpen også skal skjermes for ungen. Unger på 2 år er ganske uberegnelige...(jeg har selv en på 22 mnd + hund). Dersom valpen går bort fra ungen, sier den at den ønsker fred. Ikke la ungen gå til hunden når den sover. Soveplassen/kurven skal være valpen sitt "trygge" sted, der den alltid skal kunne få være i fred.

Skrevet

Tusen takk for fine svar :) skal følge tipsene:)

Har en ting til jeg lurer på.

hun er bare 1 mnd gammel å hær vi bor er det snø og -3 grader.

er det for tidlig å ta henne ut?

når kan vi begynne å gå tur med henne?

Skrevet

ok, vet bare at dette funket på alle kattene vi har hatt + på hunden samboer hadde da han var yngre.

skal skaffe meg non bøker jeg :)

Skrevet

For det første synes jeg det er utrolig leit at dere har fått en valp på 1mnd. Altfor tidlig og bli tatt fra moren sin.Men over til spm dine.

1. Dette varierer veldig fra hund til hund. Noen blir veldig fort renslige, andre bruker lenger tid. Hanner er som regel litt tregere enn tispene.

Men for og gi en liten pekepinn vil jeg i at innen 6mnd alderen bør de være renslige.

2. Fra dag begynner man med og venne de av med dette. De tas med ut hver gang den har sovet, spist og lekt. Gjør hunden fra seg inne er dette vår egen skyld, ikke hunden sin.

Ser du at hunden går rundt og snuser kan dette også være et tegn på at den må ut. ROS den masse når den gjør fra seg ute og kjeft KUN på den hvis du tar den på fersken inne.

3. Dette med og dytte snuten ned i tisset/avføringen ser jeg ikke poenget med. Vi gjør da ikke det med barna våre hvis de har et uhell. Ok, litt på kanten, men synes dette er en helt unødvendig metode som jeg personlig mener at de ikke forstår noe av. Et Skarpt nei holder lenge etterfulgt at hunden blir bært ut. Viktig at du tar med hunden ut med engang selv om den nettopp har gjort fra seg inne, da forbinder hunden dette med at den skal gjøre fra seg ute.

4. Alle valper elsker og lekebite. Junior her fikk seg et bitt i foten, da ble han SINT, hehe.... Den beste måten å løse dette på er å aldri la han bite på dere. Enten fjern deg fra situasjonen, eller gi han en av lekene sine for og vise at disse er det greit og bite på ,men ikke på dere. Men husk at dere må være konsekvente.

Valpen vil bare leke så og dra den ikke nakkeskinnet o.l vil bare gjøre han forvirret. Veit hvilken tolmodighetsprøve det er med en valp som har skikkelig raptusser og ikke vil gi seg, men den vil etterhvert skjønne hva som er rett og galt bare man er tålmodig:=)

Det er selvølgelig også viktig og si NEI hver gang han biter i dere eller barna. Eller hvis dere bruker et annet ord som straff.

Hundene er ikke som barn, de skjønner det meste fra veldig tidlig alder.

Jeg har selv en valp på 3mnd nå. Han kan sitt og bli. Kommer på innkalling og forstår GODT hva ordet nei betyr. Så det forstår, tro meg:=)

Siden du ikke har hatt hund før vil jeg anbefale deg og gå på valpekurs. Der lærer både du og hunden din masse.

Men vil anbefale deg og vente til den er iallefall to mnd, han trenger og bli trygg i hjemmet sitt først.

Bare et råd til når jeg først er i gang med smørbrødlisten her:=) Miljøtrening er kjempe viktig, er man flink til dette får man en trygg og god hund.

Håper du føler at du fikk noen gode svar,

Lykke til videre med gullet. De er bare sååå herlige disse nurka.

Skrevet

Tuuuusen takk for fine svar :)

Ja vi fikk den kanskje litt tidlig,men ser ut til at den stor trives allerede,så det er jo bra :)

Skrevet

HÆ??????

1 mnd? Er de ikke riktig vel bevart de dere kjøpte/fikk den av? Den skal jo være hos moren sin MINST 1 mnd til!!!

Og det at den tilsynelatende trives så godt, har ingenting med saken å gjøre! Moren har fortsatt MASSE å lære valpen........

Skrevet

Må bare si at dere har fått valp fra en utrolig useriøs oppdretter siden dere allerede har fått valpen og den kun er 1 måned. Den burde vært hos mamman sin i 8 uker.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke begynt å jobbe med å få den husren før den er rundt 8 uker. Jeg synes det ikke er noe snilt å dytte nesa dens i tisset og avføringen, skjønner liksom ikke helt meningen med det. Men det vi gjorde for å få vår valp husren var å gå ut med den rett etter den har spist/ drukket, lekt eller sovet. Og hvis den gjør noe ute så må den få KJEMPEROS. Gjør den fra seg inne så kan du si nei til den og bære den ut.

Den er jo bare en baby, så du får heller gi den leker som den har lov til å tygge på, men at du sier nei til den når den prøve å lekebite med dere.

Er ikke vits å gå lange turer med den nå, for det orker den ikke. VI gikk kanskje i noen minutter bare først og så etterhvert som valpen blir større så orker den mer.

Lykke til med hunden hvertfall.

Skrevet

vi fikk valp på 6 uker fra oppretter i helgen. synes og det var tidlig, men hun var avvent fra moren og drakk ikke melk lenger,så da mente de det var forsvarlig.

hun har nå vært her i noen dager, og har ikke tisset og bæsjet inne idag :) vi går ut hver gang hun har spist, sovet eller lekt. er ute i maks 10 min, og da går hun fritt så hun får snust og gjort seg kjent. vi går på samme sted hver gang. og så utvider hun litt selv.

jeg sier ikke nei når hun har uhell inne, bare tar henne bort og går ut.

når hun småbiter sier jeg nei, gir henne en leke evt. tar henne bare bort fra situasjonen.

og så har hun bur å sove i som ikke er lekeplass for 2 åringen. og det går kjempe fint :)

har også begynt å vende henne til å være litt alene, 5 min om gangen, går kjempe flott :) har en økt på morgen og en på kvelden. etter hvert skal jeg utvide til 10 min etc etc.

Skrevet

men er det ikke for kaldt å ta den ut hær som det er snø og minusgrader?

den er jo så liten;)

Skrevet

Det er bare det at moren (og evt de andre valpene) fortsatt har mye å lære valpen. Bitehemning i valpekassa etc.......

Skrevet

Den kan gå ut for å gå på do, men ikke mer enn det. Den trenger ikke turer enda. Den blir fort sliten, men vil følge etter deg uansett og dermed slite seg ut (de viser ikke at de er slitne i frykt for å bli satt igjen)

Skrevet

ja jeg har lest det, men står flere steder også at de kan leveres fra 6-8 uker..

regner ikke med at de som har oppdrett gjør noe galt.. håper ivertfall ikke det :/

Skrevet

Det går som regel bra :-)

Men det finnes MANGE useriøse oppdrettere!!!

Skrevet

Når jeg fikk kinesisk nakenhundvalpen vår så var den i romjula, og vi kledde bare på han litt så kunne han fint gå de 100 meterne til postkassa. Hva slags hund har dere fått?

Skrevet

vi går bare rett uten for her vi bor, og så sitter jeg faktisk stille på en stein og hun snuser rundt og går på do, når hun er ferdig setter hun seg ved føttene mine, og da går vi inn igjen. går jeg rundt følger hun jo som nevnt over bare etter og da sliter hun seg helt ut :)

men med snø, så er det vel bare å gå rett utenfor døra, der det er måket, la hunden tisse og bæsje og så gå rett inn igjen.

om natta når vi er ute er det minus, da blir hun kald så da legger vi oss sammen på sofaen og da varmer jeg henne i teppet hun sover på sofaen i til hun sovner.

Skrevet

herregud, jeg blir helt oppgitt.

nr 1: hvem selger en hund når den er 1 mnd gammel? useriøse oppdrettere er det værste som finnes

nr 2: hvem selger en hund til en person som ikke har noe peiling på hunder i det hele tatt? du burde strengt tatt ikke hatt hund.

er ikke så rart at denne valpen biter, hun har jo ikke lært noe om bitehemming i valpekassen og hun har mistet mye grunnleggende læring og sosialisering. faktisk en hel måned. fyttegrisen du burde levere hunden tilbake og alle parter burde skamme seg.

jeg driter i om dere synes jeg burde gi seriøse svar på disse tåpelige grunnleggende spørsmålene om hund. at det engang går ann å tenke at man skal dytte snuta på hunden ned i sin egen skit er helt horribelt. At du ikke veit når man skal ta hunden ut for å tisse engang er ille.

Skrevet

forsåvidt enig med deg (S)TinkerBelle, men nå har hun jo ivertfall spurt om råd og ikke bare gjort hva hun trodde da.. synes ivertfall det er bra jeg da.

og HI finnes masse forum og nettsider på nettet du kan finne mye info bare å google:)

masse lykke til!

Skrevet

Valpen er vel rundt 6 uker.

Moren hadde ikke mere melk å gi,å den spiser selv melk fra fat.

min samboer er veldig vant med hunder å har hatt mange,men er jeg som skal være sammen med den når han er på jobb,å er bare litt usikker.

Jeg skal nåkk klare dette :)

Den skal få det godt hær hos oss:)

Skrevet

Har ikke noe å si om de ikke drikker melk fra mora. Hun har fortsatt mye å lære dem. Som ikke vi mennesker kan lære dem!

Ja, useriøs oppdretter!!

Skrevet

Eh, men mannen din kan jo ikke være flink med hund når du sier at det funket å dytte nesa ned i avføringen til hans forrige hund. herregud.

Og det spiller vel ingen rolle om hunden spiser selv så lenge den har mange uker igjen med læring som er helt vesentlig for dens videre liv som en veltipasset hund.

Du må da vite hvor gammel hunden er, er det en seriøs oppdretter så fikk du vel stamtavle med om hunen er raseren, og om ikke så burde du da ha fått vite hvilken dato den ble født på. Gud, seriøst dere burde alle gå å skamme dere for å være så uforberedt når dere fikk en valp i hus.

Skrevet

Hvis mannen din har så mye peiling på hund er det jo rart han ikke har sagt noe til deg da.

Skrevet

Mange gode tips i de svarene du har fått (har ikke lest alle men....).

Vi har hatt to valper i huset selv. Det viktigste er å begynne lydighetstreningen med en gang. Og har du lite erfaring med hund så meld deg på valpekurs og dressurkurs med en gang.

Når det gjelder barn så er det viktig å lære barnet at hunder ikke er leketøy eller et menneske men en hund! Det er veldig viktig at valpen får fred når den vil ha fred. En valp sover mye og det må den få lov til. La den få en fast plass hvor den kan være alene og få hvilen sin.

Skrevet

hmm jeg bare NÅ si en ting.

en 1 mnd.gammel valp har ingenting i en ny familie og gjøre,det er normalt at den ikke drikker så mye fra mammaen sin mere,men det er nå mammaen å resten av kullet sku vært med på oppdragelsen å pregingen av valpene,det er rett og slett for tidlig å ta mammaen fra valpen nå.

men gjort er gjort så da må man bare ta det som det kommer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...