Gå til innhold

Noen som har noen råd/tips til en utslitt mamma ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann all dere småbarnsforeldre:0)

Jeg er nå gravid med mitt tredje barn som man kan si ikke var helt planlagt. Har ei på 4 1/2 år og en på 1 år.

Han på 1 år er veldig urolig og har vel egentlig vært det siden han ble født.....han har både egg og melkeallergi og nå skal de teste han for cøliaki. Det som er hovedproblemet er at han ikke sover noe særlig på nettene og har holdt på slik i mange måneder nå. Dette igjen har ført til at jeg er blitt sykemeldt på grunn av at jeg rett og slett er totalt utslitt.

Begge barna går i barnehage men den er ett stykke fra der vi bor og jeg kjører ikke bil,så det blir til at jeg må ta bussen.

Nå tenker jeg veldig på hvordan det skal gå når det blir en liten baby i huset i tillegg.

Hvordan skal jeg klare å amme med ett barn som krever meg 100% og i tillegg stelle tre barn,ta bussen med alle og levere i barnehagen?

Er det noe her med erfaring som har noen råd på lur?

Setter stor pris på tilbakemelding fra dere enten det er erfaringer eller dere har noen råd for å få hverdagen til å gå lettere.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres utrolig slitsomt ut.. Er det ikke en far med i bildet her da?

*klem*

Skrevet

Først og fremst: få hjelp av familie/venner/naboer hvis du har mulighet. Har dere bil? I så fall er det kanskje mannen din somm bruker den til jobb? Her i huset (vi har en bil) er det den som bringer og henter barna som har bilen, den andre må klare seg med buss hvis timeplanen ikke passer ungenes.

Kanskje det blir litt lettere dersom du finner ut om minsten er allergisk? Det er vel mulig at det er slike problemer som ligger til grunn for at han er så urolig om nettene? Kan du snakke med helsesøster eller legen om det? Kan du ha ham hos besteforeldre av og til om nettene som avlastning? Det høres ikke noe kjekt ut å sette barna bort til andre for å få sove, men av og til er det bare helt nødvendig for å hente seg inn litt igjen. Hjelper det med samsoving? Det kan hende at det ville vært en løsning for en overgangsperiode slik at han blir vant til å sove i lengre perioder av ganga.

Jeg hadde mye problemer med insten det første året, og var skikkelig heldig dersom jeg fikk sove to timer i strekk... Han hadde en mase problemer som vi ikke forstod, blant annet reflux som er veldig plagsomt og smertefullt når babyen ligger, pluss eksem som klødde og astma, øreverk og you name it, altså. Kanskje det hadde vært lurt å ta en skikkelig legeundersøkelse dersom gutten din ikke roer seg om natta?

Kan barnas far ta litt fri/egenmelding for syke barn? En slik dag nå og da kan hjelpe veldig. Må bare ønske deg lykke til, jeg vet godt hvordan du har det!

Skrevet

Hei Mayaya:0)

Jo men problemet er at han har arbeidstider som går ifra 5 om morgenen/natten til 12,så det er vel egentlig ikke de mest gunstige arbeidstidene for ett familieliv kan man si.

Jeg tenker bare på hvor slitsomt det er nå og tør vel nesten ikke tenke på hvor vanskelig det blir når den lille kommer....nå er det slik at jeg omtrent bare gruer meg til den lille kommer til verden for da vil alt bli så mye stress.

Håper virkelig at jeg kan finne en slags løsning som kan gjøre at hverdagen blir litt lettere når den tid kommer.

Vet ikke helt hvordan jeg skal klare dette....:0(

Klem tilbake;0)

Skrevet

har desverre ingen råd eller erfaring. vil bare sende deg en klem og et ønske om lykke til..

Men husk det er utrolig hva man klarer når man må! det kommer helt sikekrt til å ordne sg på en eller annen måte!!

Stå på!!

Skrevet

Hei

Uff, dette høres slitsomt ut. Stakkars deg. Har du ingen som kan hjelpe deg? Besteforeldrer eller venner?

Jeg har "bare" to barn selv. En på 2,5 år og en på 7 uker. Han på 2, 5 år er også urolig og har alltid sovet ekstremt dårlig. Det er utrolig slitsomt. Men han har ikke allergier eller noe sånt. Merker likevel at jeg er utrolig sliten av søvnmangel og jeg grudde meg noe forferdelig til neste mann skulle komme. Heldigvis går det mye bedre enn jeg trodde.

Har mannen din mulighet for å bytte jobb eller har dere mulighet for å kjøpe en bil?

Skrevet

Tusen takk for svar:0)

Sønnen vår har fått konstatert at han har egg og melkeallergi og i tillegg har han astma. Han hadde også en lang periode der han slet med gjentatte ørebetennelser, men dette ser ut til å ha gitt seg nå.

Vi har vært gjennom masse kamper med leger for å bli hørt.

Nå virker det som om legen hans har gitt ham opp...det eneste han gjør når han har vært der er å sjekke pust,ørene og kjenner på magen.

Vi krevde nå på den siste kontrollen at nå måtte han få en utredning så vi ble sendt videre til poliklinikken å sykehuset.

Her fikk vi en lege som er spesialist på barn så han sa at vi måtte prøve å begynne i en ende og det er slik vi har en diett der vi skal holde han unna gluten og soya i tillegg til egg og melk en periode.

Når det gjelder reflux så har vi vært inne på tanken om det kunne være det han hadde,men legen mente det var lite sansynlig siden han ikke gulper noe særlig.

Derfor lurer jeg veldig på om ditt barn gjorde det?

Hvilke symptomer hadde han/hun?

Klem:0)

Skrevet

Hei,

Ja, han gulpet jo veldig mye (og likevel fatta vi ingenting!). Men det viser bare at det kan være mange ting som plager ham som er utrolig vanskelige å finne ut av. Hvis du har mistanker om noe så synes jeg virkelig du skal stå på ditt og samarbeide med sykehuset i stedet for fastlegen. Det virker logisk å begynne i en ende, så jeg håper dere finner ut av det. Bare for å se om det hjelper så går det jo an å heise opp hodeneden av senga hans litt (sett noen bøker under) og se om det har noen virkning. Det gjorde vi og det var en av de tingene som gjorde at vi kom til å tenke på reflux. Ellers hylskrek gutten min veldig ofte på natta og våknet mange ganger per natt. Det virket egentlig som han våknet fordi han hadde det ubehagelig, for han var ikke sulten heller. Ganske frustrerende, men jeg måtte bare teste ut forskjellige ting og se om det hadde noe for seg.

Skrevet

Har du noen slektninger som kan komme og bo hos deg og hjelpe til de første hektiske ukene etter fødselen? Da mamma fikk nr. tre så vet jeg (husker det ikke for jeg var jo så liten) at min kusine på 16 flyttet inn i fire uker og hjalp mamma om morgenen før hun skulle på skolen og passet oss litt om ettermiddagen.

Det er ikke sikkert det er så veldig mye hjelp som skal til før det går litt lettere. Kanskje det er en nabo (pensjonist, skoleungdom, ) eller en av de ansatte i barnehagen som kunne hente ungene hjemme og følge dem til barnehagen et par dager i uka mot en liten lønn?

Kanskje en nabo kan se etter den nye babyen mens du følger de to eldste? (da min minste ble født hadde jeg en hyggelig nabo på 80 år som så etter babyen mens jeg fulgte eldstemann i barnehagen de dagene det var veldig kaldt.)

Pass på at du sover litt på dagen mens barna er i bhg. La heller hybelkaninene kose seg og fru Toro ordne maten en periode. Det at du tar vare på deg selv er viktig, både for deg, den i magen og de to på utsiden.

Og for å følge et Trond Viggo Torgersen råd: " legg lista så lavt at du kan subbe over den". Om ungene kommer i barnehagen kl. 11 noen dager i samme genseren som i går, om de har spist cornflakes til frokost hele uka og du tar bussen med en caps godt nedover det håret som burde vært vasket for to dager siden, så spiller det ingen rolle i det lange løp!

*stor klem*

Skrevet

hei! (regner med du husker hvem jeg er)

huff, dette hørtes ganske slitsomt ut, og jeg må si det at jeg hadde blitt like stressa som deg, hadde jeg skulle hatt nr 2 nå selv. og da er mitt barn friskt og raskt og sover forholdsvis greit om nettene og dagene selv om han har tullet en del og vært endel syk/forkjølet. så jeg må si jeg får litt vondt av deg, og sånn som dere har slitt med stakkars gutten deres!

var det i januar du hadde termin eller husker jeg helt feil nå? du, dette mener jeg helt alvorlig:

når du har fått babyen, og når han/hun er så gammel/liten som du føler for det, så kan jeg hjelpe deg, vertfall en dag, vertfall et par timer og passe babyen litt! dette mener jeg helt seriøst. jeg skal gå hjemme somregel på dagtidsannsynligvis frem til august igjen. da kan jeg komme å hente babyen hvis du vil eller du kan komme hit med den, også kan du sove, slappe av, eller hva du vil..

dette hjelper jo ikke sånn til daglig, i de daglige rutinene, men ja. det kan kanskje hjelpe litt, sånn en gang iblandt?? vet ikke jeg, hva du synes.. du har vertfall nr mitt? har du msn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...