Gjest Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Hva tenker dere om det? Til oldeforeldre?
NoDoubt Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Oldemora til jentene våre er gammel og syk. Den dagen det blir begravelse for henne så har jeg ikke tenkt å ta med eldste jenta som nå er 3 1/2 år. Selvfølgelig blir ikke lillesøster heller med.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Tror ikke n 2-åring skjønner så mye av det som foregår,og ville nok ikke tatt h*n med.
Gjest Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Tror ikke jeg ville tatt med en to-åring, men det kommer litt an på hva slags forhold han el hun har hatt med oldeforeldrene sine. Om de var svært nær, slik som min blir med sin oldemor, ville jeg vurdert å ta henne med likevel - kommer også an på barnets modenhet og hvordan jeg vurderte hennes mulighet til å forstå hva som skjedde... vanskelig spm...
Audacious Angel Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Jeg skal ha med meg min to åring og min baby på 2 mnd i begravelsen til oldemor på fredag. Hvorfor ikke??
Tokatter_USA Skrevet 12. november 2007 #6 Skrevet 12. november 2007 Vår datter har vært i tre begravelser før hun fylte tre år. Ikke fordi hun ville få så mye ut av det (hun kjente ingen av de døde, men to var eldre slektninger), men fordi det ikke var noen grunn til ikke å ta henne med. Hun er med på det meste.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 hvis avdøde er en person barnet har et forhold til, og vethvem er syntes jeg at det er naturlig at også en 2 åring skal få være med. selv om ikke barnet forstår hva det er som skjer får de ta del i sorgen til de voksne. barnet ser at mamma er lei seg (gråter) og det er alle de andre i begravelsen også. det er jo også viktig at man snakker med barnet om det som har skjedd og hva som skal skje i begravelsen. det er jo et siste farvel. man kommer hverandre så nær i når man er i sorg, dette er en positiv opplevelseogså for barn. men hvis det for deg eller mannen din blir belastende slik at dere føler dere ikke klarer være tilstede for barnet denne dagen er det kansje bedre om ikke barnet er med. om ikke den avdre av dere kan avlaste den som er i sorg.
Gjest Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 Greit det, så lenge det er greit for deg/dere Hvis min mormor hadde dødd nå, så hadde jeg tatt med 2- åringen. Blir jo familie treff etterpå så.... å dø er jo en naturlig ting når man blir gammel. Vil kalle det en "letter" sorg så barna her blir med når den dagen kommer.
KariMari Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Jeg tok ikke med min nesten 3-åring i oldemors begravelse. Noe jeg angrer litt på..Hun husker henne idag, nesten 4 år etter, og har mange sp.mål om døden. Tror hun hadde hatt godt av å være med, jeg. Oldemor var et gammelt menneske, og det var ingen opprivende opplevelse. Bare fint:-) Kanskje hun ikke hadde lurt på så mye etter å ha opplevd en begravelse?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2007 #10 Skrevet 12. november 2007 I kirka syntes jeg ikke de skal være med. Greit at de ikke forstår noe, men det er andre i kirka som kanskje tar begravelsen tungt. De bør få tid til å sørge i fred. Det som skjer etter begravelsen er en annen sak. Det er jo ofte litt mer treff.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå