Joikaboll@ Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Skal i møte med skolen i morgen ettermiddag, der skal vi skrive IOP sammen med læreren som motarbeider oss på høyt plan. Gutten er 10 år og sliter med konsentrasjon og biten med å bli godtatt blandt jevnaldrende. Han har ingen venner og ender stadig opp i konflikter. Noe skolen aldri gir oss tilbakemeldinger på, selv om det ender med blåveis og løse tenner. Vi ser bare når han kommer hjem. Han sliter med løkkeskrifta, det han skriver blir uleselig, selv for gutten. Han har en pen håndskrift om han får skrive stavskrift, men det er ikke lov i bøkene ifg lærer. Han blir straffet om han ikke blir ferdig med det han skal i en time, da settes han på "kottet" aleine til han blir ferdig, om det så tar resten av dagen. Trenger alt av tips jeg kan få.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Dette er ikke deres jobb. Det er lærerens jobb evt læreren i sammarbeid med spesped eller ppt.
MissAntrop Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 PPT skal skrive denne sammen med dere eller etter rådføring med dere. Barnet har også rett til en IOP men dessverre skylder mange skoler på dårlig budsjett og at rammene blir lagt for et år av gangen og dermed har de ikke midler til dette midt i skoleåret. Men ikke gi opp, dere har krav på det! Lykke til!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Og i følge opplæringsloven har gutten krav på tilpasset opplæring. Som at han får skrive stavskrift. Mulighet for å bytte, skole, lærer, trinn?
MissAntrop Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Og forresten, læreren skal gi en skriftlig vurdering av elevens utvikling og skal kunne dokumentere opplæring/spesialundervisning som han/hun har fått. Ikke la de slippe unna med å gi DERE det fulle ansvaret for dette.
Joikaboll@ Skrevet 11. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. november 2007 Såpass veit vi som foreldre, men vi er nå blitt innkalt til møte med lærer etter en heftig sasmtaletime forrige uke. Jeg tror nok hun fikk en del å tygge på, for jeg hadde mye på hjertet denne dagen Hun har nektet å skrive IOP i 2 skoleår nå, men forrige uke sa jeg at NÅ, skal den bli skrevet. Da sa hun, ok, da får dere komme tilbake på mandag slik at vi kan få det gjort. Tenkte jeg egentlig bare skulle sitte der som selskapsdame å høre på hva hun har og si, jeg føler at morgendagen er en forferdelig dårlig dag for samarbeid fra min side.
*ale* Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Jeg har IOP på min datter. Har vært med på å skrevet et par i bhg, og nå den hun har på skola. Jeg la klare føringer på forventninger til henne motorisk og faglig ut fra hva jeg mener er rett. Og også på utvikling. Så anbefaler deg at du sier noe om at du synes det er feil prioritering å legge så masse energi i at han skal skrive pent. Min datter blir aldri å kunne det... Bruk heller den tiden på skola på data, slik at han lærer det skikkelig og får inn rettskriving på den måten. Det gjør vi. Og krev at de kutter ut den straffinga. Når han har en IOP har han rett på INDIVIDUELL plan, og den kan godt avvike fra rammeplanen hvis det er pedagogisk rett for ham. Så stå på Joika. Vet du kan:)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 11. november 2007 #8 Skrevet 11. november 2007 les opplæringsloven - og bruk tilpasset opplæring for alt det er verd.
MissAntrop Skrevet 11. november 2007 #9 Skrevet 11. november 2007 Da burde denne læreren begrunne hvorfor hun nekter å skrive det. det er jo tross alt hun som har oversikt over elevens mestring i de ulike fagene. Som fagperson bør hun jo også se og vurdere det dithen at IOP er nødvendig. I verste fall kan jo du ta det opp på et høyere nivå; rektor, kommune, fylkeskommune. Be henne gi deg en vurdering av barnet ditt og gjør henne oppmerksom på at du kjenner dine rettigheter.
Joikaboll@ Skrevet 11. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2007 Vi har en "feit" sakkyndig fra ppt, den er fornyet for tredje gang, da skolen tydligvis har problemer med lesing. Denne gangen er alt skrevet slik at selv en 7 åring bør kunne tolke den. Søknad om assistent blir avslått gang på gang, dette er noe som står i sakkyndig vurdering at han trenger. Hele dagen, resten av barneskolen, også i friminutter. Avslaget sier at klassen alt er tildelt assistent 9 timer i uka, som selvfølglig brukes som vikar i alle klasser ved lærers fravær. PPS har hvert med på flere møter med lærer og rektor, men skolen er mer samarbeidsvillig med oss som foreldre uten at pps er tilstede. Jeg kontaktet pps etter forrige ukes samtaletime, så hun skal på skolen og observere i slutten av mnd, både timer og friminutt. Hun var IKKE velkommen til kontaktlærerens timer, så læreren setter inn vikar denne dagen. Stygg som jeg er kommer jeg til å leite etter muligheter for å få dette kvinnemennesket slaktet som lærer. Han har alt bytta skole pga av samme problem så det er ikke aktuelt en gang til.
esmase Skrevet 11. november 2007 #11 Skrevet 11. november 2007 Jeg hadde tatt en tlf til ppd i morra tidlig.De kan gi deg tips og råd om hva en IOP skal/bør inneholde. Hør samtidig om det er vanlig at foreldrene selv skal gjøre dette,kun med lærer,eller om ppd bør være med på utformingen av den. Evt kan vel også bup bistå hvis dere er innunder dem.
bjørnen*i*det*blå*huset Skrevet 11. november 2007 #12 Skrevet 11. november 2007 hmm.. Har noe utdannelse innen spesialpedagogikk, og har jobbet med barn som har IOP'er, men er vanskelig å si noe når man ikke er kjent med situasjonen. Men ut fra det du skriver vil jeg først og fremst si at det er helt tåpelig at sønnen din skal bli tvunget til å skrive løkkeskrift!! Hel unødvendig å bruke tid på å streve med det. Mange elever jeg har jobbet med får jo t.o.m bruke pc pga utydelig håndskrift, så når din gutt har en ok stavskrift ser jeg ikke problemet med å bruke den! Så stå på det kravet hvertfall! Ellers bør vel kanskje IOP'en på en eller annen måte inneholde noe "sosialt". Altså noe som kan være til hjelp slik at han kan få venner på skolen. Det kan være alt fra at han deltar i grupper med andre elever (viss de har noe av det på skolen) eller konkret trening i sosiale ferdigheter. Og det bør jo være en selvfølge at dere får beskjed om hva som skjer med han på skolen! Vet mange lærere som daglig (ev.ukentlig) ringer hjem til foreldre for å fortelle om skoledagen (både positivt og negativt) eller skriver loggbok. Ellers er jo det viktigste med IOP'en at den er tilpasset akkurat din sønn! Dessuten er min er erfaring at det fungerer best med å lage planen med så klare mål som mulig. Unngå vendinger som "lære å lese bedre". Hvor mye bedre/fortere?? Vær også klar over at du hvert halvår har krav på å få en oppdatering for hvordan det har gått med IOP'en.
Joikaboll@ Skrevet 11. november 2007 Forfatter #13 Skrevet 11. november 2007 Opplæringslova kan jeg snart utenatt, så den viker jeg ikke fra Lærer, rektor og skolesjefen i kommunen er inkompetente samarbeidspartnere, har prøvd alle 3, men får samme svar hver gang. Mye tyder på at stakkars Sigbjørn Johnsen vil få flere brev og klager fra meg snart. PC til skolebruk er søkt men avslått. Spørsmål om skrift er stilt og avslått. Men jeg gir meg ikke nå, føler at jeg har enormt masse pågangsmot før jul )
Bigga, Matta og lille banan Skrevet 11. november 2007 #14 Skrevet 11. november 2007 En IOP skal bygge på en sakkyndig vurdering fra PPT. Siden du skal skrive IOP sammen med lærer så regner jeg med at det foreligger. Skjønner ikke at lærer kan nekte å skrive denne. Har faktisk opplevd rettsaker når det gjelder slike ting. Jeg ville nok hørt hva læreren hadde å komme med, men også sakt klart i fra hva du mener om hva ditt barn skal oppnå. Tross alt du som kjenner barnet best! Ikke la deg tråkke på Det er ikke automatisk slik at h*n har krav på individuell plan (IP) når man har IOP. En IP kan man få hvis fler enn to instander er med i bildet. Altså f.eks PPT og avlastning.
Joikaboll@ Skrevet 11. november 2007 Forfatter #15 Skrevet 11. november 2007 Rettska frister, det skal jeg tenke mer på Han skulle også hatt en IP, men har ikke kommet i gang enda. Vi har ansvarsgruppe, der sitter lærer, rektor, pps, vi foreldre, helsstasjon og fysio. Og sakkyndig vurdering foreligger selvsagt.
Flode Skrevet 11. november 2007 #16 Skrevet 11. november 2007 Høres ut som dere har en lærer som er litt fastkjørt i egne holdninger... Det kan virke som om vedkommende er litt frustrert og ikke vet hva som trengs for å få gutten videre i utviklingen. Etter mitt syn finnes ingen pedagogiske grunner til at man må skrive løkkeskrift i steden for stavskrift - dersom det er dette gutten takler, så burde jo saken være grei. Dette er flisespikkeri fra lærerens side, det er å lage et problem for gutten. Læreren (eller skolen) har nok bestemt seg for å bruke en skriveform (dette er helt vanlig), men det er ikke sånn at den ene skrivemåten er bedre enn den andre. Og uansett er det alltid lov å bruke huet...) Jeg har elever på 7. trinn og har alle varianter: stavskrift, løkkeskrift, kun små bokstaver og kun store bokstaver. Alt etter ønske, forutsetninger eller behov. Når dere snakker sammen i morgen, så ha først og fremst fokus på at skolen og hjemmet har ett felles mål: best mulig utvikling for gutten. Begge parter bør derfor bestrebe seg på å samarbeide så godt som mulig, og det kan dere godt si at dere forventer. Læreren er fagperson og skal være den som ser hvordan man kan legge det til rette på skolen for at gutten skal ha det best mulig og lære mest mulig. Det er dette læreren er ansatt for å gjøre! Det overordnede målet er jo å gjøre mest mulig for å løse de problemer som er, og da må man først på en ryddig måte finne ut hva problemene består av. Det er dette som skal stå i en IOP: hva er problemet/-ene, og hvordan skal det/de løses? Ofte vil tiltakene kunne angå både gutten, klassen/gruppa, lærerne og hjemmet, og det er slett ikke sikkert alle problemer ligger bare hos gutten. Særlig ikke de sosiale, der er SELVSAGT resten av elevgruppa involvert, og det må jobbes grundig og spesifikt med klassemiljøet. Ingen elever skal måtte godta å ha det sånn på skolen, og dere kan godt kreve et tettere samarbeid og mer informasjon når det skjer ting på skolen. Konsentrasjonsvansker kan komme av så mangt, men det er ikke umulig at en del av det er fordi han ikke har det så greit ellers. Det er svært sjeldent dårlig konsentrasjon lar seg tvinge vekk med trusler - her må læreren legge til rette for at det skal bli enklere for ham å gjøre det han skal. Det må også dere gjøre hjemme, slik at f.eks. ting som avleder ham blir fjernet. Jeg har ingen tro på at han blir hverken bedre eller raskere av å bli tvunget til å sitte igjen eller "gå i skammekroken". Han får jo hele tiden bekreftelser på at han ikke duger! Det som må til er tett oppfølging i timene (selv om det ofte er vanskelig pga antall elever i forhold til voksne), masse ros, motivasjon og oppbacking samt en grunnleggende positiv holdning fra lærerens side. Kort sagt er det viktigste å finne problemet og den enkleste mulige måten å løse det på. Noen er selvsagt lettere enn andre å løse, men det med skriften er i hvert fall helt elementært enkelt - her er det bare en smule godvilje som skal til. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå