Gå til innhold

Ikke akseptabelt å ikke tro??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min beste venninne kaller seg personlig kristen, selv er jeg ikke troende. Hver gang jeg sier min mening ang. et kristent tema blir hun skikkelig sur og angripende. Hvorfor er det slik? Kjenner flere kristne også som "gjør narr av" meg og min ikke-tro. Har ikke jeg like mye rett til å ikke tro på noe som kristne har rett til å tro?? Og har ikke jeg like mye rett til å "forkynne" min ikke-tro som kristne som trekker inn sine bibelvers i hytt og pine??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, men du tar feil. Du bare forstår det ikke!

Hvis noen kom til deg og hevdet hardnakket at det å kjøre bil med øynene lukket var mye tryggere enn å kjøre med åpne øyne, ville ikke du da brukt ganske mye energi på å prøve å forklare denne personen at h*n tok feil?

Man kan ikke nekte noen å tro at det er tryggere, men man ville aldri sluppet dem ut på veien hvis de faktisk tenkte å gjennomføre det!

Vi kristne vet at vi har funnet Sannheten. Å si noe annet ville vært løgn, og det ville ikke vært noe poeng i å være kristen hvis det ikke var slik. Derfor vil gi gjerne at dere andre også skal forstå det.

Vi kan ikke nekte dere å tro noe annet, men det ville vært ganske teit av oss å ikke fortelle dere at dere tar feil.

Dette er ikke for å gjøre narr av deg, bare så det er sagt. Det er ærlig ment.

Jeg sender en liten bønn for deg. Du er verdifull, og fortjener å få møte Sannheten.

Jesus er Sannheten, Veien og Livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom Ham.

Skrevet

Det er en grunn til at det kalles "TRO" Solskinnsjenta!

Og når det gjelder tro så kan du ikke si at du har sannheten og andre har feil!

Hadde en trosretning vært sannheten så hadde det kunnet bevises og alle ville hatt samme tro/sannhet- men sånn er det altså ikke!

Så fortsett "å tro" men ikke si at andre har feil og du har rett, for sånn er det ikke

Skrevet

Takk som byr, men jeg trenger ikke din bønn. Jeg vet jeg er verdifull, men trenger ikke Jesus for å vite det vel? Jeg synes synd på deg jeg egentlig for du er åpenbart hjernevasket i mine øyne. I hvilket svakt øyeblikk klarte de å frelse deg? Jeg har hatt et par ben for mye innenfor frimenigheter i mitt liv -Det er skummelt!!

HI

Skrevet

Hvis du ikke tror det er sant det du tror, er det ikke tro, men overtro!

Jeg har tro på Gud fordi jeg vet det er sant!

Det er vanskelig med norsk språk, men på engelsk er det forskjellen på belief og faith.

Hentet fra dictionary.reference.com

Belief:

1. something believed; an opinion or conviction: a belief that the earth is flat.

2. confidence in the truth or existence of something not immediately susceptible to rigorous proof: a statement unworthy of belief.

3. confidence; faith; trust: a child's belief in his parents.

4. a religious tenet or tenets; religious creed or faith: the Christian belief.

Faith:

. confidence or trust in a person or thing: faith in another's ability.

2. belief that is not based on proof: He had faith that the hypothesis would be substantiated by fact.

3. belief in God or in the doctrines or teachings of religion: the firm faith of the Pilgrims.

4. belief in anything, as a code of ethics, standards of merit, etc.: to be of the same faith with someone concerning honesty.

5. a system of religious belief: the Christian faith; the Jewish faith.

6. the obligation of loyalty or fidelity to a person, promise, engagement, etc.: Failure to appear would be breaking faith.

7. the observance of this obligation; fidelity to one's promise, oath, allegiance, etc.: He was the only one who proved his faith during our recent troubles.

8. Christian Theology. the trust in God and in His promises as made through Christ and the Scriptures by which humans are justified or saved.

—Idiom9. in faith, in truth; indeed: In faith, he is a fine lad.

Så, I _believe_ in God, and I have faith in his Love for me!

Og forresten, hvis jeg tror at jeg har rett (som implisitt betyr at andre tar feil), hvorfor skal jeg ikke få lov til å fortelle andre dette?

Skrevet

Jeg har nok hatt mine svake øyeblikk, men de har hatt mer med sjokolade å gjøre enn med Gud :)

Har vært kristen hele mitt liv, men har som voksen tatt et aktivt valg å fortsette å være det. Både på grunn av, og på tross av min oppdragelse og barnetro.

Jeg tilhører statskirken forresten, men kan like gjerne gå på et frikirke- eller indremisjonsmøte.

Skrevet

Solskinnsjenta- Det er DU som tar FEIL!!!

Du er hjernevasket og vet det ikke selv! Stakkars deg, men du er jo tydeligvis uvitende om det.

Religion er skap av den gamle makteliten.

men jeg skal alikevel være enig at religion ikke bare er negativt- Religion er kjempe flott for de svake menneskene i samfunnet som trenger noe ekstra å støtte seg på.

Skrevet

"Vi kristne vet at vi har funnet Sannheten"? Jodda, duh. Men det har ikke slått deg at dette kan også muslimen, ateisten, den troende jøden og sikhen mene? Hva gir da deg monopol på noe så arrogant som å misjonere overfor andre? Hvordan vet du at ditt verdensbilde er det korrekte når andre åpenbart har et annet?

Ser du virkelig ikke hvor fantastisk arrogant det fremstår å hevde at ditt livssyn er Sannheten med stor S, mens andres livssyn er feil?

Skrevet

For å svare på spørsmålet i overskriften, så har jeg mer en følelse av at det er akseptabelt å ikke tro, enn å tro, i dagens samfunn. Jeg blir ofte møtt med den at jeg er hjernevasket, at alle som tror på Gud liksågodt kan tro på nissen osv.

Menmen, jeg skal ikke prakke på deg troen min dersom du ikke vil ha den, men jeg er i alle fall trygg på hvor jeg går når jeg dør :o) Og for alt jeg vet kan det være i morgen...

Skrevet

Jeg er ateist og er også trygg den dagen jeg dør!

Skrevet

Det eneste jeg ikke liker er kristne som ikke kan si en setning uten å trekke inn et bibelvers e.l. Jeg har ikke noe behov for hele tiden å fortelle folk at jeg ikke tror og mener jeg har rett. Men har like mye rett til å si det mener jeg. Jeg vet forresten også hvor jeg går når jeg dør, og det er ned i jorden på en kirkegård. Er fornøyd med det jeg...

HI

Skrevet

Hvorfor møter jeg aldri disse kristne som nevner bibelvers hele tiden? :o) Er selv ikke en slik en, selv om de fleste vet at jeg er kristen.

Forteller selvfølgelig dersom folk spør, og har opplevd at ei venninne - som var veldig søkende - ble kristen etter å ha snakket litt med meg. Hun sier selv at det ikke er ting jeg sa, men måten jeg var på som var lokkende for henne.

Men for all del, jeg sier ingenting dersom jeg merker at folk ikke spør... Skjønner godt at det kan bli litt masete ;)

Skrevet

Hehe ... "dersom jeg merker at folk ikke spør".

Skikkelig bra norsk...!

Skrevet

Jeg kjenner godt igjen dette. Jeg er (rettere å si: har vært) debattant på mange ulike forum, blandt annet livssyns-forum. Jeg blir også frustrert av at kristne bruker Bibelen som svar på veldig veldig mye. Jeg sier ikke at alle er slik, men mange.

Det hjelper jo ikke meg å få oppramset Bibelvers, når jeg ikke tror på det, eller hva? :)

Skrevet

Er selv kristen, men allikevel enig med HI. Det er fryktelig irriterende å bli møtt med bedrevitende holdning, enten det er fra troende eller ikke-troende. Å høre på hverandres synspunkt med en smule respekt, samtidig som man er trygg på sitt eget ståsted er faktisk ikke så vanskelig, bare man legger godviljen til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...