Gå til innhold

Pinnekjøtt på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan man spise pinnekjøtt selv om man ammer? Var en i fam som lurte på hva jeg skulle spise på julaften siden jeg ikke kunne spise pinnekjøtt.. Men det har jeg da aldri hørt om før.. Dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med når man er gravid? Leste et sted at vi ikke skulle spise røkt mat?

Skrevet

går vel helst på kålrabistappen, som kan gi babyen luft i magen... Min første reagerte ikke, men jeg spiste mindre kålrabistappe enn vanlig for sikkerhets skyld.

Skrevet

Tenker vell kanskje mer på fenalåret som ikke blir varmebehandlet?

Det kan inneholde farlige bakterier og er "nei-mat" for gravide :)

Sammen med annen spekemat....

Meen, det gjelder jo bare gravide?

Hos oss har det hvertfall kommet mange barn de siste årene, og ingen av mødrene har sagt noe om at julematen (pinnekjøtt og ribbe) ikke er bra....

Skrevet

Det er vel ingen ting som tilsier at man ikke kan spise pinnekjøtt om man ammer. Men man bør vel kanskje tenke litt på mengden, viss man spiser veldig mye pinnekjøtt i løpet av juleperioden, så blir det jo veldig mye salt. Å som en annen her skrev, så kan det vel egentlig være verre med tilbehøret. Men det kommer jo helt ann på hva barnet reagerer på. Det du kan tenke er at det som gir deg selv luft/verk i magen ofte gir raskere utslag på barnet. Men det er ingen fare med å spise julemat generelt om man ammer. Jeg kunne spise alt selv, men var litt forsiktig med mengden av løk, kål og diverse andre grønnsaker jeg vet kan gi luft i magen. Men ikke la være å spis det:)

Skrevet

jeg var også litt bekymret for om jeg som er gravid kunne spise pinnekjøtt - så da spurte jeg jordmor, og hun sa det var helt i orden!

Skrevet

Nei det har godt greit med pinne kjøtt her selv omeg ammer....men vi bruker bare saltet og ikkj røykt pinnekjøtt

Skrevet

Hva er egentlig problemet med røykt kjøtt..?

Vi koker det jo uansett om det er røykt eller saltet....

Jeg er med på dette med spekemat som ikke er varmebehandlet osv, men hva er gale med røykt kjøtt?

Jeg er gravid da, ammer ikke enda:)

Skrevet

Det er nok kålrabbistappa som kan være problemet, da babyen kan få luft i magen når du ammer. Pinnekjøttet i seg selv er helt greit. Det er jo også individuelt hvor mye babyene reagerer på maten mor spiser.

Skrevet

Du kan spise hva du vil når du ammer! Men som det er nevnt her så er det enkelte ting baby reagerer på! Jeg var ganske hysterisk og "flink" til å ikke spise sånne ting sist gang. Kommer ikke til å være det denne gangen. Har hørt at mange dropper kålrabistappen til pinnekjøttet, men spiser pinnekjøtt. Kanskje du kan ta en prøve før jul?

Reagerte faktisk mye mer på pinnekjøtt og annen sterk og salt mat da jeg var gravid! Når vi spiste sent fikk jeg somoftest en fæl natt med mye halsbrann og oppkast.

Må nok bare prøve seg frem!

Lykke til

Skrevet

Jeg spiste nå pinnekjøtt som bare det sist jeg gikk gravid og var ikke noe annet som skjedde en at jeg fikk j.... med vann i kroppen pga alt saltet, kommer til og spise pinnekjøtt igjen i år jeg selv om jeg er gravid..

Er jo tross alt koka i flere timer...

Skrevet

Nemlig, takk skal du ha:)

Er førstegangs, men ikke serlig hysterisk, tenker liksom at arten overlevde jo den gang "alt" ikke var farlig også så...

Det kan umulig være så kritisk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...