Gå til innhold

Storesøster vil ikke spise...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 10,5... Kommet hjem med matboks som er full. Har ikke appetitt og føler ikke maten smaker..

Vi har jo en litt spesiell spisesituasjon som dere vet... og nå er jeg usikker på hvorfor hun ikke vil spise. Er det fordi hun vil ha oppmerksomhet? Er det fordi det er press om å være tynn på skolen (hun sier nei, men hun er veldig opptatt av vekt, veier seg mye.)

Hun er veldig slank, jeg synes vel at hun trenger litt ekstra fett. Men hun nekter å spise smør, drikke melk osv...

Veier 36 kilo og er 155 høy..

føler meg så usikker på hvorfor hun plutselig ikke vil spise. Bør jeg bekymre meg? Er så redd for spiseforstyrrelse hos henne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 10-åring burde ikke være opptatt av å veie seg er det første som slår meg. Så jeg ville kanskje prøvd å snakke med henne om hvorfor hun er så opptatt av det. Kanskje fjernet vekten.....

Nå har dere jo hatt problemer med dette med mat og sykdom, og det kan rett og slett kanskje henges på den knaggen. Men uansett så ville jeg prioritert samtaler med henne, uten at hun må forstå at det er vekt/mat det dreier seg om.

Ikke lett når det kommer til jenter og vekt, de blir yngre og yngre har jeg inntrykk av og påvirkes av hverandre. Det er jo et skjønnhetsideal som er helt sykelig....dessverre.

Synes ikke du skal begynne med å bekymre deg, men rett og slett prøve å få ut av henne hvordan hun har det, hvordan det er i forhold til venninner etc....forhåpentligvis får du lirket det ut av henne.

Har en niese som er like gammel, og hun har blitt en ung "dame" siste halvåret....store forandringer og forberedelser i kroppen, mye hormonforandringer som skjer i den alderen!

Lykke til!

Skrevet

Jeg vet at jentene i klassen tidligere har "konkurrert" om hvem som er tynnest. Hun er fortvila fordi hun veier 37 kilo. Jeg har forklart henne om skjelett og beinbygning, sunn mat, passe på å kose seg i helgene osv. Gjemmer vekta, men den finner hun ,ellers så veier hun seg hos venninner.. Jeg tror at dette skyldes vår oppmerksomhet rundt maten. Med to gutter som ikke synes mat er ok, er det vel naturlig at hun også blir påvirket. Jeg kommer til å ta kontakt med helsesøster. Kanskje hun har noen lure tips å komme med...

Hun var forresten 6 timer på turntrening i går- uten å røre matpakken...

Skrevet

Høres ut som en god plan å kontakte helsesøster! Ikke bra å ikke spise på så mange timer når man er i fysisk aktivitet....

Skrevet

Hun er nok i den alderen hvor sånne ting begynner å snakkes om desverre.Jeg hadde nok fjernet vekten,snakket med henne om det er noe som plager henne.Kanskje ta henne med på innkjøp,middagslaging osv.om det er matlei hun er.

Det at det har vært og er mye fokus på mat og ikkemat hos dere kan selvfølgelig også ha preget henne.Dette kan jo være hennes måte å få oppmerksomhet på.....brødrene får jo det når det gjelder maten.

Tror ikke du skal lage så mye fokus på det at hun ikke spiser,det kan forsterke hennes oppmerksomhetssøken.

Prøv å ikke bekymre deg,det er nok en fase hun går gjennom.

Lykke til,og en god klem til deg

Skrevet

Takk for gode svar... Du vet, jeg har jo allerede vært oppgitt over henne og snakket med henne om det å ikke spise... Kjenner at jeg har så lite å gå på, er rett og slett sjitlei unger som ikke vil spise....

Tror det er lurt å ikke fokusere på det, men man blir jo så bekymret når de er jenter i den alderen

Takk for klemmer, klem tilbake:)

Skrevet

Klart du er sliten og oppgitt over dette.Og ikke rart du blir bekymret heller.Men hun er nok litt for ung for å tenke spiseforstyrrelser tror jeg,men hva med å snakke med helsesøster for å få litt råd,og dele din bekymring? Hun har sikkert mye erfaring med dette. Men som jeg skrev...jeg tror dette er et rop om oppmerksomhet som hun vet virker,så om du klarer prøv å ikke fokuser så mye på det. Men det er jo lett for meg å si,skjønner at dette føles frustrerende,og synes du er flink som tar tak i dette :)

Klem

Skrevet

Har ei jente som er litt eldre, og har slitt med samme problemstillingen. En dag kom hun å sa at hun hadde lest i et jenteblad at negler og hår blir så pent av b-vitaminer, så hun lurte på om hun kunne få det. Jeg slo til på flekken, for det jeg vet (og ikke hun), er at b-vitaminer øker matlysten ;o). Hun får en tbl. B-kompleks hver morgen, hun har begynt å spise frokost uten surmuling, matpakke på skolen og er sååå sulten når hun kommer hjem på ettermiddagen :o))). Tror ikke hun har lagt merke til det selv ;o).

Kan hende vi hadde veldig flaks her i huset, men vil anbefale deg å prøve. B-vitaminer er vannløselige, og ikke skadelig for ei jente på 10 år.

Skrevet

Uff, det med mat skal visst ikke være lett hjemme hos dere! Skjønner at du blir bekymret og tror du kan ha rett i at hun har sett at mat er en vei til oppmerksomhet. Eller rettere sagt ikke mat. Dessverre tror jeg ikke hun er for ung til å starte en skjevutvikling i forhold til mat og spising. Har vært borti jenter så unge som 9 år som har blitt innlagt for spiseforstyrrelser. Jeg synes det er et godt råd å ikke fokusere så mye på det. Ikke prøv å overtale henne, kommentere at hun trenger smør, fet melk osv. Dette øker hennes eget fokus på mat og hennes behov for kontroll på dette området.

Fortsett å lage sunn mat, forvent at hun spiser. Ved neste turnsamling ville jeg alliert meg med trener eller en annen voksen og be dem minne henne på at alle må spise. Helsesøster er også en lur tanke. Kanskje de kan ha et felles opplegg i klassen på det med mat og ernæring? Mest mulig generell oppfølging og minst mulig spesiell mas på henne er det jeg ville tenkt nå før det har låst seg helt fast. Skjønner at det er et råd det er lettere å gi enn å følge. Når man er bekymret er det vanskelig å ikke mase. Håper dette bare er en fase og at det retter seg fort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...