Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Hvordan går det med dere? Har dere noen håp om at den kommer til å snu seg? Jeg personlig er 35 uker i morgen, å har en liten gutt på fua. Jordmor sa at det er stor sjangse for at han blir sittende, i og med han har hatt denne stillingen så lenge jeg kunne merke han. er veldig forberedt på setefødsel.... Men er det annbefalt? jeg er så usikker..... Utrolig nervøs i forhold til det. Hadde forrige gang unge i hodeleie, og hadde slike borrende smerter da hodet festet seg. Har samme greiene nå, bare kraftigere og oftere, som om rumpen er på vei ut... et nedpress og en iling uten like som gjør at jeg så vidt klarer å gå forover... ser ihvertfall veldig rart ut ;-) går som en pingvin ;-) hva er deres tanker og følelser? ønsker mange innspill :-)
enpå3ogenpå1 Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Hei, jeg har bebis i seteleie. Har ingen tro på at den kommer til å snu seg og jeg er klarert for setefødsel. Har gode mål på bekken og baby skal være "liten". Jeg er ikke stressa for fødselen lengeer (har vært litt opp og ned tidligere), snakket lenge med jordmoren min og han legen som ga meg bekkenmålene, om alt mulig som surret rundt i hodet ang setefødsel og alle mine følelser rundt det. Så lenge kriteriene er oppfylt (bekkenmål, hodeomkrets og ellers en bra form på mor) så er det ikke noe farligere å føde i sete enn vanlig. Det er jo bra oppfølging både før og under fødselen. Regner med at du sikkert har fått informasjon på hvordan det foregår på det sykehuet du skal føde på. Jeg har 11 dager igjen til termin, merker ikkeno til nedpress, så rumpa er nok ikke festet her. Jordmoren min sa det kunne være litt ekstra ubehagelig, for rumpa sklir lengre ned enn hodet. Det kjenner nok du bedre enn meg, for dette er min første baby. Vet ikke helt hva annet jeg skal si jeg? Annet enn at jeg er helt avslappet i forhold til setefødselen og jeg føler jeg er i de beste hender
Anonym bruker Skrevet 12. november 2007 #3 Skrevet 12. november 2007 Min baby ligger også i sete og jeg er selv i uke 37. Den vil neppe snu seg ettersom jeg er førstegangs. Jeg har selv ikke vært til konsultasjon enda men skal på mandag så dagene snegler seg avgårde. Jeg har bestemt meg for KS, og er overhodet ikke i tvil. Det var den første tanken som streifet meg og jo mer jeg har lest om både KS og setefødsel er det helt tydelig at ved KS vil det være laaaaaaaangt mindre risiko for både mor og barn. Ved setefødsel riskikerer man at babyen blir sittende fast i bekkenet med hodet, og okysgenet til navelstrengen vil kuttes. Da blir det hastesnitt noe som kan virke svært skremmende og ikke nødvendigvis er en sikker utgang av en fødsel. Jeg ville stilt mæ kritiske til legene som selvsagt viol anbafale deg å føde naturlig. Dette handler om DEG og dine ønsker for ditt og babyen sitt ve og vel, ikke spill helt om du heller ønsker KS. Det med beregning av hodemål på baby og bekkenmål viser seg dessuten å stemme veldig sjeldent. At du får en liten baby kan fort vise seg å bli en stor. Det skjer stadig vekk. Dette sier jeg ikke for å skremme, men jeg synes det er min plikt å informere deg om hva som kan gi deg en dårlig fødselsopplevelse, og det er jo ikke noe særlig om du ønsker flere barn. Regel nr. 1: Velg setefødsel om du selv vil det, ikke fordi en gjeng med overleger - som sikkert aldri har født i seteleie - vil anbefale deg. Lytt til deg selv, og vil du ha KS så anbefaler jeg deg det. LYKKE TIL!!!!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 haha.. dust. hva slags lege bruker du da? legene idag vet hva de snakker om og de vet hva de gjør. slik skremselspropanganda er helt unødvendig. setefødsler går stort sett like fint som hodefødsler. det fins en liten risiko ved alt. er ikke alle hodefødsler som går som de skal heller.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #8 Skrevet 13. november 2007 Det er ikke snakk om å skremme, men om å OPPLYSE, noe du ikke virker særlig opptatt av. Les litt om setefødsler du, og forhør deg med de som har vært gjennom en setefødsel, - og tro meg, - du vil skjønne at setefødsel er en risikofødsel, - hvorfor ellers ville det vært leger som tok seg av fødselen og ikke jordmor??? Og hvorfor ender da mange setefødsler i hastesnitt? Skjerp deg, og for all del lær deg å være saklig, dette her blir en altfor dum kommentar fra et voksent menneske. SKJERPINGS
helt på tampen? Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 jeg hadde seteleie på min nr 2 fødsel. Var trygg og forberedt på en seteleie-fødsel. Men, når jeg kom til sykehuset med rier som stoppet opp, tenkte de seg litt om og så sendte de meg på røntgen og ultralyd. Barnet ble antatt 4 kg og det var bekkenet mitt for smalt til. Ergo: keisersnitt dagen etter. Men, jeg er fremdeles av den oppfatning at setefødsel er en "normal" fødsel. OG, jeg fikk betennelse etter keisersnittet så jeg vil heller ha vanlig fødsel denne gang.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 Babyen min ligger i seteleie.Er 37 uker gravid og skal på ul i morra! Da skal de prøve å snu også,håper han gjør det !! Ang setefødsell og at det er leger som forløser er ar legene også må få erfaring på dette området. Jordmødrene gjør det de og,men legene tar mer del i det fordi de er overalt andre steder og ikke får nok kopetanse m vanlige fødsler.Jormodrene er jo utdannet i dette da.Hode som kommer til sist er jo det største på babyen. Så det er slutten av fødselen som er mest smertefull. Jeg har født 2 ganger før og får ikke ks.Bekkenet er stort nok så jeg er klarert til setefødsel hvis lillegutt ikke snur seg i morra. Synes at ks er mer risikofylt forhold til vanlig fødsel og barnet er jo ikke forberett på å bare bli dratt utt av magen.Vanlig Fødsel blir barne forberett på det som skjer! Lykke til med setefødsell!!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #11 Skrevet 14. november 2007 Grunnen til at leger tar imot barnet ved setefødsel er pga RISIKOEN det er ved å føde i sete.Hodet må forsiktig ut for å unngå skader. Min mor fødte flere barn i hodeleie, men til tross for stort nok bekken og normal størrelse på seteleie-barnet så satt hodet fast. En over her sa noe bra, gå igjennom en vaginal setefødsel fordi DU SELV ønsker det, ikke fordi leger og jordmødre som IKKE har født i sete selv sier at det er best for deg og barnet! Det ble gjort en undersøkelse ang setefødsler (gidder ikke lete etter den, ligger på nett en plass), flertallet av jordmødrene var for vaginal setefødsel, men under halvparten av de ville gått igjennom det selv!...Det sier litt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå