Gå til innhold

Råd og tips ang.babysvømming!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å prøve oss på babysvømming med lillemann. Her i kommunen er det uten instruktør.

Hva gjør egentlig instuktøren?

Har man da bedre utbytte av det?

 

Noen som har erfariner å dele? Både med og uten instruktør da!

 

Takker for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi går på babysvømming. Med instruktør. Hos oss hjelper instruktøren oss med forskjellige grep blandt annet. Altså hvordan du holder babyen i vannet. Og viser hvordan du dykker han/henne osv. De stiller jo også med leker og baderinger som vi får låne i vannet. "finner på ting" som å synge osv ...

Får masse utbytte av å være med på babysvømming! Det får helt sikkert du også selv uten instruktør. Bare vær litt kreativ selv det.

Kos dere =)

Skrevet

Instruktøren lærer bort og organiserer:

- Trygghet i vann

- Grep som gjør babyen/ barnet mest mulig frihet i vannet

- Dykk

- Teknikker som lærer baby/barn å svømme mot land om de faller uti

- Sanger

- Gruppeleker

- Balanse

- Hopp fra kant

 

Blir mer og mer jo gamlere babyen / barnet blir og stiger i kursene.

De stiller også med leker. De fleste tar også undervannsbilder.

Skrevet

Hei!

Jeg har tatt min datter på babysvømming siden hun var ca. 4 mnd. gammel. Resultatet er at hun er trygg i vannet og er blitt ganske tøff. I barnehagen sier de at hun er en av de tøffeste i hennes aldersgruppe (ingen av de andre barna går på babysvømming). Vil jo tro at babysvømmingen har hatt litt å si her. Hun har lært at det noen ganger bare er å hoppe i det - bokstavelig talt. Vi går med instruktør. Tror det er en stor fordel. De er jo utdannet og kan fortelle hvorfor man gjør de tingene man gjør. De har også et fast program de følger hvor barna gradvis læres opp i "svømmeferdighetene" ettersom de blir eldre. Alt sammen gjøres til kjente barnesanger som de fleste kjenner. De samme sangene gjentas kurs etter kurs, men kombineres da etterhvert med litt mer vanskelige svømmoppgaver.

 

Vet ikke hvordan det er å gå på babysvømming uten instruktør, men om man følger et visst program, så kan det sikkert være veldig bra det også. Det eneste dumme er at man ikke får forklart hvorfor det er lurt å gjøre slik eller slik. Det er forbausende hvor mye pedagogikk som ligger bak selv de enkleste oppgavene!

 

Men uansett så anbefaler jeg babysvømming! Det kan hjelpe barnet til å få en følelse av å mestre noe. Det gir verdifull samvær med mor/far, besteforeldre. Og ikke minst - respekt for vannet!

 

Kan dessuten fortelle noe som en på svømmekurset fortalte etter sommerferien: Familien var ved sjøen og skulle kose seg. De bestemmer seg for å ta en liten båttur og går ut til brygga. Plutselig er treåringen borte...! Det tar noen minutter (!) før de finner ham - hengende etter armene fra bryggen. Han hadde falt i vannet uten at noen så det. Men takket være babysvømmingen hadde han lært å holde fast i kanten! I dette tilfellet så var det liten tvil om at babysvømmingen hadde reddet guttens liv!

Skrevet

Når begynte dere med babysvømming da? Ser en har skrevet fra 4 mnd, er vel anbefalt at man kan starte ved 3 mnd?

Skrevet

Du kan begynne så fort de har vært på 6 ukerskontrollen og veier over 4 kilo.

Skrevet

Jeg går på babysvømming med instruktør og jenta mi elsker det. Så kan anbefale det på det varmeste:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...