Gå til innhold

Stebestemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt navnehjelp her...

I min familie har vi alltid sakt bestemor/ far og farmor/far, MEN nå er mamma og pappa skilt og pappa gift på ny. Problemet er at mamma vil bli kalt bestemor og hun ønsker ikke å dele "tittelen" men min stemor. Hva skal vi kalle henne da tro? Min stemorer ei kjempe dame som fortjener å bli kalt noe annet enn bare ved sitt navn...

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og synes vel ikke det er nødvendig å gi stemor samme tittel. Selv om jeg og mannen min har vært sammen helt siden stesønn var 2 år gammel, vil jeg aldri forvente å få samme tittel som hans mor når han får barn.

Kan besta være et alternativ?

Skrevet

Takk for svar:0)

Tenkte på besta faktisk, men syntes det hørtes litt feil ut...

Ikke så lett som man skulle tro dette. Datteren til min stemor har en sønn som kaller pappaen min bestefar, dermed ble det forventet at hun også ble bestemor til mine barn.

Tror bare jeg får spørre henne jeg hva hun kan tenke seg å bli kalt og samtidlig gjøre det klart at bestemor er "opptatt":0)

Skrevet

Som du sier selv så kan du spørre henne om hva hun kunne tenkt seg å bli kalt.

En mulighet til er jo å kalle henne Bestemor -navnet hennes-

Feks Bestemor Marit

Skrevet

Vi bruker bestemor og bestefar på mine foreldre. Sambos pappa er bestefar "Per". Sambos mamma er farmor. Men vi vet ikke hva vi skal kalle stefaren til sambo... Han fortjener også et "navn". :)

Skrevet

Anonym:

Vi har kalt henne bestemor+ navnet til nå, men dette såret min mamma:0( Sånn som jeg ser det er bestemor et utvidet begrep som kan brukes av flere...Hadde vært bedre om mamma hadde vært mormor for da kunne stemor vært bestemor, men det vil ikke mamma siden vi barna alltid har kalt hennes mor bestemor. Phu! Innviklet dette, men håper du forstår:0)

Kanutten & småen du får si fra om dere kommer pånoe lurt til sambos stefar:0)

Skrevet

Hva med varianter som: Bess, besse, mimmi, gommo, beste*navn* (altså bestemarta, betsetone osv?)

Skrevet

Jaaaa besteGuri tror jeg jammen blir bra;0) Skal foreslå det for henne jeg.

Takk og takk:0)

• 3 uker senere...
Skrevet

Ville svare selv om du har fått svar jeg.

For min mor er død, og pappa har ny kjæreste, men de bor ikke sammen. Er bare kjærester selv om de har vært sammen i hvertfall i 6 år. Siden mine svigerforeldre også er døde, så var det litt manko på besteforeldre...: Så da spurte jeg om vi kunne få kalle henne BesteBrit. funker kjempe bra for oss. Håper også din Beste Guri ble fornøyd.

• 2 uker senere...
Skrevet

Synd moren din ikke vil bli kalt mormor, det hadde jo løst alt. Jeg mener også at besteforeldre er navn som kan bli brukt av flere. MIne stebarn kaller lykkelig mine foreldre for besteforeldre, i tillegg har de famor/farfar og mormor/morfar. Min mann og jeg har snakket om dette og vil gjerne være det samme når vi blir besteforeldre til mine stebarn. Vi håper de vil kalle oss bestemor og bestefar sammen og så kan mor være mormor. Hvis ikke får vi finne opp noen nye ord. Min mann syns det er litt dumt å måtte være i navnepar med ekskona overfor eventuelle barnebarn også, det vil da være veldig lenge siden han hørte sammen med henne.

Men nå det er sagt har jeg flere venner som har to sett besteforeldre, det går helt fint. Syns det er fint med bestefar xx og bestemor xx. Men BesteBritt og BesteGuri er også fint!

Skrevet

her har vi mormor og bestefar, farfar og beste pluss farmor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...