Gå til innhold

Kikhoste og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling på om det er farlig for fosteret??? Er redd jeg er blitt smitta....17 uker på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk antibiotika behandling med en gang ved bare mistanke ved forrige sv.sk. De tok en test også, men fikk antibiotikakur samme dag.

hvis du starter på kuren innen et visst tidsrom så går det over i løpet av et par uker.

Uten behandling innen disse ukene har man hosten i 8-12 uker.. selv om man får behandling senere.

Ta kontakt med legen din på mandag. Ta en test og få kur..

Skrevet

Så da er det ok med antibiotika mens man er gravid?

Skrevet

Om jeg har fått det i kroppen ble jeg smittet på torsdagen som var, håper det ikke er forsen t da....

Skrevet

jeg var hos legen for litt siden, for jeg hadde vert utsatt for smitte.( fikk det aldri)

min sønn på 10mnd fikk en førebyggende kur itilfelle han var smittet og de framskyndet 1års vaksinen hans( siste del av trippelvaksina).

Fikk ingenting han heller..

men legen sa til meg at det var ikke direkte farlig for fosteret om jeg var smittet, men det kunne være extremt slitsomt og ha det som gravid.. mye mye mye hosting.. jeg var da ca 27 uker på vei..

symtomene pleide visst ikke å komme før ca 14 dager etter du har blitt smitta..

Skrevet

jeg fikk ikke kur, ble bare testa

Skrevet

Åh, jeg trodde jeg skrev et svar til deg, men det ble tydeligvis ikke lagt inn...

I alle fall: fra man er smittet til man får symptomer tar det vanligvis 1-2 uker. hvis man tar antibiotika innen 2 uker etter at symptomene kommer (det blir jo da 3-4 uker etter smitte), så blir man frisk i løpet av få dager. Hvis ikke, blir man fortere smittefri, men er syk like lenge likevel. Men det gjelder jo ikke deg, da!

Jeg har ikke sett noe som skal tilsi at bakterien kan smitte fosteret så lenge det ligger i magen din, men om et nyfødt barn blir smittet av kikhoste, så er det ganske alvorlig. men det er ikke aktuelt i ditt tilfelle.

Ang antibiotika: det er flere mulige antibiotikatyper som virker mot kikhoste, men hvilke som gis og ikke gis til gravide, vet jeg ikke. Jeg vet bare at det finnes antibiotikatyper som regnes som trygge for gravide, som for eksempel gis ved urinveisinfeksjon (det er jo veldig vanlig), og så er det noen man ikke gir gravide uten at det er svært nødvendig. Men alt dette har legen din oversikt over!

Ring legekontoret på mandag og be om å få komme inn så snart som mulig. Du vil nok bli testet for om du er smittet, og siden du ikke har symptomer enda, så er det ikke sikkert at de setter igang noen behandlling før prøveresultatene kommer tilbake. Men det der blir jo helt opp til legen, som nok har vært borti slikt før:)

Håper du ikke er smitta da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...