Gå til innhold

nå trenger jeg tips til sår stump ;(

Anbefalte innlegg

Skrevet

og det er ikke min stump som er sår..

men guttungen sin. da mener jeg illrød-hudløst-sår. har prøvd silulen zink-salve (sånn det skrives?) og potetmel. han springer naken når det er mulig å gjøre det. vasker han ikke med såpe, og tørker han ikke tørr. lar han lufttørke. får vondt langt inn til margen når jeg vasker han. det blør og han ill-skriker ;( mitt søndagshat går til bhg-personellet denne uken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vann gjør like vondt som såpe når det har blitt så sårt. Jeg anbefaler at du vasker med babyolje i steden for vann. Den er mer behagelig fordi den ikke trekker inn i såret på samme måte mens du vasker.

Det vil fremdeles gjøre vondt men mye mindre.

Skrevet

Stakkars liten. Når det er så ille kan man kanskje bruke medisin salve? Uten at jeg vet det for sikkert. Da tenker jeg på salver mot eksem, solbrenthet osv. Sjekk bruksanvisningen om du har en tube liggende.

Ellers er nok det du gjør det beste, mest mulig uten bleie og lufttørke.

(kan også bruke hårføner på svakest varme om du har det travelt)

Si fra til personalet hvertfall!

Skrevet

takk for tips. men hvilke babyolje vil du anbefale? de aller fleste babyoljer inneholder parfyme, og det høres jo ikke særlig behagelig ut på den såre huden.

Skrevet

Å huff, stakkars liten. Det virker jo som du gjør alle de rette tingene, men dropp zinken, har aldri vært glad i zink jeg. Men fortsett som du gjør, vaske med olje og gjerne med slike mepore-lapper, du får på apoteke. Lufttørk stumpen og ha på potetmel. Bytt ofte, hadde nok vurdert å ha han hjemme i morgen om det kan være ett alternativ...

Ellers skryter mange av den inotyol-salven, fra apoteket, samt a-creme. Men mitt beste tips er å droppe zinken. Vi har heldigvis berget fra sår stump sålangt, men vi har hatt på potetmel så fort som han har hatt antydninger til sårhet.

Skrevet

babyline sin er veldig fin. Weleda har også fine salver, de får du kjøpt på helsekost.

Skrevet

takker. jeg skal ta meg en tur på apoteket og helsekosten og forhøre meg imorgen. er ganske sikker på at apoteket kommer trekkende med zink-salver, men gir dem en sjangs allikevel. har en eksem-salve liggende (mildison) men er usikker på om den er egnet. får spørre om det også. kanskje krystallfiolett er tingen?

personalet skal få høre det ja. det er uakseptabelt.

Skrevet

Krystallfiolett er vel bakteriedrepende. VI brukte det når eldstemann hadde eksem og fikk noen slags kokker i sårene:(

Du kan bruke mildison på rompa hans. Ett tynt lag også smører du en annen fuktighetssalve oppå der igjen. (Og dropper selvsagt alt av pudder;)

Skrevet

nei, jeg har begynt å forstå dem som sier at zinken ikke hjelper når uhellet først er ute. det er absolutt ingen forbedring fra fredagen. heller motsatt. *noterer mepore-lapper*

hmm, mon tro om jeg ikke har inotyol-salven liggende? fra nyfødt perioden. skal prøve den imorgen. a-cremen blir for fuktig til bleieområdet syns jeg. den er utmerket til bruk på resten av kroppen, men gjør vondt verre i bleieområdet.

tusen takk for tips forresten ;)

Skrevet

Da smører du med mildison og smører over med inotyol:) Hvis inotyol egentlig er en fin fuktighetskrem.

Når vår eldste hadde eksem var han alltid veldig sår, i fjes, armer og bena. Da smurte vi med mildison og en annen krem som jeg ikke husker navnet på, men det var vel bare en vanlig krem. Dette for å holde mildisonen "på plass".

Håper det går bra med lille vennen. Mildisonen kan nok virke ganske kjapt. Håper det!!!

Skrevet

Jeg har alltid brukt silulen, men har lest på skravle at de anbefaler noe man pensler? Noe moderne;)

Skrevet

Oi. Kan man bruke mildison? Jentungen har brukt den på atopisk eksem, og den "tryller" vekk sår på kort tid

Skrevet

Krystallfiolett anbefales på det sterkeste! Er antibakterielt og får bort sår på null komma niks:-)

Skrevet

P.S. Mildison bør IKKE brukes direkte på sår, ifølge min lege.... Kan brukes forebyggende, men ikke etter at sår er oppstått.

Skrevet

vi har også brukt mildison ved atopisk eksem på eldsten i de periodene hvor det har vært umulig å holde det i sjakk på annet vis.

men du, nå åpnet en helt ny verden seg her, for mildison virker jo kjapt! ved første anledning skal salven på stumpen!

tusen takk ;)

Skrevet

hmm, er det her krystallfioelett kommer inn mot tro? (pensling)

silulenen funket desverre ikke denne gangen.

vi er da unge og spreke vi? bestemor ;P

Skrevet

Vask med rapsolje eller annen matolje, det er uparfymert. Lacobase Repair fra apotek funker bra og svir ikke.

Skrevet

locobase repair er en fedtkrem så vidt meg bekjent, bruker den ofte på eksem hud. finnes den som olje også?

rapsolje hørtes igrunnen veldig fornuftig ut ;) finnes ikke mere naturlig olje enn det!

Skrevet

Uffda, stakkars liten.

Aloe vera er jo utmerket på sår hud, men kun uten bleie. Så det hadde jeg smurt stumpen med så lenge han er bleiefri.

Skrevet

Kan bruke det rundt der sår/ene er, da kanskje... Ikke bruke det i åpne sår...

Skrevet

den rødheten, er den i markerte områder? kan være at det er sopp? min datter fikk blemmer og røde merker i sommer, og det viste seg å være sopp, selv om vi skiftet bleie ofte og hun fikk gå med bar stump ble det bare verre. det viste seg at varmen hadde gjort at hun fikk sopp. da brukte vi lamisil på henne og hun ble bedre etter bare et par dager.

Skrevet

ikke bruk sinksalve, det er ikke godt når det er så sårt, jeg bruker inotyol, dette er ikke en rompesalve men til eksem egentlig men ble andbefalt denne på apoteket da minsten varså sår etter mye diarè. den hjalp fort. potetmel er også bra men ikke for mye det kan gnage.

uff dette er ikke godt for gutten din, bra at du lufter godt.

Skrevet

krystal fiolett skal ikke brukes ved åpne sår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...