Gå til innhold

Masete 2 åring, noen tips???


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 2,5 år har blitt veldig masete i det siste. Han kan sitte; mamma, mamma, mamma, mamma i ett. Forsøker å svare så tålmodig jeg kan, men merker at det blir litt slitsomt til tider. Ofte er det ikke noe han vil si eller vise meg. Er ingen endringer i hverdagen heller og han får like mye oppmerksomhet som vanlig. Noen som har noen erfaringer evnt noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du med masete 2,5 åring.

 

Har en sønn selv som blir 3 år i Februar.

Er du mye alene med han når han holder på slik eller er det andre til stede, f.eks en pappa?

Lærte han tidlig å prate, altså prater han mye eller sier han lite?

Dette er viktige opplysninger om jeg skal kunne svare ordentlig på ditt innlegg.

Jeg har en sønn som til tider også kan mase å sutre veldig mye, men han prater MYE, og har hele tiden gjort det.

Synes han er verre når det er andre til steder enn når vi er alene.

virker nesten som om han prøver å "sloss" til seg oppmerksomhet fra meg.

Har du prøvd å prate med han rolig om at "mamma blir sliten når du maser så fælt osv". Eller prøvd å avlede han, sette han framfor Tv eller noe lignende.

Bruker å hjelpe her hvis far finner på noe med han,eller at han rett å slett sier det til han at "nå må du slutte å mase på mamma".

Når det gjelder den masinga er det vanskelig å gi noe fasitsvar. Alle barn er forskjellig, å har forskjellige måter å være på.

Har selv to barn, å de er som natt og dag i oppførsel og personlighet.

Han på 2,5 er desidert den som krever mest oppmerksomhet. Kanskje også fordi han har mange rundt seg som gir han masse oppmerksomhet, han blir nesten litt forvent skal jeg være ærlig.

Men barn bør altså lære at vi voksne passer på dem,men at vi ikke kan være "lekekameratene" deres hele døgnet. Vi voksne har oppgaver i huset vi må gjøre også.

Jeg gir min gutt tilsyn hele tiden (selvfølgelig) men prøver også å inkludere han i det jeg gjør (særlig hvis vi er aleine), slik at han ikke føler seg ensom.

Han kan få små oppgaver som å ta klutene å legge de i kjøkkenskuffen osv.

Kan også være at 2åringen din synes det er gøy å si navnet ditt. At det nesten blir som en slags lek for han.

Jeg bruker av og til å svare min med f.eks "jada, bernt, jada ole osv", altså navn som han ikke egentlig heter, å da ler han godt. Det synes han er ordentlig gøy.

Kan hende han prøver ut grensene dine også, for å se hvor mye som skal til for at du skal bli sint osv.

Det gjør min med f.eks å klatre på bordet en dusin ganger, der jeg henter han ned gang på gang, helt til jeg blir sint å må ta en alvorsprat.

Små barn er ofte vanskelige å forstå seg på, for vi er jo usikre på hvor mye de egentlig forstår.

Min gutt er veldig moden, og skjønner veldig mye (etter min oppfatning), men er også veldig trassig.

Kan bli veldig sliten av det til tider, men man må bare fatte mot, å tenke at det er i perioder å at det går over.

Har funnet veldig mange brae teknikker som fungerer på han, å måten han er på!

Håper du finner en bra løsning på problemet. Ofte er det ingen brae løsninger, å da må man kanskje bare vente til at perioden går over av seg selv.

Da min gutt begynte å prate sa han ball, og var helt hekta på ball. Det gikk VELDIG lang tid før han sa noe annet enn ball, og helt seriøst trodde jeg at jeg skulle bli gal av at han sa det, men like før jeg ble gal, ja da slutta han med det:)

Lykke til:)

 

Skrevet

Gutten min på 2,5år er også sånn. Han sitter og roper mamma, mamma, mamma og da jeg svarer sier han " hm at a.....". Dette er typisk i middagsbordet eller i bilen og veldigt ofte hvis jeg og mannen min snakker sammen.

Jeg har prøvd å si til ham at han må vente på sin tur fordi nå snakker mamma med pappa. Da venter han fint men husker jo ikke det til neste gang.

Det kan vare forferdelig slitsomt men jeg tror kanskje det er en fase som går over. Men jeg tror også det er viktig at barnen lærer seg at de må vente på tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...