Gå til innhold

Snusing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig når man er gravid? vet det ikke er bra, men er vel bedre enn å røyke? kommer jo ikke noe ned i lungene på babyen.

Håper på seriøse svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

D e ikje like farlig som å røyke tror eg, men nikotinen går jo i blodet ditt uansett da! Så d går t babyen d og. Men d e mindre skadelig med snus e eg ganske sikker på. Og mange som slutte og røyke og snuse heller(jenter vell og merke), di snuse mindre enn di ville ha røykt....

Men eg e ikje heilt sikker på kor farlig d e å snuse, eg vett bare at d e mindre farlig enn å røyke:)

Skrevet

Vil hevde at snusing er mindre skadelig enn røyking ja, svangerskap eller ikke. MEN, du får i deg mer nikotin ved snusing enn ved røyking, men du slipper og supe i deg tjære og en del andre giftstoffer som er i sigaretter.

Forskerne strides jo om nikotin faktisk er skadelig i den forstand. Men de vi vet er jo at nikotin bl.a. gjør at blodårene trekker seg noe sammen noe som kan gjøre blodgjennomstrømmingen dårligere. Og det kan jo være skadelig nok med tanke på morkake og gjennomstrømming til ungen.

Som gammel snuser så vil jeg bare gi en liten obs! på at det er vanskeligere og slutte og snuse enn å røyke (riktignok min personlige mening). Grunnen er så enkel som at ved røyking så måtte jeg gå ut, ofte fryse litt - altså gjøre en innsats for å få meg en røyk. Men med snusing var det bare å legge inn på en posjonssnus og gjøre dagligdagse ting. Altså jeg fikk i meg nikotinen uten måtte gjøre en innsats/tenke over det. Derfor synes jeg det var vanskeligere og slutte og snuse enn å røyke.. Men vi er alle forskjellige.

Om du overhodet ikke klarer og slutte og røyke i svangerskapet så er det nok bedre både for deg og ungen at du prøver snus i stedet - men aller best er det jo om man ikke gjør noen av delene ;) Lykke til da!

Skrevet

Snusing er ikke bra for babyen i magen nei...

Jeg har selv snusa, men sluttet på dagen da jeg satte inn gullegget:-)

Enda er det stunder da jeg har skikkelig lyst på snus, det er veldig vanedannende ja...

Lykke til, håper du klarer å slutte!

Her står det forresten litt fakta om snusing i graviditeten:

http://www.helsenytt.no/artikler/snus.htm

Skrevet

Tusen takk for svar. Har egentli sluttet å røyke da jeg fant ut jeg er gravid. men suget er så stort at jeg tenkte det ville hjelpe. men takk. ble veldi motivert til å ikke gjøre det nå:)

Sambo som vurderte det for å slutte røyke, men leste på den siden du (sunniva78) ga meg og vi begge fant ut at ingen av oss vil kaste oss ut i det greine der. Takk igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...