Gå til innhold

Tverrleie?

hotnsweet har 2 små..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 32+2 i dag, og tror babyen min ligger i tverrleie, hvis det er noe som heter det. dvs at den ligger på tvers.

Jeg kan kjenne hodet på min høyre side, og en større "kul" på venstre side, som må være rompa. Virker som den ligger i fosterstilling, på tvers.

Spark og slag kjenner jeg hele døgnet, mest oppunder ribbeina.

Når jeg får kynnere blir magen ordentlig skjev, og det gnager skikkelig i ribbeina der jeg mener hodet må være.. Noen andre som har det sånn? Alle jeg leser om har vanlig seteleie virker det som..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen min lå også på tvers sist jeg var på sjekk. Nå er jeg bare i uke 30 da, så håper på at den snur seg... Jeg er ikke sikker på om babyen ligger stille der eller ikke, for kjennes veldig ut som den snur mye på seg, jeg klarer ikke å kjenne hodet og rompa utenpå magen, så får høre når jeg skal til jordmor igjen på onsdag..

Skrevet

Babyen min lå i tverrleie, men snudde seg heldigvis i uke 37. Jeg hadde også en kul på hver side av magen, og sparkene kom under ribbenene på høyre side.

Dersom du er førstegangs så kommer jordmor/lege til å sende deg til kontroll på sykehuset i uke 34+, dersom du er flergangs venter de til uke 37 med å sjekke på sykehuset. Ihvertfall her hvor jeg går til kontroller.

Håper babyen din snur seg riktig vei da, lykke til :)

Skrevet

Ja, her er det tverrleie. Babyen har gått fra seteleie til tverrleie. Er 38+4, så det er planlagt keisersnitt nå til uka.

Skrevet

Blir det planlagt keisersnitt hvis baby`n ligger i tverleie?? Gjorde det i uke 34 og skal til kontroll til uka.. (uke36)

Skrevet

nurket mitt har også ligget i tverrleie sist istad så magen var skeiv og man så godt rumpa stikke ut, men hun er svært aktiv så nå tror jeg hun er i seteleie eller vanlig leie.

jeg er 32+1 så det er ingen fare enda, men når burde ungen snu seg med hodet ned og feste seg egentlig?

Skrevet

Ja, når terminen nærmer seg og når babyen ligger i tverrleie, så planlegges det keisersnitt. Planlagt keisersnitt utføres stort sett 7-10 dager før termin. Er det tverrleie på dette tidspunktet så tas keisersnitt. Dersom babyen har snudd seg innen operasjonsdagen, så avlyses keisersnittet.

Det er ikke ønskelig at vannet går når en baby ligger i tverrleie. Tverrleiet gjør jo at vannet går rett ut - ingen "kork" (hode/sete) som hindrer utfossing av vannet. Faren er da bl.a at navlestrengen kan kvele den lille. En annen grunn til at planlagt keisersnitt tas før termin, er at risikoen for komplikasjoner for mor etter operasjonen (infeksjoner i såret etc) er mindre når fødselen ikke er i gang.

Skulle vannet gå, og babyen ligger i tverrleie: Legg deg ned, og kom deg til sykehuset så kjapt som mulig i liggende tilstand! Da blir det hastekeisersnitt.

Skrevet

Magen min er som din, og jeg har også vært sikker på at babyen lå i tverrleie. Men de siste 3 uker har både jm og lege sagt at babyen ligger med hodet ned. Kan hende babyen din har hodet ned også selv om det på utsiden ser ut som om hodet er på høyre og kropen på venstre side. Be jm/lege sjekke ved neste kontroll:-)

Skrevet

Min baby lå også i tverrleie da jeg var til kontroll i uke 32, men hadde heldigvis snudd seg til hodeleie i uke 36, da jeg var til forrige kontroll. Nå var til og med hodet festet, noe jordmor mente var tidligere enn vanlig. Min mage er også skjev når jeg har kynnere, selv nå når babyen ligger "riktig" vei, han ligger med baken opp og ryggen mot min høyre side, så jeg kjenner spark på venstre side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...