AnneM. Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Vi har fått melding fra barnehagen om at barna våre må ta ut mer ferie før nyttår, og er helt fortvilte, for vi trodde vi hadde vårt på det tørre, men etter en samtale med bhg-bestyrer er vi nå veldig usikre. Hun forteller nemlig at vi må ta hele 4 uker sammenhengende ferie for barna, mens vi bare har hatt 3 sammenhengende uker. At vi i tillegg til sommerens 3 sammenhengende uker tok 3 dager fri i påska, 2 dager i forbindelse med 17.mai-helga og enda 2 dager i slutten av august betyr ingenting. Vi har også tenkt å ta fri de to dagene i romjulen, men det er heller ikke nok - det må være 1 uke sammenhengende. HVORDAN skal man klare så mye ferie når man har vanlige jobber? Vi har ikke mer ferie igjen. Min mann har ingen dager, mens jeg har 2 som jeg hadde tenkt å ta i romjulen. I tillegg til alle dagene vi allerede har hatt fri har ungene vært syke og det har vært 3 planleggingsdager. Alle dager som vi har vært borte fra jobb. Allerede har vi ord på oss å være mye borte, og så har det altså ikke vært nok? Men nok om det - hvis det er riktig som bestyrer sier at man skal ha 4 *1 uke sammenhengende feire, så betyr jo det i praksis at man ikke kan ha ferie samtidig om man har barn. Evt. må man la være å ha fri i forbindelse med påske og jul. Hva slags familie-fiendtlige regler er det? Hvordan tolkes reglene i deres barnehager, og hvordan får dere ferie-kabalen til å gå opp?
så var vi 4 Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 høres rart ut. Her må alle som starter før 1. mai ha minst 2 uker sammenhengende uker ferie mellom 1. juli og 1. september og de andre 2 ukene (4 uker til sammen) anbefaler de at man tar i forbindelse med planleggingsdager og i romjula/påsken
imsdal med julesmak Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 I kommunen der lillegutt har bhg. plass skal man ha 5 uker ferie, 4 av disse skal taes fra midten av juni til midten av august, 3 av disse skal taes sammenhengende. Sykdom etc. har ingen betydning for hvor mye ferie man tar ut. Vi har heller ingen problemer med å ta ut ferie slik at dette går i orden, da jeg har 5 uker ferie, og mannen min har det samme pluss en del avspasering.
krabbetrollet Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Med litt bedre planlegging kunne dere helt fint fått feriekabalen til å gå opp, men det kan jo bli litt vanskelig akkurat nå... Det er helt vanlig at barnet skal ha 4 uker ferie i løpet av barnahegeåret. Reglene står helt sikkert i vedtektene til barnehagen, og dere burde dermed vært klar over det. Hvis det derimot IKKE står i vedtektene - og dere ikke har fått annen medling om det, ville jeg søkt barnehagen om å slippe dette året begrunnet med manglende viten, og det antall feriedager dere faktisk har tatt ut. Et ferieforslag til kommende år: Hvis dere likevel skal ta ut ferie i forbindelsse med påske (eller jul), ta ut 2 feriedager i forkant av påsken, da får dere 1 uke sammenhengende.
Himmel og hav Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Hei! Vet at dette tolkes litt ulikt fra kommune til kommune (og bydel til bydel). Men jeg har aldri hørt varianten med at det må være fire hele uker. Det vi skiller på i bydelen jeg jobber er om det er "meldt ferie" eller ikke. Dvs, om ferien er varslet skriftlig til styrer seinest to uker i forveien - da teller den som feriedager selv om det er bare en dag eller to, men "Ellen kommer ikke i morra for vi tar oss en dag hjemme" teller ikke. Hos oss teller forøvrig påske + romjul som en uke. Jeg har heller aldri opplevd at vi har pirket på familier som har hatt en dag eller to for lite, men jeg har jo vært borti familier som ikke tar ut barna fra barnehagen en eneste dag i løpet av et år, og da har vi vært ganske strikse på at barnet også trenger ferie. Men for å finne ut av hvordan dette håndheves , og om styrer har rett, så må du nesten sjekke vedtektene, for det er barnehagens eier som styrer dette med ferie.
Mrs. X Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 Har ikke de fleste foreldre fem uker ferie da? I vår kommune må alle barna ha fire uker ferie i løpet av året. Tre av disse må tas i hovedferien mellom 1.juni og 1. september tror jeg det er. Barnehagen har fem planleggingsdager i året og dette teller som en uke, så da trenger vi ikke mer enn tre uker i løpet av sommeren. Disse bør være sammenhengende, men må ikke. At barna er syke og dere velger å ha ferie utenom hovedferien er ikke av betydning. Juli er betalingsfri måned: ergo fire uker må tas ut i ferie.
Mrs. X Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Enig i at fire uker sammenhengende høres rart ut. Når dere i tillegg har hatt tre planleggingsdager bør jo dette telle med, det er jo dager dere har betalt for!!
AnneM. Skrevet 11. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. november 2007 Hei! Selvsagt har vi 5 ukers ferie hver, og selvsagt har barna 5 ukers ferie tilsammen. Men slik vi har gjort det har vi trodd det var bare 3 av dem som måtte være sammenhengende, nå viser det seg at 4 må være sammenhengende (5 dager på rad mellom søndag og søndag). Vi har bare hatt 4 sammenhengende. I løpet av året har da barna våre hatt ferie som følger: 5 dager i forbindelse med barnehagens planleggingsdager. 3 dager i forbindelse med påske 6 enkeltdager i forbindelse med langhelger og reiser vi har hatt 15 dager (3 hele uker) sommerferie 2 dager i romjulen Tilsammen : 31 dager. Nå krever altså barnehagen at vi i tillegg tar 5 dager til - sammenhengende FØR jul. Det skal vi selvsagt løse - vi tar bare med hvert vårt barn på jobb, noe som ikke vil være koselige dager for barna, men om de krever det så er det eneste løsning. Skjønner dere nå hvorfor jeg synes dette er tåpelig? Nå som jeg har forstått reglene må vi planlegge å legge alle 5 dager-sammenhengende-feriene samme ukene som de legger planleggingsdager, og så må vi ha dem i barnehagen både i påska og i romjula, ellers går ikke feirene våre opp. Her MÅ da flere ha problemer?
Mrs. X Skrevet 11. november 2007 #9 Skrevet 11. november 2007 Fem planleggingsdager=1 uke ferie, trodde det var helt vanlig jeg. Har du sjekket vedtektene? Fire uker ferie sammenhengende høres mye ut.Men reglene er forskjellige over alt. Som sagt tidligere, alt av ferie dager dere velger i jul/påske og utenom er opp til dere og "teller" ikke i ferieavviklingen. Ellers kan det løses på flere måter: feks du tar fire uker ferie på sommeren og mannen tar tre. Du tar påske og mannen jula og planleggingsdager. Du tar tre uker sommerferie, mannen tar tre uker hvor dere har to sammen og legger en uke hver dere på yttersiden av ukene dere har sammen. Tar jul eller påske sammen. Den ene tar jul/påske alene og en planlegginsdagene. Som eksempel.
Regnbuemor til 2 Skrevet 11. november 2007 #10 Skrevet 11. november 2007 Det der opplevde vi også i vår bh. Fikk et problem i forhold til jobb og slikt da. Nå har vi fått ny styrer og hun mener de fem planleggingsdagene, pluss dagene i julen og påsken er godt nok. Må ta 4 uker og to må være sammenhengende. Men med den gamle styreren var det altså akurat som du beskriver. Krangla så busta føk vi, uff. Kommunal bh.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå