mamma&urokråka Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Samboer og jeg har bestemt oss for å begynne å handle en gang i uka, og lage ukesliste over hva vi skal ha til middag. Da kjøper vi ikke så mye unødvendig, og får kanskje litt mer oversikt over hva vi spiser. Må innrømme at vi spiser rødt kjøtt veeeldig mye, og om vi ikke spiser det er det som regel kylling som erstatter det... Skal prøve å gjøre sånn at vi spiser fisk to dager i uka, kjøtt to dager i uka, og grønnsaksretter to dager i uka. Siste dagen kan vi spise hva vi vil :-) Noen som har tips til gode fiskeretter eller grønnsaksretter??
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Med grønnsaker: -Wok -Salater, f.eks kyllingsalat -Hjemelaget grønnsaks suppe -Lapskaus Med fisk: -Seibiff med løk. poteter og rømme -Laks i folie med wok grønnsaker og en god saus til -Fiskegrateng -Fiskesuppe -kokt/stekt fisk med tilbehør -Fiskeboller i hvit karrisaus, gullerøtter og potet
pablo Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 ÅÅÅ...hvis dere liker laks så er bare det kjempe!!! Også sundt. Innbakt laks...Lager det faktisk nå. I alliminiumsfolie 150 grader i et par timer.Med bearnes saus eller rømme til og poteter. Er bare så godt. alle ungene her elsker det. Spørs jo hva tid dere har når laksen krever litt tid i ovnen, men er en super helge middag allefall.
roannima Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Torsk eller sei . . .skjært i passelige biter. Legg i ildfast form,strø over salt og pepper. Legg ei spiseskje hakket'e tomater på hver bit. Tøm ønsket mengde fløte over til slutt. Sett i ovnen på ca 180 grader til fisken er ferdig:-) server me potet,brokkoli og gulrot:-)
mamma&urokråka Skrevet 11. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2007 Takk for mange gode tips. Jeg liker laks veldig godt, men samboeren min er desverre allergisk mot rød fisk, så utvalget blir litt snevert... Jeg får spise det når han er borte og jobber :-)
Dina1 Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 Her e en super rett, som eg knall god!!! Fisk i form Laks eller sei/torsk i passe stykka Poteta i skive Gulrøtter i skive Purre + evt andre grønnsaker du like i skive Legg lagvis i ildfast form Saus: En pk fløte (evt blanding mellom fløte og rømme) Litt sennep litt sitron Salt/pepper Hell over fisken og grønnsaker, og la den være i ovn på ca 200 grader, i nærmere 45 min til potetan e blitt myk. Server med litt agurkskiver med en blanding av edikk,vann, salt, pepper og sennep over(bare litt) mmmmmm...denne retten e en slager, spesielt med laks!!!
camosilla Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Torskefileter er også veldig godt å grille. Pakk de inn i litt sølvpapir med sitronpepper på. Ca 20min i stekovnen.
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 11. november 2007 #8 Skrevet 11. november 2007 Plukkfisk er kjempegodt: 1 pk frossen eller fersk torskefilè kokes 8 kokte poteter 1 oppskåret purreløk Lag en hvit saus av smør, mel og melk (+ salt og pepper) og bland alt oppi. Serveres med flattbrød. Kjempegodt!!!
Vetlemori Skrevet 11. november 2007 #9 Skrevet 11. november 2007 Jeg er veldig glad i grønnsakslasagne. Rasper masse ferske grønnsaker i foodprosessor (gulrot, sopp, paprika, løk, squash, det du har tilgjengelig!). Steker det i wokpanne/stekepanne på sterk varme til kraften kommer ut. Tilsetter ett glass pastasaus og en boks hakka tomater + krydder. Lager hvit saus med masse ost. Kjempe deilig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå