Gjest Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Jeg kommer fra et forholdsvis lite tettsted, og flere av mine gamle venninner bor der fortsatt. Jeg flyttet for noen år siden, da jeg giftet meg. Jeg fikk nå nettopp en telefon fra en venninne jeg ikke har snakket med på over ett år. Hun hadde hørt at jeg ventet barn nr 5... Og det hun starter med å si er "hei det er ....., er du helt gæærn??"!! Jeg ble helt paff, og kunne bare si ehhhh, hva?? Hun sier da "hører du skal ha en unge til, er du virkelig gal, eller"... Jeg ble skikkelig irritert og svarte bare at for noen passer det bedre med 5 barn enn med ett eller to, og så lenge jeg og mannen føler at det passer for oss med mange barn og stor familie, er det vel vår sak. Vi elsker alle barna, og gleder oss enormt til lille-gutten vår kommer til verden! Vanligvis bryr jeg meg lite om hva andre mener om meg, men å få det sagt rett opp i ansiktet (eller i telefonen, da) gikk mer inn på meg enn jeg ville trodd. Mener faktisk de fleste at det er galskap å få fem barn? Vi har et kjempegodt samliv, gode jobber, god økonomi, et hus som tåler mange barn, og masse overskudd til alle våre vidunderlige barn!! Skal vi da føle at vi "må" følge den normale trenden når det gjelder antall barn? Er vi virkelig gæærne? Jeg synes ikke det, selv om det kanskje er uvanlig med en stor barneflokk. Jeg kommer i alle fall ikke til å føle meg komfortabel dersom jeg møter noen i denne venninnegjengen nå. Kommer til å føle at de ser rart på meg og at de snakker om hvor rar jeg er når jeg ikke er tilstede! Dette ble klagete, men jeg ble så lei meg...
Gjest Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Du har ikke snakket med henne på et år så det er jo ingen venninne, mer en bekjent. Og det er jo tydeligvis en grunn til det, så veldig våken virker jo hun ikke. Drit i henne, hva vet vel hun om hva som passer for dere?
Shinyogsmåen Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Forhåpentligvis var det bare hun du snakket med som følte det slik. Det er jo ikke sikkert de andre tenker det samme.. Synes ikke du skal bry deg noe om det (lettere sagt enn gjort). Tror ikke de fleste mener at det er galskap å få fem barn. Tror personlig ikke jeg ville ha klart det, men skjønner veldig godt hvorfor folk vil ha så mange. (Sikkert på grunn av at jeg var enebarn frem til jeg var 18) Men ønsker meg også stor familie. Kan jeg spørre alderen på de? Hvis alle er ganske små så kan det jo være de bare undrer seg på hvordan du klarer det med så mange.. Skjønner at det var sårende å høre, men som sagt prøv å ikke tenk på det. Hva du velger for din familie har de ingenting med så lenge du og mannen din trives med det. Lykke til =)
Gjest Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 De to eldste er forholdsvis gamle, 18 og 14 år, men de to minste er bare snart 4 og snart 3 år. Så de siste tre blir jo ganske tette. Tenker egentlig ikke så mye på at det var hun som sa det, mest på om det er den vanlige oppfatningen der ute. Og selv om vi er sikre på oss selv og at dette passer for oss, fikk det meg til å lure på om andre også synes jeg er gal.... Kanskje litt sårbar om dagen, jeg. Men likte det ikke noe særlig.
Fullrulle86 Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Jeg vil bare fortelle at jeg er selv yngst av 4 søsken å jeg er kjempe glad for at vi er en passe familie:o) jeg er kjempe gode venner med alle, tross aldersforskjellen. Jeg kommer selv fra en familie der foreldrene mine altid har jobbet fulltid, men det har aldri manglet på verken kjærlighet eller tid fra deres side. Syns jeg har fantastiske foreldre og er kjempe glad for min store familie:o) Tenk at i gamle dager var det vanlig med både 12 og 13 barn men i dag rynker folk på nesa viss en får mere enn 3, noe jeg syns er hårreisende. har en resursene både sosialt og økonomisk vil jeg påstå at alle barn har godt av å vokse opp i en stor familie... for barna har da ikke bare foreldrene men de har også søsknene sine som di vil ha glede av både som barn og voksne... tenk så trist for et enebarn når foreldrene dør? di har liksom ingen familie da... å ha bare 1 barn vil jeg påstå i mye større grad skader barnet fordi da tror barnet at alt dreier seg som kun seg selv, å det er ikke bra. Jeg vet ikke selv hvor mange barn jeg vil ha, men har første på vei nå, men jeg syns aboslutt at di som klarer det gjør barna sine en stor tjeneste med mange søsken:o) Lykke til:o)
Gjest Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 Jeg synes det er kjempeflott at noen vil ha mange barn! Og uansett er det jo opp til de som skal få dem. Selvsagt er 2-3 barn nok for "folk flest", men det er jo helt opp til hvert enkelt par. Nei, stå på! Gå for seks :-) (selv har vi bare tenkt å få ett, og forventer fryktelig mye reaksjoner på det også ...)
millymolly&mini Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Synes det er kjempeheldige jeg som skal ha nr. 5. Du skriver at alt ligger til rette for en stor familie -at dere er friske og har stort hus mm. Blir litt misunnelig jeg- vi venter nr 2, men jeg har nok ikke krefter til nr 3. Må nesten vente å se hvordan det blir med to i hus og hvordan alt blir framover:) Du kan ta en tlf til henne, og si hva du mener. Eller du kan bare la være. Vi er så forskjellige alle sammen, så det er ikke sikkert at alle venninnnene tenker det samme....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå