klumpen og gullet Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Jeg og samboeren min bruker vannvittig mye penger på mat hver uke. Vi er veldig lite strukturerte, og handler mer eller mindre hver dag... Skal prøve nå å sette opp middagsforslag for hele uken, og handle en gang i uken, for å se om vi kan spare litt penger. Kaster endel som blir gammelt osv. Tror vi bruker ca tusen kr i uka, og vi er jo bare to!!! Vi har ikke dårlig råd, men jeg syns det er et vannvittig sløseri...Hva gjør dere for å strukturere husholdningsbudsjettet?
Erisa* Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Vi merker stor forskjell på om jeg baker brød eller ikke. Når jeg ikke baker, må vi handle nesten daglig for å ha brød i huset, og da blir det alltid kjøpt noe ekstra samtidig. Nå har jeg vært flink konemor og bakt de siste to ukene, og det er mye penger spart der! I tillegg til at det er godt og sunt:) Det er vel lurt å tenke litt sånn "nå har vi en pose med poteter, kanskje vi kan ha flere potet-middager denne uken", og når man kjøper en stor pakke med kyllingfilet, så må man ha en plan for alle middagene man kan få utav den, ikke bare den ene.. Det er vel mine tips:)
Erisa* Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Hvor mye vi bruker i uka er forresten veldig variabelt. Kanskje 1000?
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 1000 er vel ikke så mye? Vi bruker ca 1000 bare i helgen.. 2000,. tenker jeg...
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Det jeg vil råde alle til, som ikke har det, er å investere i en fryser. Da holder det å handle en gang i uken. Kjøper inn nok brød og hiver det i fryseren med en gang dere kommer hjem. Og ikke minst, fyll opp med kjøttdeig og annet kjøtt/fisk når det er på tilbud, det sparer man mye penger på. Det som gjør at man får et skyhøyt forbruk på mat er at man handler nesten hver dag, og da blir det alltid kjøpt ting man ikke trenger. Og gjerne på nærbutikken som er en dyr butikk, handler man en gang i uka, handler man mye, og da kan man også kjøre litt lengre for å handle, slik at man kan velge en billigkjede, f.eks rema. Vi gjør det stort sett sånn, men har et høyt forbruk likevell, ligger nok på rundt 1000 kr uka.. Men nå er mat og sånne dagligvarer kostbart. Men man må jo ha det uansett.
mai mammaen til to Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 tror vi bruker rundt 1100-1200 iallefall...hvis vi handler engang i uken da som vi pleier å prøve på
helenis + E-07 & D-09 Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Jeg prøver å være flink og handler kun en gang i uka, etter jeg begynte med dette har det gått betydelig mindre penger på mat.. Likevel vil jeg tro vi bruker mellom 1000 og 1500 i uka på mat, men det er fordi vi kjøper endel dyre råvarer.. Jeg lager middag hver eneste dag, og det er sjelden eller aldri ferdig-produkter.. Er heller ikke flink til å kjøpe det kjøttet, eller den fisken som er på tilbud.. Vi setter opp middagsliste en gang i uka, etter hva vi har lyst på, så handler jeg utifra den.. Burde bli flinkere til å se etter ting på tilbud
Synnøve_Solbakken Skrevet 11. november 2007 #8 Skrevet 11. november 2007 Ligger nok rundt tusen kroner.
2 barns-mor :-) Skrevet 11. november 2007 #9 Skrevet 11. november 2007 1000-1500 ca.. vi er to voksne og en toåring
fullrulleihuset Skrevet 11. november 2007 #10 Skrevet 11. november 2007 Pleier å beregne ca 6000 i mnd til mat og husholdning. Vi er to voksne og en to-åring. Ofte går det mer. Synes middagsmat er ufattelig dyrt! Jeg er sånn som synes f.eks grønnsakssuppe med litt kjøtt i og rundstk er en fullverdig middag. Mens sambo synes det blir for "tynt", vil ha noe med litt mer trøkk i ! Han som "koster mest" tror jeg =)
Gjest Skrevet 11. november 2007 #11 Skrevet 11. november 2007 vi har ett høyt matbudsjett,synes jeg.noen mnd er vi oppi 6000 kr.mannen er farlig å ta med på butikken,selv om vi kjøper en del dato vare mat som er halv pris så synes jeg dette er mye til 2 voksne og ett barn.men nå er begge frysene fulle så nå må forbruke gå litt ned
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 11. november 2007 #12 Skrevet 11. november 2007 Vi bruker nok rundt 1000 kr i uka på mat. Vi er samboeren, meg og datter på snart 10 år.
Bea har snart 4 barn? Skrevet 11. november 2007 #13 Skrevet 11. november 2007 Her går det ca 1500 kr i mat i uka.... to voksne og 3 barn som no spiser godt..........
Brunetta =) Skrevet 11. november 2007 #14 Skrevet 11. november 2007 Ca 1200,- i uke på oss. To voksne og tre barn. Vi har middag hver dag. Om man handler en gang iuken så blir det billigere. Da planlegger man hva man skal ha hver dag. Som andre sier her så blir det mye man putter i handler kurven om man går hver dag. Vi har ett høyt forbruk på melk, ca 11 1,5 litere iuken. =)
Gjest Skrevet 11. november 2007 #15 Skrevet 11. november 2007 Det tenker jeg ikke på.... Har god råd til å handle den maten vi vil ha...!! Så bryr meg ikke om hvor mye vi bruker på mat..!!!
ano`num *17.03.10* Skrevet 11. november 2007 #16 Skrevet 11. november 2007 Vi har lenge vært skikkelig dårlige på dette med å planlegge og handle inn. Men på lørdag tok vi oss i nakken. La en meny for _hele_ neste uke, og laget innkjøpsliste etter den. Handlet melk og brød for ei uke, alle ingridiensene. For ikke å nevne to pakker Liberobleier, 4pk tørkeruller og brus/snop til helgen vi er på vei ut av. Vi handlet på OBS, som ikke er den billigste plassen! Hadde sett for meg en sum som bikket tusen, kanskje nærmere 1500kr. Men det ble faktisk bare 680kr! Trodde ikke helt mine egne øyne..... Da er det ikke akkurat middager av det billigste vi har handlet heller
pandabjørn Skrevet 11. november 2007 #17 Skrevet 11. november 2007 vi setter av 4000,- i mnd på mat og bruker i underkant av 1000 pr uke tenker jeg noen ganger mere andre mindre... fører regnskap hver mnd slik at jeg ser hvor mye mat vi kjøpe og hvor mye regninger vi har pr mnd
Tredje bolla i magen :) Skrevet 12. november 2007 #18 Skrevet 12. november 2007 Vi setter fast inn ca 7000 i mnd på husholdningskonto (til mat, vaskemidler o.l.), og det går. Så 1000-1500 kr av det går i uka til mat. Resten går til alt mulig småting man trenger til huset. Som regel er det tomt før mnd er omme :-( Skulle nok vært flinkere til å handle sjeldnere. Har som mål å handle inn en gang i uka. Men som regel blir det en eller to ekstra turer som fordyrer. I tillegg til at vi handler inn litt dyrere mat til helga...
nr 6 på vei Skrevet 12. november 2007 #19 Skrevet 12. november 2007 Vi sparer aldri på det vi trenger av mat osv. Men siden vi er 5 stk i husholdninger og 3 jenter på 9, 12 og 14 år begynner det å gå litt mye av diverse ting. Spesiellt shampo, balsam, våtservietter, toalettpapir osv...... Vi lager stort sett middag hver dag. Hjemmebakt brød går det mest på her, men det hender 3-4 dager i mnd at vi har kjøp brød......... Vi handler stort sett på Rema og jeg regner med at vi bruker ca 2500 - 3500 i snitt pr uke på husholdningsting(ja vi kunne sikkert sløst litt mindre). Vi bruker det samme nu som vi brukte da vi røykte begge 2, så det er tydelig at vi unner oss en del andre goder......he he......
Donna1 Skrevet 12. november 2007 #20 Skrevet 12. november 2007 vier to voksne og to barn. g vi tenker smart hehe..handler isverige å fylleropp fryseren heeeltfull:) sist vi var der handlet vi middagsmat til 1100,- og det er middager til nesten 2måneder fant vi ut. mye penger spart der gitt. handler kun inorge det som trengs dvs melk brød vaskepulver frukt. men kjøtt varer er det sverige som står for tur. det rekomenderer jeg tildere somvil spare masse penger. vi fkk 7 bærepåser for 1100,-hva for du her i norge for den prisen? kanskje 2 poser omman er heldig:) men ellersligger vi nokpå rundt 1000 i uken selv om det blir bare brødog melk.
SexyLubben =D Skrevet 12. november 2007 #21 Skrevet 12. november 2007 Jeg og sambo bruker rundt 1500-2000 kr i uken på mat... Nå skal det sies at jeg har litt luksus problemer og han er svært kresen...
Gjest Skrevet 12. november 2007 #22 Skrevet 12. november 2007 Huff, ja...det er ikke så rent lite penger.. Vi har snakket om det i evigheter, at vi skal gjøre som dere har tenkt til, å handle én - max to ganger i uken, og det holder som oftest i en uke eller to hos oss, og så er vi tilbake til å handle hver eneste dag. Sløser MASSE på den måten! Vi bruker mye, spesielt i helgene - bruker lett kr 500+ på en helg. Og i tillegg kommer hverdagene.. Vi kaster også masse, og det gjør like vondt hver gang. Kjente jeg ble veldi inspirert til å sette opp en mat-plan nå.. Hmmm...det skal jeg jaggu meg gjøre
Gjest Skrevet 12. november 2007 #23 Skrevet 12. november 2007 Jeg må, som en over her, skylde det mest på mannen, for han synes heller ikke at suppe er et fullverdig måltid, og ville nok helst hatt biff hver dag...
sus_86 Skrevet 12. november 2007 #24 Skrevet 12. november 2007 Jeg og samboer er studenter så vi prøver å være flinke til å planlegge. Etter at vi anskaffet oss fryser bruker vi betydelig mindre på mat. Vi bruker litt over 3000 på mat i måneden. svigermor kommer ofte hit pga jobb, så hun fyller opp frysern når hun er her Vi sparer jo masse på å slippe å kjøpe råvarer som kjøtt og fisk. Dessuten baker vi brød selv, og man slipper mange unødvendige turer til butikken. Men det går mye planlegging til middag- og handlelister, og man må jo ofre litt kos. Men slik er nå studentlivet
Gjest Skrevet 12. november 2007 #25 Skrevet 12. november 2007 Tipper vi bruker ca 12-1500 i uken på mat. Nå skal det sies at vi kjøper akkurat det vi vil ha og er fryktelig dårlige på å planlegge middagen, men når vi først tar en storhandel handler vi for gjerne 1 mnd. Uansett må vi jo innom butikken etter frukt og grønt, det holder seg jo ikke så lenge. Vi er også bare 2 + en katt, og vi kunne med litt enkle triks bruke mye mindre enn vi gjør. Det skal jeg innrømme..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå