Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 om ikke lenge er det julebordtid.. vi var hos foreldrene til samboeren min i går og plutselig sier han til foreldrene sine at vi skal på julebord i desember så de må ha jenta vår, da er hun ca 5 mnd.. jeg ble ganske paff fordi vi ikke engang hadde diskutert eller snakket sammen om dette først om hvem som skulle ha henne den kvelden. grunnen til at jeg ikke vil at hun skal være der fremfor hos mine foreldre er fordi pappan til samboeren min drikker ganske mye og jeg er redd han skal være full den kvelden hun skal være der.. plutselig sa mamman til samboeren at hun kanskje hadde jobbehelg den helga "så da må nesten bestefar stille opp" da ble det bare enda verre for meg.. hun skriker nesten hysterisk når mamman og pappan hans holder henne. men når hun blir plassert hos meg eller pappan sin blir hun helt stille igjen.. prøver de å ta henne igjen begynner henne å gråte igjen sånn er det ikke med mine foreldre, der smiler hun og er fornøyd.. det kan hende det er fordi vi har mer kontakt med de enn med foreldrene til samboeren min.. jeg prøvde å fortelle han etter at vi reiste derfra at vi kunne godt ha snakket om hvor vi ville ha henne før han spørte dem og at jeg tror hun er mer trygg hos mamma og pappan min på dette stadiet.. da ble han kjempe sur og kjefta på meg.. hun skal ligge borte den natta og tar ikke flaska så jeg må pendle frem og tilbake for å gi henne pupp.. jeg er så redd for at når jeg kommer for å gi henne pupp at hunn er helt utslitt etter å ha gråti.. det hjelper ikke om de går rundt med henne eller synger og snakker med henne.. hun bare gråter så hun til slutt hikster og ikke klarer å gråte mer.. jeg syns det er så grusomt...! er det noen her som veit hva jeg kan gjøre..? det er nesten så jeg føler at jeg vil bli syk akkurat den dagen for å slippe å dra bort..
lemontree Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Huffda, det høres leit ut. Vil bare si at aldri har jeg krangla så mye som etter at vi fikk barn, det er rart hvordan følelsene dirrigerer en til en del avgjørelser, uten at man egentlig helt forstår hva det dreier seg om. Høres ut om at samboeren din vérer at du ikke stoler helt på foreldrene hans, og at han ønsker at de skal bli akseptert og at datteren hans skal bli glad i dem. Men han kan ikke trumfe på på denne måten, dere må være trygge begge to når dere skal låne henne bort. Det er masse tid for henne å bli kjent med dem på, og dette er jo ikke måten! Kan du ikke si til ham at du ikke mener at de aldri skal passe henne, men nå er hun så liten, og du er enda litt sår på å dra fra henne, og da vil du gjerne være med å bestemme, og kanskje han kunne ta litt ekstra hensyn til deg nå når hun enda er så liten og fremdeles er avhengig av deg og puppen? Ellers lurer jeg: sover hun godt i vogna, kunne dere ikke bare ta henne med, så blir det ikke så mye stress, særlig siden du skal amme henne i løpet av kvelden? Jeg har hatt med barn på fest, det har alltid vært veldig hyggelig! Dersom det er julebord i private sfærer, da er det jo enda bedre, da er det sikkert et soverom tilgjengelig der dere kan krølle dere sammen...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 godt å høre at flere krangler.. hehe.. jeg føler jeg kommer i forsvarsposisjon for jenta mi hele tiden fordi hun er jo så liten og ikke klarer å si fra selv enda! ja, hun sover godt i vogna når hun først vil sove. hun er litt nysgjerrig for tiden og vil helst sitte på armen når vi er ute. hehe.. men jeg kan jo egentlig høre med samboeren min om vi kan ta henne med.. =) tusen takk for kjempe fint svar =)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Jeg har også en liten på 5mnd og jeg har tenkt å gjøre det helt anderledes enn deg, kanskje en idè for deg også siden du også ammer... Jeg kommer til å amme og legge henne som vanlig kl 19, også dra på julebord mens søstera mi sitter her og hører etter henne (og mine to eldre barn). Vesla våkner gjerne mellom 23 og 01 engang for pupp, så jeg har tenkt å komme hjem mellom 23 og 24 jeg. Da ammer jeg, sender barnevakten hjem og legger meg. Jeg må jo amme en gang til i løpet av natta likevel. Blir et kort julebord i år, men jeg får med meg maten, og hyggen før alle blir fulle ;-) En helaften kan jeg ta til neste år igjen.
Mrs. Bouquet Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Jeg skal ikke på julebord i år, har rett og slett ikke ork i å utsette jenta mi for barnevakt når hun ikke er klar for det, selv om hun er 9 mnd og ikke er avhengig av pupp. Om du ikke har lyst å dra på julebord, så gjør du det ikke. Jeg møter full forståelse over at jeg har en mammadalt og derfor ikke kommer på julebordet.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 Jeg syns ikke du skal la henne være hos dine svigerforeldre hvis du vet at det kommer til å bli gråt hele kvelden.. Da er det mye bedre å la barnet være hos noen hun føler seg trygg på eller kanskje bli hjemme selv.. Håper det ordner seg :-)
ramløsa- nok en gang Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Enig med de andre her, selv om jeg synes det er helt fint å overlate de små til personer man er trygg på fra de er ganske små, mener jeg det blir veldig feil når du er så ukomfortabel med det. Skjønner dilemmaet, men det er kanskje mulig med en nødløgn av noe slag- at du ville at de skulle vært to i alle tilfelle? Om du synes det er umulig å si noe nå kan du kanskje planlegge å være "syk" når dagen kommer, og dermed beholde babyen hjemme. Virker kanskje sært, men jeg synes vel alle metoder må være lov for å holde baby unna alkoholisert svigerfar- og så får du heller stramme opp samboeren til neste korsvei.. Lykke til uansett
lemontree Skrevet 11. november 2007 #8 Skrevet 11. november 2007 Her er det jo faktisk du som får styret om dere ikke tar henne med, du må jo dra og amme henne, så det synes jeg du har ganske god rett til å bestemme...! Om hun sover godt i vogna, så er jo saken biff, etter mine begreper... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #9 Skrevet 11. november 2007 jeg syns jeg har fått veldig mange fine tips og kommer no k til å prøve alt for at jenta mi har det fint den kvelden.. jeg er ikke helt sikker på om jeg vil ha henne med på julebordet hvis folk blir fulle osv.. jeg får heller prøve å få samboeren min til å skjønne hva jeg mener.. ellers blir det ingen koselig kveld for meg så da blir jeg heller hjemme og er "syk" !! orker ikke å tenke på at hun skal gråte hele kvelden mens jeg har det koselig..
<Lilja> Skrevet 11. november 2007 #10 Skrevet 11. november 2007 Men du, kan du ikke bare si det som det er til svigers? Du ser at hun er utrygg når hun er sammen med dem og derfor ønsker du ikke at hun skal overnatte der? Hvis du skal kunne kose deg på julebord så trenger du å vite at jenta di har det bra. Samboeren din syns jeg skal la deg få ta denne avgjørelsen, du ammer tross alt, og dere har en annen nærhet enn hva han og barnet har. Det er kanskje ikke så lett for han å forstå. Jenta mi er snart 4 mnd og hun er heller ikke trygg hos svigers, rett og slett fordi hun ser dem ikke så ofte. Mine foreldre treffer hun ofte, noe som er naturlig, for jeg er hjemme i permisjon, og er ofte på besøk hos dem. Jeg har sagt til svigers at jeg ser at hun ikke kjenner dem så godt, og barnevakt/overnatting skjer når jeg er klar for det. Sambo støtter meg på det! Jeg står over julebordet i år, orker ikke dra frem og tilbake for å amme. Få heller komme sterkere tilbaek neste år
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #11 Skrevet 11. november 2007 jeg har sagt fra om hva jeg føler for drikkinga til svigerfaren min når jenta vår er der, men de respekterer ikke det så jeg tror neppe de vil respektere at jeg ikke vil at de skal ha henne den kvelden heller.. så heldig du er som har en samboer som forstår deg på akkurat dette punktet! julebordet er ikke så veldig langt unna så jeg sa jeg kunne komme men måtte dra hjem en tur for å amme og legge jenta vår.. hehe..
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #12 Skrevet 11. november 2007 Hvis dere hadde sørget for at svigerforeldrene hadde like mye med barnet deres å gjøre som foreldrene deres har, så hadde ikke det vært noe problem dette her. Jeg blir faktisk litt oppgitt jeg når dere skriver at " jeg vil ikke at svigers skal ha barnet fordi de ikke kjenner barnet, men foreldrene mine kjenner barnet for der er jeg alltid på besøk." Snakk om å avsløre seg. Men sånn er det jo alltid, dere bare ser det ikke selv. Stakkars gutta deres som lar dere holde foreldrene hans utenfor på den måten der. Dere fortjener ikke at de vil sitte barnevakt engang, spring hjem å få mamma til å være barnevakt da, eller er det litt flaut ovenfor samboer å vise fordommene så tydelig. Når det er sagt ville jeg ikke godtatt at en barnevakt nyter alkohol mens han/hun er barnevakt !! Det er uforsvarlig..... at barnet gråter i begynnelsen hos dem er ikke usannsynlig, men tro det eller ei, de fleste greier å roe et spebarn etterhvert, det er utrolig hva vår foreldregenerasjon husker fra tiden de selv hadde små og forsvarsløse babyer, ofte hender det også at de greier å få barnet til å ta flaske med pumpet melk også, rett og slett forsi de ikke lukter mm.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2007 #13 Skrevet 12. november 2007 okei, jeg skjønner GODT poenget ditt. men nå har det seg sånn at hver gang vi spør om vi kan komme en tur på besøk til de, så har de faktisk ikke TID fordi de alltid skal på campingvogna si i helgene stort sett. i ukedagene jobber de og samboeren min kommer ikke fra jobb før 6-8 tiden om kvelden. jenta vår legger seg faktisk 19.30.. vi har ofte spurt om de har lyst til å komme hit i ukedagene oxo men da har de en annen gutt å passe på som må gjøre lekser før han skal sove. når de først KOMMER på besøk er de her kanskje 1 time i sammenheng fordi de har med seg en masete unge som ikke vil være hos oss selvom han har med seg playstation spill osv. når svigermor holder jenta vår spenner hun hele kroppen sin fordi hu er så nervøs for at hun skal begynne å grine, og hva gjør a jo, hun begynner å grine fordi hun er sååå nervøs. hun sa til og med selv i stad at kanskje hun burde ha "flytta" inn til oss en stund fordi jenta vår ikke kjente henne så godt.. så jeg må nesten si det at dette kan de faktisk for SELV. det finns grenser på hvor mye vi gidder og prøve når de ikke er interessert selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå