lemontree Skrevet 10. november 2007 #1 Skrevet 10. november 2007 Det er ikke det at jeg ikke vil, det er bare det at jeg ikke er oppvokst med det, tror moren min syntes det var noe tull som handelsstanden ( ) hadde funnet opp, og jeg har liksom aldri tenkt på det. Nå sitter jeg her og tenker at det er jo egentlig veldig koselig, men det er så vanskelig å få noe man ikke er vandt til helt under huden... Er jeg den eneste? Kanskje jeg skulle "begynne"?
Gjest -<<- Skrevet 10. november 2007 #2 Skrevet 10. november 2007 Ja. Ikke fordi det er kommersielt, selv om det er det jo, men fordi ungene har å sette pris på mødrene sine hver eneste dag. Og det gjør i grunn vi overfor våre foreldre også.
Blind Gudinne Skrevet 10. november 2007 #3 Skrevet 10. november 2007 Jeg er hellr ikke helt med på den bølgen der.... Mye mer hyggelig å plutselig få en overraskelse en hvilken som helst annen dag enn akkurat den dagen hvor alle skal "feire" mamma eller pappa. Men nå er ikke jeg oppvokst med å feire denne dagen hjemmefra heller, da....
overkill Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 Vi markerer ikkje desse dagane av same årsaker som mor di. Fekk litt dårlig samvit idag då eg var på besøk hos mamma og pappa og pappa hadde kjøpt farsdagkake til seg sjølv. Men, men, eg set då pris på foreldra mine heile året og viser det ofte.
lemontree Skrevet 10. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2007 hehe, ja nettopp. Jeg får liksom en litt ekkel følelse av noe kunstig, men igjen, det kan jo være fordi jeg ikke er vandt til det. Men det er klart at man kan trenge noen markeringer innimellom, og slike dager kan jo hjelpe til å si og markere ting man kanskje kan glemme i en travel hverdag. Jeg skal ha meg frabedt ferdiglaga butikkproduserte kjærlighetserklæringer, men det kunne jo være hyggelig med en ekstra time i senga med en kopp te og avis og meldingen om at det skal du få fordi du er en fin mamma... Vet ikke, er dønn enig i at jeg kunne fortjent det hver dag, ja, haha!
lemontree Skrevet 10. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. november 2007 Visste dere at oppfinneren til den julenissen vi "bruker" i dag, er coca cola? Opprinnelsen er st Nicolaus, og vi har jo en hjemmelig fjøsnisse, men akkurat den kloningen som kommer på julaften og er stor og rund og kjører slede med reinsdyr og klatrer i pipa, den er det coca cola som har funnet på som en del av sin reklame... Så har vi funnet ut av vi skal blande ham litt med fjøsnissen som jo bor på gården, og fikk et grøtoffer i gamle dager, men nå altså kommer på besøk på julaften. Det er så mye rart som har kommersielle opphav, som man adopterer, og legger det man vil i... Jeg vet ikke, har ikke så kategoriske meninger om det, kanskje pappaen skulle få en kake i morra om han har lyst på det og ville blitt veldig glad for det...? Men jeg kjenner at jeg skal jommen også sørge for markering på morsdagen, også, da, i såfall! Sambo er helt uttafor på sånt, tom værre enn meg...
blond Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 Det er en fin anledning å dele en kake, men utover det synes jeg det er nok gavedager i året om vi ikke skal ha enda en.
petite fleur Skrevet 10. november 2007 #9 Skrevet 10. november 2007 Jeg har vokst opp med feiring av mors - og farsdag, og minnes det med glede. Hele familien oppi senga med god frokost og kaffe og pakke og hjemmelaga kort fra meg og broren min:) Samboeren min har derimot aldri feira det, og jeg måtte forklare hva det egentlig var, he he. Nå gleder han seg som en unge til i morgen:) Ikke så viktig med dyr pakke osv,bare en markering i hverdagen...
Gjest -<<- Skrevet 10. november 2007 #10 Skrevet 10. november 2007 Nei, det visste jeg ikke. Det stemmer heller ikke. Skikken med å forbinde julenissen med pipen kommer fra yuletradisjoner fra førkristen tid, hvor man mente at Odin red rundt på Sleipner og byttet godsaker mot fór til hesten; nissens reinsdyr ble veletablerte i diktet "A Visit from St. Nicholas" som beskrev nissen som noe ganske likt den amerikanske julenissen vi ser i dag. Diktet ble publisert i 1823, mens Coca Cola først ble oppfunnet i 1886. ..."With a little old driver, so lively and quick/ I knew in a moment it must be St. Nick./ More rapid than eagles his coursers they came,/ And he whistled, and shouted, and call'd them by name:/ "Now Dasher, now! Dancer, now! Prancer, and Vixen!/ [...] Down the Chimney St. Nicholas came with a bound:/ He was dress'd all in fur, from his head to his foot,/ And his clothes were all tarnished with ashed and soot;" (Troy Sentinel 23/12-1823, side fem). Uten at jeg er uenig med deg i at man tar til seg de kommersielle skikker man måtte ønske, og at mye av det vi praktiserer er en blanding av ulike tradisjoner. Men Coca Cola skal ikke ha æren for julenissen, selv om de har visst å utnytte stakkaren.
Loglady Skrevet 10. november 2007 #11 Skrevet 10. november 2007 Står over denslags feiringer, ja. Husker vagt at jeg lagde kort til mamma på barneskolen, der det sto noe sånt som "Mor, i dag er det dagen din, i dag skal handa di kvile". Høhø. Det må vel ha vært selve kvintessensen av hykleri fra min side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå