råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 10. november 2007 #1 Skrevet 10. november 2007 Hvordan er det der? Billig? Kjente butikker? eks Sara? Er det noe man MÅ handle når man er der? Hvordan er transporten? fungerer metroen greit? Hva MÅ man få med seg av kulturelle ting? mange spørsmål dette men reiser dit i midten av mars neste år!!!
LadyLuck & Skrevet 10. november 2007 #2 Skrevet 10. november 2007 var der i juli i år, men hadde bare en dag. Klær er billig, men vet ikke med merkeklær og sånt. Smykker er så som så, og elektronikk etc er som har hjemme. Transporten er grei, og ganske billig med taxi. Vi tok trikk/tbane fremfor metro, tar lengre tid, men du får sett mer. Karlsbroen og allt annet i gamlebyen er jo verdt en titt, og der er det kjempemange koselige små restauranter.
lille je Skrevet 10. november 2007 #3 Skrevet 10. november 2007 Kan svare på noe: Kjempefin by!!! Ganske billig, jeg var ikke innom noen kjente butikker, men de finnes sikkert. Krystall og treleker må man nesten handle, kjempebillig. Og trelekene er kjempefine! Transporten har jeg ikke prøvd. Du bør få med deg karlsbroen og katedralen i allefall.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 I praha er det fullt av turister. Mer enn noe annet sted jeg har vært Billig er det ikke, ikke så veldig i alle fall. Og det som er bilig er av østeuropeisk kvalitet De har nikestore, debenhams og en del andre store kjeder, særlig engelske Metro har de ikke, men trikk. Men der er det lommetyver Alt. Praha er kultur. Les deg opp først. NB! Var der i uke 9, og det var grisekaldt. Ta med lue, votter, stilongs og vinterjakke.
Mrs. Bouquet Skrevet 10. november 2007 #5 Skrevet 10. november 2007 Syntes det var som en hvilken som helst storby - ja, billig rask og sprit - kjente butikker, nei, såg ingen jeg - metroen funket greit, bortsett fra at jeg får klaus og man risikerer å stå som sild i tønne - kulturelle ting? joda var der i 3. klasse videregående musikklinja, så vi var der jo for å få med oss kulturelle innslag av musikk, dans og drama. Mye å velge i der, vi såg cats, ikke sånn vanlig ballett, men mer et lyshow der scenen var helt svart. I tillegg var vi på svanesjøen, og noen generelle konserter. De andre i klassen som var interresert var på opptil 5 ulike show hver dag. Så det kulturelle er det mye å velge i som sagt.
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 10. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. november 2007 tusen takk for flotte svar!!! må finne meg noen bøker om Praha tror jeg!!
Bella Donna Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 Nydelig, liten by spekket med severdigheter. Lurt å lese litt før man drar, så får man mer utbytte av det. Er mye billigere enn i Norge, men det gikk likevell mye penger. Zara har en stor butikk midt i sentrum, og flere utenfor byen. Er jo krystallbutikker overalt, men blir litt jalla. Metroen funker kjempefint. Koster nesten ingenting. Ellers er det ikke store avstander, så gode sko gjør susen.
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 10. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. november 2007 Ligger sentrum i gamlebyen? har lest at byen består av 5 "deler"....
Bella Donna Skrevet 10. november 2007 #9 Skrevet 10. november 2007 Om jeg husker riktig ligger gamlebyen på andre siden av Karlsbrua, men det er i gå-avstand fra sentrum.
ana baroma Skrevet 10. november 2007 #10 Skrevet 10. november 2007 Vi var på ballett, og det var kjempefint, anbefaler å sjekke tilbudet på forhånd, og bestille billetter på forhånd. Vi fikk dem også levert på hotellet:) Vi var på et gedigent naturhistorisk museum, fantastisk spennende... Alt fra en utstoppa elefant til diamanter og biller osv. Ellers fikk vi med oss gamlebyen, det jødiske kvarteret og restauranter. metroen funker veldig bra, det samme er det med trikk og buss. Det var vår romantiske førjulsreise i fjor:) I år skal vi til Hamar med ungene, hehe. Vi shoppa ikke så mye, men fikk med oss treleker i julegaver, og på veggen henger det noe keramikk vi fant. Billig og veldig fin kunst. Se i de små kunstsjappene og styr unna souvernirselgerne (selv om produktene deres holder høy kvalitet). Kafkamuseumet var vi også på, og vi gikk opp til slottet, men var ikke inne (300 m kø frist oss ikke). Hold deg unna taxi, de kan finne på å lure deg. Krystall er det myyyye av, og det er mye fint og mye som ikke er sååå fint. God tur og gled deg!!
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 11. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 11. november 2007 dytte.....
2flottebarn;) Skrevet 11. november 2007 #12 Skrevet 11. november 2007 Helt fantastisk by! Perfekt for weekendtur da det som er verdt å se ligger i sentrum. Man slipper å gå så utrolig mye for å få med seg severdighetene. Lengste turen er nok til Slottet, men det er endel butikker på veien og da går jo turen litt lettere. Karslbrua, torget m/den berømte klokken, jødiske kvartalet er nok de viktigste tingene som er verdt å få med seg!. Gå et par kvartaler utenfor sentrumskjernen og du får kjempebillig mat og drikke! Styr unna tsjekkisk mat (veldif fet husmannskost). Masse godt øl hvis dere liker det! Håper dere får en kjempefin tur!
Aylinah Skrevet 11. november 2007 #13 Skrevet 11. november 2007 Hmmm,hehe mange som hadde litt små negativt å si om Praha ) Jeg var der i sommer mens jeg gikk gravid.Og det var virkelig en artig tur,du MÅ belage deg på masse gåing da hehe.Ta med deg GODE sko hehe...ja,det e rmye jalla butikker der.Men hvis du setter pris på gammle byggninger og god mat så er det verdt turen ) JA det finnes MASSE kjente butikker der..Prada,dior osv..Du MÅ bare tørre å gå litt bort fra "turist" stedene.Mange snakker ikke noe særlig engelsk når du kommer litt utenfor de stedene,men du får med deg MYE mere av byen om du tør å gå litt ja ) Så vet du det hehe..Men,les litt om stedet først,som dem sier over her )
Aylinah Skrevet 11. november 2007 #14 Skrevet 11. november 2007 Ja,glemte det da ) Få med deg st.vitus katedralen(slottet) karlsbroa,nationla museet(der må du gå et stykke da)Og du burde virkelig ta deg turen til U prince hotell og spise på taket der,FLOTT )Så må du få med deg det astronomiske uret da,men PASS PÅ LOMMENE og vesker hehe.WoW masse lommetyre,men det er også en del politi som står på plassen der,men dem er litt ymse egentlig ) Lykke til med turen iallefall )
zadine Skrevet 11. november 2007 #15 Skrevet 11. november 2007 åhhh..vi reiser på torsdag, og jeg gleder meg. Gleder meg til å få julestemning.hehe det er jo endel kaldere der enn her påvestlandet. Håpet på å få gjort litt juleshopping. Vi skal bo rett ved karlsbroen
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 11. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 11. november 2007 Zadine: Hva heter hotellet dere skal bo på? Fant et hotell på nettet som heter Cloister Inn Hotell....et gammelt kloster visst nok. Men jeg aner jo ikke hvor det ligger. skal vist ikke være så langt fra sentrum. Men hvor er sentrum i Praha? Ligger det ved gamlebyen?? Ønsker deg en kjempefin tur:)
juddellihuddelli Skrevet 11. november 2007 #17 Skrevet 11. november 2007 Har vært i Praha ganske mangen ganger, var sammen med en tsjekker. Det er en nydelig by, og min favorittby i Europa. Closter inn Hotell er et ganske bra hotell, faktisk et kjent turist hotell. Sentrum er ikke langt fra gamlebyen, det er det som er så fint med den byen, at det meste er samlet sentralt. Nytt blandet med gammelt. Prisene er ikke så ille, men da må du litt ut av byen på kjøpesentrene, i sentrum er prisene blitt skrudd opp de siste årene. Det finnes mange merkebutikker ja, deriblandt Zara... Ha en fantastisk tur og kos deg mye. Praha er en opplevelse. Det som byen er kjent for av billige varer er krystall og gull (mye dyrere nå men billigere enn hjemme), men pass på for det er lett å bli lurt. PS: Metroen funker fint, den er tom ganske oversiktelig.
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 11. november 2007 Forfatter #18 Skrevet 11. november 2007 Hvordan ¨kan jeg vite om jeg kjøper skikkelig krystall eller om jeg bare blir lurt? Er det noen kjennetegn?
juddellihuddelli Skrevet 11. november 2007 #19 Skrevet 11. november 2007 Det er en butikk i smuget på vei "inn" til gamlebyen ved den store klokken. Der selger de bra ting, ellers er det vel bare å bruke skjønn, hvis det ser lugubert ut så er det som oftest det. SÅ vil jeg anefale å kjøpe sånn offentlig-transport-kort, det gjelder for alle busser, trikker og metroen. Kan kjøpes på flyplassen og sikker på metroen eller noe. Er ikke dyrt og da kommer du deg alle veier, også til flyplassen.
Xzux Skrevet 11. november 2007 #20 Skrevet 11. november 2007 Jeg syns Praha var veldig oppskrytt.... Men nå er bare jeg 22 og ikke særlig interessert i sånn kulturelle ting. Men syns butikkene og slikt ikke var noe særlig... Var Zara butikk der da... Syns igrunn det var stygt i Praha jeg, vi reiste i februar, kan jo ha litt med årstiden også...De sier jo at krystall og sko er billig... Taxi er billig, men kjør bare med sånne som er "orntlige" de skal ha et klistremerke på. Mange av de andre tar laaaangt over det de egentlig koster...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå