Gå til innhold

Ang. egen ermin og UL-termin!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå lest denne siden en stund og må bare komme med en anbefaling til dere. Ikke alle. Men de, som kjenner kroppen sin, vet når de ble gravide og ikke liker at den veiledende terminen blir flyttet. Bare takk nei til ordinær UL! Jeg har fått inntrykk av at mange uansett går til privat UL. Er du f.eks. i Oslo kan du gå til Majorstua klinikken og få en UL som sjekker alt minst like grundig som en jordmor på sykehuset. Egentlig bedre, siden der er det leger som gjennomfører UL. Gir de deg en termin blir din egen termin i journalen ikke forandret av den grunn.

 

Mange her sier at ja men eggene kan gå i dvale...Det er noesom er meget meget sjeldent og i hvert fall mye mer sjeldent enn at UL termin rett og slett ikke er den riktigste.

Jeg selv venter mitt tredje barn og skal føde i Norge (første gang). Jeg tok ordinær UL og terminen ble flyttet en uke. Noe som er litt irriterende. Da jeg tok UL var magen så liten, rett etterpå begynte en skikkelig voksefase. Jeg vet da jeg ble gravid og min første UL i uke 13 bekreftet denne datoen Men ikke den andre. Med mine to første var jeg gravid i ei anne land, der det er vanlig med UL i uke 12 og der går de ut ifra termin som blir bestemt da, fordi i den tiden vokser fostre fortsatt veldig likt, mens i ue 17-18 er det allerede gener, voksefaser og individuelle forskjeller som bestemmer. Sånn som babyer har ulik størrelse ved fødsel ha de det i uke 17-18-19 osv. Men ikke i uke 12. Grunnen til at de sier i Norge at i tiden rundt ordinær UL er babyer like er bare det at deter den eneste UL-en som blir gjort her. Jeg synes det er litt dumt at de tar denne datoen sååå alvorlig også når den gravide hevder hun vet da hun ble gravid og husker nøyaktig når hun tok positiv test.

 

For min del så er det egetlig ikke så viktig. De to første ble født 3 uker tiligere uansett så jeg går neppe overtid. Men det er litt rart når jm skriver f. eks 23+3 i journalen når jeg selv går rundt og vet at jeg er 24+3. Det er verre for de som går overtid og platsenta blir gammel men ingen bekymrer seg, fordi terminen er feil...

Sagt med færre ord:-) - Vet du da du ble gravid, og vet du at du blir frustrert eller bekymret av å få forandret din egen termin. Dropp odinær UL - rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...