Gå til innhold

er deres barnehage også sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår (bedrifts-)barnehage kan så og si alle tre-fireåringene skrive navnet sitt og de kan lese de andre sine navn. Er det vanlig nå til dags?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. nei er nok ikke slik hos oss tror jeg. Snuppa kjenner igjen sin bokstav (flørste bokstaven i navnet sitt) og klarer å skrive den innimellom (med litt lesevelvilje fra oss). Men ikke mer enn det..

Skrevet

Vanlig ja! Hos oss kan alle 4 åringene lese, og vi har nettopp kommet til 6. gangen! Til våren skal alle kunne hele gangetabellen utenat!

Skrevet

Hmm... ok. I vår barnehage sier de at de viser fram navnelapper hver dag i garderobestunden og så spør de hva som står der, og hele tida skriver navnet til ungene på tegninger og på knaggene osv. De sier at ungene like gjerne kan lære seg hvordan et helt navn ser ut som en bokstav. De lærer "bilder" av ordene. Bare ble så overrasket da jeg oppdaget at alle kunne skrive og lese så mye!

Skrevet

Kan alle barna i bhg din på 4år 6 gangen????

Skrevet

Men da "leser" de jo ikke, eller altså de kan like gjerne kjenne igjen hele bildet/ordet pga hvordan bokstav sammensettingen er og hvor langt ordet er, som at de leser hver bokstav. De leser ordbildet. Prøv de med et helt annet ord enn navnet deres, så kan nok ikke alle lese lenger...........

Skrevet

Ja det kan nok ikke lese navnene men kjenner de igjen. Det gjør snuppa mi også. Hun kjenner igjen sit navn.. Men lese kan hun ikke.

Skrevet

Neida, skjønner jo det. Sa jo også at det er hverandre sine navn de kan lese. Ikke at de kan lese alt mulig. Men likevel, syns det er ganske fascinerende at det går an. Har også hørt om dem som har lært seg å lese på den måten, ved å kjenne igjen flere og flere ordbilder - og ikke ved å stave seg fram. Så kanskje det er noe poeng i de ordbildene likevel?

Skrevet

Å, jaaahhhh... De leser heeelt flytende også! (Les: ironi=)

Unger lærer ikke å lese ved å se navnet sitt, de lærer som sagt ordbildet. Dette lærer de uten å bli vist navnet sitt i garderoben hver dag.

Skrevet

de kjenner igjen "navnebildet" til hverandre ja, men kan ikke direkte lese. De kjenner igjen boksatavene og lengden på navnene og etterhvert lærer de seg "bildet" av den enkeltes navn. Datteren vår på 5 har skrevet sitt eget navn lenge, men ikke alle klarer det. Hun er ekstremt opptatt av tall og bokstaver, og var vel ikke fylt 4 da hun kom ut fra rommet sitt og sa "mamma, 4+4+4+4 er 16". Da hadde hun telt skuffene sine som er fire på rad, fire ganger! Moro. Men hun har venninner som er 5 1/2 som ikke klarer å regne 2+2+2 (har akkurat hatt loddsalg i barnehagen, med 2 kr loddet). Så det er stor forskjell, noen har interessen og andre ikke...

men navnebilder er helt vanlig i barnehager nå, istedenfor et bilde av f eks en and eller en marihøne på de forskjellige knakker og plasser.

Skrevet

nei tror ikke min 3 åring kan skrive navnet sitt...men i dag så var vi på kid butikken, så peker han på en rosa pute og sier: mamma det står PRINCESS der..og det gjorde det..jeg og mamma ble sjokkert.

Skrevet

Ja, men er ikke det å lese å kjenne igjen ordbilder da? Jeg leser iallefall ikke bokstav for bokstav, men gjerne flere ord i slengen fordi jeg kjenner igjen ordene som et mønster. Bare lurer på om det de holder på med i barnehagen har noe for seg eller ikke. Er vel en grunn for at de driver på.

Skrevet

Vi bruker det på noen av elevene våres, jobber i klasse for funksjonshemmede. For noen funker det, andre ikke. Jeg er på en måte litt for og imot, mange som lærer seg å lese ordbilder, klarer kun å lese de ordbildene de har innlært, altså de klarer f.eks ikke å lese aviser osv med ukjente ord, men jeg har ikke erfainger med"normale" barn fra lese og skrive opplæring altså. De tar vel ting lettere uansett vil jeg tro. Moro at de kjenner igjen navnet sitt da, det er en god start.

Skrevet

Oj, da er hun en skikkelig racer på matte. Har ikke hørt på maken :) Det var imponerende!

Skrevet

Hehe, åkei.. Begynte å lure ja :P

Skrevet

I barnehagen her har vi blitt fortalt at de litt større på avdelingen (2,5 ca) kan ordbilder.

De har kopper med smokk i til de som bruker det, og da er det de eldste, som har lært seg ordbildene som henter smokkene til alle.

Skrevet

det er utrolig hva de små klarer å feste seg ved. Sønnen vår på 19 mnd har kommet inn på listen for "matboks utdelere" i barnehagen. De er 10 barn på avdelingen og han ga ut matbokser til lunsj - og alle fikk riktig matboks!!! Det er utrolig synes jeg, de begynte i barnehagen i august og jeg vil tro at flere enn han har flere forskjellige matbokser de bruker...

Skrevet

ja, og hun er velidg opptatt av det - vi bruker det mye i lek. Vi begynte å spille UNO på ferie da hun var 3 år - og hun er en racer. Spiller masse kort når vi er ute og reiser, sitter på flyplassen eller hotellerommet om kvelden eller på hytta så har vi noe vi alle kan finne på. Og brettspill. Så det er bare lek hun lærer av og synes er morro. Og hun spør og styrer. Men hun er ingen racer i puslespill, det er hennes venninne som ikke kan regne 2+2+2 altså: Hun legger de store puslespillene - og har interessen for det. Men jeg anbefaler dere bøkene som de har på www.min123.no - utrolig fine bøker hvor barna lærer masse om tall i form av eventyr. Kun for å lære begreper, ikke noe annet. Vi pusher ikke noe på henne, for hun må selv styre interessen sin. Skal jo være morro å begynne på skola også

Skrevet

Hehe, ja noen barn er veldig til å få med seg detaljer, tror jeg. Vår mellomste datter er også sånn. Hun kjente igjen alle klærne til de andre barna fra hun var omtrent på samme alder som gutten din. Så det tok alltid sin tid i garderoben, for hun kunne bli helt forvirret dersom noen hadde fått ny kjeledress og den var likedan som noen andre barn sin f.eks. Hva gjorde den kjeledressen der på "feil" plass? :)

Skrevet

Takk for tipset! Skal innom der og titte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...